הצעת חוק שמקדם הסנאט האמריקאי בימים אלה מפנה אזהרה נוקבת לישראל בשל הכוונה להעניק לחברה סינית את האחריות להפעלת נמל חיפה. הסנאט מצטרף בכך לביקורתו הנוקבת של ממשל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על היחסים בין ישראל לסין. אמיר איל, בעלי קבוצת ההשקעות אינפיניטי, אמר היום (ראשון) בתוכניתו של אראל סג"ל ב-103FM כי בישראל לא חשבו על ההשלכות הביטחוניות של העסקה, וכעת היא "מכה לנו בפנים". 
 
"זה חלק מהמאבק האמריקאי האסטרטגי הכולל בסינים. הסינים לא רק בנו את נמל חיפה ואשדוד, יש להם אסטרטגיית נמלים בכל העולם כחלק מדרך המשי החדשה שלהם. באגן הים התיכון הם מחזיקים מעל ל-12 נמלים במלטה, מרסיי, גנואה, ולנסיה,פורט סעיד ועכשיו גם חיפה", אמר איל.

"זה חלק מהתוכנית ארוכת השנים של הנשיא שי ג'ינפינג להחזיר את סין להיות הממלכה התיכונה והדומיננטית. אך הנשיא טראמפ שם לעצמו כמטרה שאמריקה תפסיק להפסיד. כיום היא אמנם עוד לא מנצחת אך היא בהחלט מפסיקה להפסיד. כל עסקה שיש לחברה אמריקאית מול הסינים לא מאושרת יותר", הוסיף היזם.
 
 
לסינים יש מעורבות אדירה בכל העולם. הם בונים תשתיות כבר שנים. מדברים כיום על הקמת ציר מהמזרח לאירופה, ולישראל היה חשוב שהוא יעבור גם דרכנו. משרד האוצר תומך ומשרד הביטחון והמל"ל מאוד מודאגים מפגיעה ביחסים עם האמריקאים. איך מרבעים את המעגל?
"כל הסכם כזה או אחר עם הסינים צריך להתרחש מאחורי הקלעים ולא בפרונט. אנחנו נצטרך לבחור צד ולדעתי אין לנו ספק באיזה צד אנחנו חייבים לבחור. זה מזכיר לי את עסקת הפאלקון בשנות ה-90 בה ישראל חתמה על הסכם של מתן טכנולוגיה ומטוסים לסינים, והאמריקאים דרשו מאיתנו לבטל אותו. בעקבות כך נדרשנו לשלם 300 מיליון דולרים פיצויים לסינים על ביטול ההסכם. ייתכן שתהיה פשרה דומה גם בנושא הנמלים. משרד התחבורה אומר שעסקת הפעלת הנמל בחיפה אינה כה משמעותית כי מדובר ב-98% עובדים ישראלים לכל הפחות".
 
כשהאמריקאים מחליטים משהו לפי הספר אז מבחינתם זה לפי הספר. הבעיה היא לא הסיני היחידי שעובד או לא עובד בנמל חיפה - זה קרב הגמוניה. זה עניין עקרוני. ישראל לא יכולה לסכן את היחסים שלה עם ארה"ב ולכן ברור שהיא תמיד תהיה קודמת לכל. השאלה היא אם הפנימו את הבעייתיות הזו?
"הבעיה כבר מאחורינו. אין כאן דילמה. נעשה מה שהאמריקאים ירצו. הפרדוקס הוא שהסינים מתפעלים היום שלושה נמלי ים אמריקאים גדולים מאוד".
 
מה שמותר להם אסור לנו. 
"זה מראה על תכנון שלא מסתכל על כל התמונה. הסיבה שהקימו את הנמלים הללו הייתה כדי להוציא את הכוח מהעובדים שכל הזמן השביתו את הנמלים. אמרו שמי שיעשו את העבודה הכי מהר ויביאו את הכסף זה הסינים. אף אחד לא חשב על המשמעויות הביטחוניות וכעת זה מכה בנו בפנים".