אירועי סוף השבוע, וגם אלו שליד הגדר שלשום, עברו בשקט יחסי, אבל על אף המשך הניסיונות של ניקולאי מלאדנוב, המתאם מטעם האו"ם למזרח התיכון, להרגיע את השטח, בפועל אין התקדמות משמעותית במשא ומתן, ובמערכת הביטחון סבורים שהסלמה נוספת היא רק עניין של זמן.



בימים האחרונים דווח כי צה"ל צפוי להמליץ על החרפת התגובות ברצועת עזה. אבל בגלל המצב הנפיץ, התגובה הישראלית לשני מקרי ירי הרקטות האחרונים בשבוע שחלף הייתה מאופקת ומתונה עוד יותר מהתגובות הרגילות של צה"ל למקרים דומים. הרקטה שהתפוצצה ביום חמישי בלב שדרות ופגעה בבית הייתה אירוע שהיה קרוב מאוד להסתיים באסון. ובכל זאת, חיל האוויר נקט תגובה שגרתית מאוד - ולא במקרה. בישראל מאוד לא מעוניינים בעימות, אף שבפועל עימות כזה הולך ומתקרב.

הבניין שנפגע מרקטה בשדרות.

 
בצה"ל סבורים שירי הרקטות אינו קשור לחמאס, שאף העביר מסרים דרך גורמים שונים כי הוא פועל לאיתור המבצעים. חמאס אולי אינו עומד מאחורי ירי הרקטות, אבל בישראל סבורים כי לפחות את הפרחת בלוני התבערה בכירי חמאס יכולים לעצור. המשלחת הקטארית צפויה שוב להיכנס בימים הקרובים לרצועה עזה, ולא מן הנמנע כי כבר ביממה הקרובה ישראל תאשר הכנסת פעימה נוספת של כסף קטארי ותרחיב שוב את מרחב הדיג. זאת אם תהיה ירידה משמעותית בדליקות שגורמים בלוני התבערה. בכל מקרה, הכסף הקטארי מגיע לרצועה באמצעות העברה בנקאית ואין צורך בביקור השגריר לצורך כך, אבל לביקורו יש גם חשיבות בשל הניסיון להנמיך את גובה הלהבות.
 

בשלב הזה המדיניות הישראלית מול עזה נראית יותר כמו כיבוי שריפות ופחות כמו פעולה משמעותית שעשויה לשנות את המצב. המציאות היא שניסיונות התיווך של הגורמים השונים מחזיקים זמן קצר מאוד, עד ששוב נרשמת הסלמה.
 
כמו בסבב הבחירות הקודם, גם הפעם סבורים במערכת הביטחון כי בחמאס מנצלים את תקופת הבחירות כדי להגביר את הלחץ על ישראל ולנסות לקבל יותר הקלות על הרצועה, מתוך ההבנה שההנהגה הישראלית אינה רוצה בעימות צבאי, ובוודאי לא בתקופת בחירות. ומאותה סיבה בדיוק קשה לראות בשעה זו את ראש הממשלה מקדם מהלכים מדיניים שמשמעותם הקלות על רצועת עזה כשברקע נמשכות השריפות בעוטף. כל ויתור ייתפס ככניעה לטרור ולחמאס וישמש ככלי ניגוח נגד מדיניות הממשלה תחת כותרת כמו "נתניהו - ימין חלש". מה שלא הושג עד עכשיו קשה לראות כיצד יושג בעת הזו, ובכל מקרה, הכיוון הכללי הוא להמשך ההסלמה בדרום.