הכנס השנתי של הג'רוזלם פוסט נפתח היום (ראשון) בעיר ניו יורק שבארצות הברית, בהשתתפות אישים בכירים - אמריקאים וישראלים - וסיפק מספר הצהרות מעניינות באשר לעסקת המאה, המצב הפוליטי המורכב בישראל, מערכת המשפט והסוגיה האיראנית.



בתחילת הכנס, דיבר שר החוץ, ישראל כ"ץ, שאמר כי "ישראל מתמודדת עם איומים משמעותיים ואתגרים, כמו גם עם הזדמנויות רבות. זו שנת הכרעה במה שאנו מכנים 'המערכה שבין המלחמות'. יש לנו סכסוך מתמשך עם איראן, חיזבאללה וארגוני טרור נוספים באזור". 


לדבריו, למספר דברים ישנם השפעה על הנעשה באזור, בהם הסנקציות האמריקניות על איראן, הפעילות הצבאית של ישראל נגד איראן והחיזבאללה בסוריה והמדיניות הרוסית. "לישראל יש קווים אדומים, והיא תמשיך לאכוף אותם - לא לנשק גרעיני איראני, לא להתבססות של איראן וחיזבאללה בסוריה, לא לייצור טילים מדויקים בלבנון ולא להפרת הריבונות הישראלית בגולן או כל מקום אחר".

עוד אמר כ"ץ, כי "המטרה שלנו היא שלום ויציבות, ואנו מובילים לצד ארה"ב מהלך של שיתוף פעולה כלכלי אזורי לטובת המזרח התיכון כולו. זה כולל קידום הקשרים עם המדינות הערביות הפרגמטיות, באמצעות שיתוף פעולה ביטחוני ויוזמות כלכליות משותפת, ביניהן גם הסדנה המתוכננת בבחריין".

שר החוץ ישראל כ"ץ. צילום: מרק ישראל סלם


איילת שקד על אמיר אוחנה: "ישראל היא דמוקרטיה, לא אנרכיה"

שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, התייחסה בכנס למחליפה הזמני - אמיר אוחנה - ולדבריו לפיהם לא כל החלטה של בית משפט צריך לקיים. "ישראל היא דמוקרטיה, לא אנרכיה", אמרה. "היא שייכת למועדון איכותי של מספר מצומצם של מדינות. זה בסדר לבקר החלטות של בית משפט, אבל עלינו להמשיך למנות שופטים שמרנים שישפיעו על הכרעותיו. בכנסת הבאה צריך לחוקק את פסקת ההתגברות".

באשר לשותפה הפוליטי, נפתלי בנט, אמרה שקד כי היא לא שוללת ריצה משותפת עמו גם בבחירות הקרובות. "אנו שותפים אידיאולוגיים ועשינו מהפכה בפוליטיקה הישראלית", אמרה. "כשנכנסנו לכנסת היה ידוע שמדינה פלסטינית תקום, והיום מדברים על סיפוח".
 
על עסקת המאה, אמרה שקד כי "אני מעריכה מאוד את מאמצי הנשיא טראמפ להביא שלום למזרח התיכון. הוא עשה צעדים אסטרטגיים שעלינו להודות להם, כמו עזיבת הסכם הגרעין, העברת השגרירות לירושלים והכרה ברמת הגולן כטריטוריה ישראלית".
 
עוד אמרה, כי "אני לא מדברת על קווים אדומים, אני יכולה לומר שמדובר בהזדמנות גדולה להחיל את חוקי ישראל על שטחי יהודה ושומרון ואני רוצה לראות את ההזדמנות בעסקה הזו. כשאנו מדברים על סיפוח, אנחנו מתכוונים לשטחי C בלבד".

איילת שקד. צילום: מרק ישראל סלם


גרינבלט: "ההיגיון אומר שעסקת המאה תפורסם כשתהיה ממשלה"

שליח ממשל טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, התייחס בכנסת לעסקת המאה ואמר כי "אם לא היו מתקיימות עכשיו בחירות בישראל, תוכנית השלום הייתה מפורסמת כבר בקיץ. עוד לא קיבלנו החלטה עד מתי לדחות את הפרסום, אבל אני חושב שההיגיון הוא להמתין עד שתהיה ממשלה. בינתיים אנחנו לא מוכנים לשתף פרטים מתוך התוכנית, כיוון שמדובר בנושא מאוד רגיש". 

על דבריו של שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, לפיהם לישראל יש זכות לספח חלק משטחי יהודה ושומרון, אמר גרינבלט כי "אני תומך ברוח הדברים". לדבריו, "הסגנון של הפלסטינים הוא להסביר מה הם רוצים, ואם זה לא מגיע אז הם מודיעים שהם מתנגדים. היו לנו שיחות רבות איתם, הם מודים על כך שהנשיא עומל על תוכנית שתשפר את עתידם". 

כשנשאל על החרמת הועידה בבחריין ע"י הפלסטינים, אמר כי "סאיב עריקאת מעוות את דברינו. הוא אומר שזה שוחד לפלסטינים וזה פשוט לא נכון. אף אחד לא יכול לנהל משא ומתן בשם הפלסטינים, רק הם יכולים לעשות זאת עבור עצמם. בבחריין יהיו הרבה אנשים שיראו מה יכול לקרות עם הכלכלה הפלסטינית במידה ויהיה הסכם שלום, אבל אנחנו רוצים להראות ששום הסכם לא יעבוד בלי כלכלה מצליחה. אנחנו רוצים להפסיק את המעגל של תלות וסיוע. אנחנו כרגע חותרים רק לשלום כלכלי".

"אנחנו לא נלחמים בעם הפלסטיני", הוסיף. "ההכרה בירושלים היא צעד שמנהיגים קודמים שלנו הבטיחו בעבר ורק לנשיא טראמפ היה אומץ לעשות. בעסקת המאה, שני הצדדים יצטרכו לעשות ויתורים. ישראל היא דמוקרטיה והיא תחליט מה טוב עבורה, אי אפשר לכפות עליה הסכם. אני סומך על הממשלה הישראלית שתבחן את הוויתורים הנדרשים ותחליט האם היא מסכימה להם כדי לקבל יציבות ארוכת שנים". 

"לעולם לא נעזוב ולא ניסוג עוד משום שטח של ארץ ישראל". אקוניס. צילום: מרק ישראל סלם


נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רון לאודר, אמר בכנס כי "השנה הזו לא הייתה טובה. ישנה עלייה בתקיפות על רקע אנטישמי, יהודים שוב מותקפים בגין היותם יהודים. אם הדברים האלו קורים עכשיו, חשוב שנשנה את הטקטיקה שלנו".

שר המדע והחלל, אופיר אקוניס, אמר בכנס כי "אנחנו תומכים ביוזמת השלום הכלכלי של ארה"ב, אך לעולם לא נעזוב ולא ניסוג עוד משום שטח של ארץ ישראל. לא מהגולן, לא מיו״ש ולעולם לא נחלק את ירושלים". 

רון לאודר בכנס. צילום: מרק ישראל סלם


פוליטיקה, כלכלה וצ'לסי


בין הנואמים הרבים בכנס נמצאים גם דני דיין, קונסול ישראל בניו יורק, ישראל כץ, שר החוץ ורון לאודר, נשיא הקונגרס היהודי. שם מפתיע שמופיע ברשימה הארוכה הוא לא אחר מברוס באק, יו"ר מועדון הכדורגל היוקרתי של צ'לסי האנגלית. את באק יראיין עורך הג'רוזלם פוסט, סטיב לינד.

עוד צפוי דיון תחת הכותרת, "כיצד לשמור על המשך צמיחת הכלכלה הישראלית", ובנוסף יופיעו פנים מוכרות נוספות בכנס כאשר רה"מ לשעבר, אהוד אולמרט, ירואיין ע"י העורך הראשי של הג'רוזלם פוסט, יעקב כץ. עוד בין הנואמים: "הנסיך הירוק" מסעב חסן יוסף, השליח המיוחד של הבית הלבן למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, השר לפיתוח אזורי צחי הנגבי, השר לביטחון פנים גלעד ארדן וחבר הכנסת וראש העיר ירושלים לשעבר ניר ברקת.
 
במהלך היום יתקיים פאנל שידון בשאלה, "האם ניתן לעצור אנטישמיות או שמא מעשי הטבח כמו זה שנעשה בבית הכנסת בפיטסבורג הם המציאות החדשה?".