אחרי שרעיית ראש הממשלה שרה נתניהו חתמה יחד עם פרקליטה עו"ד יוסי כהן על הסדר טיעון בפרשת המעונות, הגישה נגדה ביום רביעי האחרון פרקליטות מחוז ירושלים אתמול כתב אישום מחודש בגין עבירה של ניצול מכוון של טעות הזולת שאין בה מרמה. הבוקר (ראשון) רעיית ראש הממשלה הגיעה לבית השלום בבירה, הודתה במהלך הדיון כי ביצעה עבירה פלילית והורשעה בביצועה על ידי בית המשפט. על פי הסדר הטיעון עליו חתמה, היא תפצה את המדינה בסכום של 55 אלף שקל.



השופט אביטל חן אמר בדבריו כי בית המשפט קיבל את הסדר הטיעון וציין: "הפרקליטות הסכימה לסעיף של האישום המתוקן לעונש ללא מאסר. העונש המוסכם הוא במתחם האיזון והעונש הראוי". הקנס שנתניהו תשלם מכיסה יהיה בסך 10,000 שקלים שיחולק לשני תשלומים החל מ-15.07.2019, זאת בנוסף ל-45 אלף שקלים שתחזיר לקופת המדינה בתשעה תשלומים. 



עו״ד ארז פדן ועו״ד ג׳ני אבני מפרקליטות מחוז ירושלים, אמרו לאחר הרשעת נתניהו: "בית המשפט הרשיע את הגב׳ שרה נתניהו במסגרת הסדר טיעון על פי הודאתה בלקיחת כספי ציבור בסכום של 175,000 שקלים לאורך תקופה במעון ראש הממשלה. בית המשפט גזר עליה קנס ופיצוי למדינת ישראל בסכום כולל של 55 אלף שקלים. הכרעת הדין מבטאת אכיפה פלילית כנגד חציית הגבולות שבין הוצאה פרטית להוצאה ציבורית וקובעת כי אדם בעל נגישות לקופה הציבורית, יהא מעמדו בכיר ככל שיהיה, אינו רשאי לעשות בה כבשלו. הוצאת כספי ציבור - במשך שנים בסכומים משמעותיים - בניגוד לכללים ולהנחיות, הינה עבירה פלילית שבצידה הרשעה וענישה כלכלית משמעותית".


עו"ד פדן, נציג הפרקליטות, אמר בבית המשפט לאחר הודאתה של נתניהו: "הסכמתה להיות מורשעת מבטאת לקיחת אחריות שהיא בעלת משקל רב ביותר. יש לה משמעות רבה הן כלפי הנאשמת עצמה והן כלפי הציבור".



פרקליטה של נתניהו, יוסי כהן, אמר במהלך הדיון כי "כל מזון שנכנס למעון רה"מ נכנס באלומיניום, הדוח שקבע שדווקא החמגשיות צריך לקבל אישור של ועדת הכספים בכנסת, הוא עילה לאחת החקירות הגדולות ביותר שידענו. המנגנון התגייס כאילו מדובר ברצח, במשך חמש שנים חקרו את פעולותיה בזכוכית מגדלת. התוצאות היו מטורפות, רק הדוח של פרקליטת המדינה 200 עמודים, עשרות מיליוני שקלים נשפכו על החקירה הזאת, 20 מיליון שקלים בהערכה גסה, כאילו מדובר בארגון פשע".



צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



כזכור, במסגרת הסדר הטיעון עם הפרקליטות בתיק המעונות, שבו הואשמה נתניהו בארבעה סעיפים שונים. סמנכ"ל משרד ראש הממשלה עזרא סיידוף הגיע גם הוא להסדר טיעון, שיכלול מאסר על תנאי ותשלום קנס של עשרת אלפים שקלים. במסגרת הליך גישור סוכם כי כתב האישום המקורי, אשר ייחס לרעיית ראש הממשלה עבירה של מרמה והפרת אמונים, יתוקן כך שעבירת המרמה תימחק. עוד הוסכם כי סכום הארוחות שנתניהו הזמינה למעון יופחת ב־50% ל־175 אלף שקל בלבד. במסגרת ההסדר היא תשלם 45 אלף שקל למימון חלקה בארוחות ועוד 10,000 שקל קנס בגין הרשעתה. 


בכתב האישום המתוקן שהוגש אתמול נטען כי "בתקופה הרלוונטית נרכשו מוצרי המזון השונים עבור הסעדת דרי המעון על חשבון אוצר המדינה, ללא הגבלה, ושירותי בישול המזון במעון סופקו באמצעות עובדי בית ראש הממשלה. לצורך זאת, הועסקו במעון מבשלות על ידי חברת כוח אדם, אשר שובצו על תקנים של עובדות כלליות באופן שיצר כלפי המשרד מצג שמדובר בעובדת כלכלית נוספת. המבשלות אושרו על ידי הנאשמת לתפקיד, ולאחר שהחלה העסקתן, עבדו בפועל במטבח המעון בבישול. בכל מהלך התקופה הרלוונטית הוכנו כלל הארוחות במעון על ידי המבשלות, וזאת בהתאם לתפריט ולהנחיות שנתנה הנאשמת למבשלת".



"בהמשך כתב האישום נכתב: "הנאשמת קבעה לעובדי המעון משימות ומטלות, ועקבה אחר ביצוען. עובדי המעון נדרשו לדווח ולקבל אישור מהנאשמת להיעדרויות מהעבודה. בין היתר, הנאשמת הנחתה את הנאשם (עזרא סיידוף - א"ח) ואת אבות הבית במעון באשר למצרכים ולשירותים שהיא מבקשת שיסופקו לה על ידי המשרד. לעתים, כאשר המצרכים והשירותים לא סופקו, או לא סופקו לשביעות רצונה, הפצירה הנאשמת בנאשם שישיג ויסדיר את אספקת השירות או המוצר המבוקש, וזאת גם במקרים שבהם ידעה כי הדבר אינו כלול בהוצאות המאושרות על ידי המשרד, ואף במקרים שבהם הנאשם הסביר לנאשמת כי אין הצדקה למימון אותו שירות או מוצר על ידי המשרד. במקרים המתוארים להלן, בסופו של דבר, מילא הנאשם אחר בקשותיה האמורות של הנאשמת וגרם לכך שהארוחות יסופקו על חשבון המשרד, שלא כדין".



יש לציין כי בשנה שעברה החליט היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי רעיית ראש הממשלה תועמד לדין בפרשת המעונות בכפוף לשימוע, בגין ארבעה סעיפי עבירה שונים. סעיפי העבירה המקוריים היו העסקת חשמלאי פרטי בבית ראש הממשלה וגלגול התשלום למדינה, שימוש בעבודת משרד ראש הממשלה לטיפול באביה החולה, רכישת רהיטי גן למעון ראש הממשלה והעברתם לבית משפחת נתניהו בקיסריה וניפוח הוצאות המזון במעון ראש הממשלה. סך כל עלות העבירות מסתכם במאות אלפי שקלים שיצאו מקופת המדינה.