למרות העובדה שארגון החינוך העולמי World ORT כבר בן 139, הוא עדיין צעיר ונמרץ. לרושם הזה אחראי בן היתר המנכ"ל אבי גנון (47), שמונה לתפקיד בספטמבר 2017, לאחר שסיים את תפקידו כראש הארגון בישראל ולפני כן ברוסיה. כחלק מהגישה החדשה של הארגון הוביל גנון מיתוג מחדש למוטו של World ORT: מ"Educating for Life" לגישת "Impact Through Education".



"הארגון שינה את חייהם של מיליוני בוגריו", מסביר גנון את הבחירה בסלוגן החדש. "הוא מספק את הכלים הנדרשים לתלמידים הרוצים לעשות שינוי או ללמוד מקצוע שיסייע להם להתקדם בחייהם".



הארגון נוסד ב־1880 בסנט פטרבורג כדי לעזור ליהודים לרכוש מיומנויות מקצועיות שיאפשרו להם להתפרנס בכבוד. במהלך השנים השתנו המיומנויות הדרושות להצלחה, וגם World ORT שינה את המקצועות הנלמדים בכתליו. לא עוד ניפוח זכוכית, תפירה ומכונאות - כיום הוא מקדם את תחומי המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה, הנחוצים כדי להשתלב בסביבה העסקית הנוכחית.



עם זאת, הארגון עושה הרבה יותר מרק להקנות מיומנויות מתקדמות, ומקדם בכל המוסדות החינוכיים שלו ערכים של זהות יהודית. "בתי הספר שלנו ברחבי העולם מלמדים נושאים יהודיים, וכן מקצועות מדעיים וטכנולוגיים", אומר גנון. "עבורנו בית ספר יהודי טוב בתפוצות הוא כזה שבו התלמידים לומדים רובוטיקה, מדע וטכנולוגיה ברמה הגבוהה ביותר, ולצד זה הם לומדים על השבת ועל החגים היהודיים ויכולים גם ללמוד את השפה העברית". גנון מסביר שהחינוך היהודי של הארגון אינו דתי, אלא עוזר להחזיר את התלמידים לשורשיהם ומחזק את הקשר שלהם עם ישראל והציונות.



כשגנון מתייחס ל־World ORT כאל "ארגון עולמי", הוא אינו מגזים: הארגון פעיל ב־35 מדינות ואחראי לכ־300 אלף תלמידים ולכ־9,000 מורים. בית הספר הגדול ביותר ממוקם בבואנוס איירס בארגנטינה, ובשני הקמפוסים שלו לומדים 9,000 תלמידים. בבתי הספר במוסקבה ובקייב יש 1,500 תלמידים, אומר גנון, ובבתי הספר האחרים יש בין 500 ל־600 תלמידים. לדבריו, בתי הספר במזרח אירופה ובברית המועצות לשעבר הם ציבוריים, בעוד שבמדינות אחרות, כגון דרום אמריקה, מדובר במוסדות פרטיים.



רשת החינוך היא אחת מנקודות העוצמה הגדולות ביותר של הארגון. "הכוח שלנו טמון בין היתר בנטוורקינג עבור הסטודנטים, אנשי החינוך והמנהלים", אומר גנון. "הוא מתקיים באמצעות פעילות חינוכית מקוונת וגם דרך סמינרים פרונטליים בהשתתפות תלמידים ומורים מרחבי העולם. תארו לעצמכם את הכוח המתרכז בחדר אחד בסיטואציה כזו. ליכולת השיתוף בידע באמצעות הנכסים הגלובליים של World ORT בתחום החינוך אין מתחרים".



הכנה לעתיד לא ידוע


גנון, שנולד בבאר שבע, מסביר מהם האתגרים המרכזיים העומדים בפני רשת חינוכית הפועלת בעולם טכנולוגי המשתנה במהירות. "אנחנו חייבים להכין כיום את הילדים לעתיד לא ידוע", הוא אומר. "כ־70% מהמשרות הקיימות בזמן שילד נכנס לכיתה א' לא יהיו רלוונטיות עם צאתו לשוק העבודה. אף אחד לא יכול לחזות אילו מקצועות יידרשו בעוד 15־20 שנה. מדובר בשינויים טכנולוגיים שישפיעו על התעשייה בדרכים לא ידועות".



כדי להתמודד עם האי־וודאות, בתי הספר של World ORT מלמדים את התלמידים כיצד לחשוב, איך להתמודד עם בעיות ולפתור אותן - וכיצד להשתמש בנטווקרינג ולעבוד בשיתוף פעולה. עם מיומנויות אלה, מסביר גונן, בוגרי הארגון יוכלו להשתלב בצורה מיטבית בשוק העבודה העתידי.



האתגר השני העומד בפני World ORT קשור לעולם היהודי המשתנה. 70% מהתרומות המתקבלות בארגון, שהינו ללא מטרות רווח, מגיעות מארצות הברית ומקנדה. הדור הקודם, הוא אומר, נתן ללא הרף לישראל, ל־World ORT ולארגונים יהודיים אחרים. ואולם דור זה נעלם, וצריך ללמוד איך לפנות לדור הבא.



"הדור החדש רוצה - ובצדק - שקיפות מלאה, לדעת לאן ההשקעה החברתית שלו מיועדת. רוב התרומות כיום מיועדות לפרויקטים ספציפיים". בנוסף, רבים בקהילה היהודית של ימינו מרגישים שיש לתמוך קודם כל בקהילות שלהם ורק אחר כך לתרום לארגונים הפועלים במקומות אחרים.



גנון מדגיש שהתרומות לארגון World ORT הן השקעה בעתיד החיים היהודיים בכל מקום. "אם מחפשים השקעה טובה, מוטב להשקיע בעתיד, בחינוך היהודי ובארגון שמשקיע את מרצו בהכשרת בוגרים המצטיינים באקדמיה ובטכנולוגיה. ההחזר על ההשקעה ישתלם".



הערך המוסף - זהות וערכים יהודיים - המוקנה בבתי הספר של World ORT לצד לימודי המדע והטכנולוגיה ברמה גבוהה, מהווה לדבריו מאזן־נגד להתבוללות ולנישואי התערובת.



גנון מספר על ההשפעה של בתי הספר על קהילותיהם, ורואה בארגון מעין משרד בינלאומי לחינוך יהודי. "בית ספר יהודי טוב הוא הגרעין של הקהילה המקומית", הוא מסביר. "כאשר World ORT מגיע לקהילה, הוא הופך את המוסד החינוכי לבית ספר יהודי יוצא דופן שאליו ההורים ירצו לשלוח את ילדיהם".



בשנה האחרונה חתם הארגון על הסכמים לפתיחת בתי ספר במדריד, בדרום אפריקה ובקולומביה, והוא לקראת סיום משא ומתן לפתיחת בתי ספר יהודיים גם בסינגפור, בהולנד ובבלגיה. "אני רוצה ש־World ORT תהיה הבחירה הראשונה בכל פעם שראש קהילה רוצה לשלב חינוך יהודי עם מדע וטכנולוגיה", אומר גנון.



מעטים הם הארגונים היהודיים בעולם שפעילותם והשפעתם נמשכת זמן רב כל כך כמו World ORT. אחת הדוגמאות הדרמטיות בהיסטוריה של העם היהודי היא הקמת מרכזי הכשרה של הארגון ב־70 מחנות עקורים לאחר מלחמת העולם השנייה, אשר סייעו לניצולי השואה לבנות מחדש את חייהם. "ההכשרה והעזרה שהארגון העניק להם הן בין היתר מה שהחזיר את הניצולים לחיים נורמטיביים והחדיר בהם את האמונה להגיד שהם יכולים ללמוד, לעבוד ולהיות פרודוקטיביים".



לאחר קרוב ל־140 שנה, המשימה של הארגון נותרה כפי שהייתה ב־1880. ומהי מטרתו של גנון לעתיד? "שזה יימשך עוד 140 שנה", הוא מחייך ואז מרצין ומוסיף: "המורשת שהייתי רוצה להשאיר אחרי היא שכאשר לקהילה יהודית תהיה שאלה או התלבטות בתחום החינוך, הארגון שלנו יהיה המקום הראשון שאליו היא תפנה לקבלת תשובה או עצה. העולם היהודי זקוק לארגון כמו World ORT".



[email protected]