איראן תכריז על נקיטת צעדים נוספים לצמצום ההתחייבויות שלה תחת הסכם הגרעין, כך מדווחת היום (ראשון) סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים". הצעד האיראני מגיע לאחר שארצות הברית הודיעה לפני שנה על פרישתה מההסכם. על פי הדיווח, הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן תודיע מחר, באתר המים הכבדים באראק, על צעדי הכנה שננקטו על מנת להפחית את ההתחייבויות של טהרן תחת הסכם הגרעין". 



הדיווח האיראני מגיע לאחר שאתמול אמר נשיא הרפובליקה האסלאמית, חסן רוחאני, במהלך מפגש פסגה בינו לבין מנהיגי רוסיה, סין ומדינות אסייתיות נוספות שנערך בדושאנבה בירת טג'יקיסטן, כי בכוונת איראן להמשיך ולסגת מסיכומי הסכם הגרעין, וזאת בשל חוסר שיתוף פעולה מצד שאר המדינות החתומות על ההסכם.



רוחאני טען כי טהרן לא זיהתה "איתותים חיוביים", מצד המדינות החתומות, ועל כן ימשיך בצעדים החורגים מההסכם. "אנו לא יכולים להישאר היחידים בהסכם", אמר רוחני בפסגה, "זה חיוני שכל הצדדים החתומים עליו יפעלו כדי להשיבו למסלול". 



רק לפני חמישה ימים אישרה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, הגוף המפקח על ייצור נשק גרעיני באו"ם, כי איראן האיצה את קצב העשרת האורניום במדינה, אך לא ציין אם איראן הפרה את מחוייבותיה להסכם - קרי העשרת אורניום מעל ל-4%, או החזקה של כמות אורניום מעל למותר. הגידול בהעשרה בא לאחר מתיחות רבה בין הרפובליקה האסלאמית לבין שאר החתומות בהסכם, שנובעות מביקורת מצד הרפובליקה האסלאמית כלפי אירופה - והטענות מצידה שמעצמות היבשת לא פועלות די כדי לפצות את איראן על פרישת ארצות הברית מההסכם והסנקציות שהטיל עליה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.



"אירופה לא במקום שבו היא יכולה לבקר את איראן, אפילו לא בתחומים שקשורים לתכנית הגרעין", אמר לאחרונה שר החוץ האיראני ואחד מיוזמי ההסכם מוחמד ג'וואד זריף, וגינה את ארה"ב על מה שכינה "מלחמה כלכלית בוטה" נגד אזרחי איראן. עם זאת, ובניגוד לדברים שאמר אתמול, רוחאני הביע נכונות להישאר בהסכם במהלך פגישתו עם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, ואף אמר כי "ההסכם הוא חשוב לביטחון האזור והעולם כולו".



שר החוץ הגרמני, שביקר גם הוא בטהרן התייחס להסכם ואמר כי "אנחנו האירופים משוכנעים ששווה לנסות לשמור על הסכם הגרעין". טרם הגעתו של מאס לטהרן בשבוע שעבר דרש דובר משרד החוץ האיראני עבאס מוסוי מחוייבות אירופית גבוהה יותר לשימור ההסכם: "איראן לא ראתה עד כה צעדים פרקטיים ומוחשיים מכיוון האיחוד האירופי, כדי להציל את הסכם הגרעין שנחתם לפני כארבע שנים".