התוכנית הלאומית לקידום מתמטיקה ואנגלית, שקידם שר החינוך היוצא נפתלי בנט, אומנם הביאה לעלייה ניכרת בהישגי התלמידים, אבל ממחקר שפרסמה ראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך) עולה כי בכך משלמים התלמידים, שלחוצים להשתייך למועדון היוקרתי של 5 יחידות מתמטיקה, מחיר כבד.



שלוש שנים לאחר שהושקה הרפורמה חלה עלייה במספר התלמידים הזקוקים לשיעורים פרטיים. ואכן, הלחץ להישגיות והרצון להשתייך לכיתות 5 יח"ל במתמטיקה ובאנגלית מאלץ הורים להוציא אלפי שקלים על מורים פרטיים, כיוון שהמורים בבית הספר לא מספיקים לתרגל את כל החומר הלימודי, וחלקם גם לא מלמדים ברמה גבוהה דיה.



דנה קישוני, יו"ר ועד ההורים היישוביים ביהוד־נווה מונסון ואם לשלושה, מסבירה ל"מעריב": "אין הורה שידו משגת ואינו מממן שיעורים פרטיים באופן סיטונאי, בין שהילד שלו זקוק לשיעורים לצורך תגבור או לצורך הצטיינות. הנטל עלינו הוא מטורף, וההוצאה על שיעורים פרטיים היא כבדה. בערים הגדולות מדובר בכ־100 עד 200 שקל ל־45 דקות שיעור, ובמקצועות המבוקשים - אנגלית ומתמטיקה, המספרים הללו מטפסים ככל שמועד הבגרויות מתקרב, ואז גם קשה מאוד למצוא מורים פנויים". קישוני מדגישה: "ההוצאה הזו היא נחלתם של ההורים מהמעמד הבינוני פלוס, וזה מעמיק מאוד את הפערים במערכת החינוך ויוצר חוסר שוויון קיצוני".



הרפורמות של בנט הגבירו את הלחץ?


"לרפורמה הזו, שהצטלמה יפה בתשדירי הפרסומת, היה מחיר כבד מאוד לתלמידים, מבחינת הדימוי העצמי שלהם ותחושת המסוגלות. לתפיסתי, אנחנו לא אמורים למדוד את הילדים שלנו על פי האיכויות שלהם במתמטיקה. ילד יכול להצטיין ולהיות מוכשר בשלל תחומים אחרים. אני סבורה שהמערכת צריכה לקדם כל ילד להצטיין בתחומי היכולת שלו. גם אנחנו כהורים נגררים לתחומים שהמערכת מסמנת לנו כחשובים - אנגלית ומתמטיקה, ושם בדיוק פורחת תעשיית השיעורים הפרטיים".



עמית, תלמידת כיתה י' ממרכז הארץ, מסבירה מדוע היא נדרשת ללמוד אצל מורה פרטי: "כשכמות החומר גדולה, אני הולכת לשיעורים פרטיים כמעט בכל המקצועות, אבל במתמטיקה ובאנגלית הכי הרבה. בכיתה מאוד קשה לי ללמוד, כי זו כיתה עם הרבה תלמידים, שלכל אחד יש צרכים. יש כאלה שמפריעים, והמורים לא תמיד מספיקים ללמד". לדברי עמית, מרבית חבריה נעזרים במורה פרטי: "ב־5 יחידות, בשביל לשרוד, אתה חייב לתרגל כל היום מתמטיקה, כי השיעורים בכיתה לא מספיקים. החומר חונק, ומרגישים את זה גם בכיתות. מערכת החינוך מאבדת את המשמעות שלה ברמה הכי פשוטה. היא אמורה להקנות לנו כלים ולחנך אותנו, וזה לא מה שקורה. יש לנו המון חומר להספיק בכל שיעור, ואם אנחנו לא מספיקים, אנחנו בפיגור, כך שאין מקום לדברים אחרים בכיתה. לי מאוד קשה עם זה. אני יושבת בממוצע עשר שעות ביום ורק משננת. ברוב המקרים אני גם לא מצליחה ללמוד בכיתה, לכן אני פונה לשיעורים פרטיים".



חשבת לרדת ל־4 יח"ל? 


"ברור שהיו לי מחשבות לעזוב, במיוחד שאני גם פעילה חברתית. אני מרגישה די כלואה. אם אני רוצה להתנדב או לעבוד, זה די בלתי אפשרי, כי אז תהיה לי ירידה בלימודים. זה מאוד קשה".



ממשרד החינוך נמסר: "המשרד מעניק שיעורים פרטיים בחינם לתלמידי כיתות ז' עד י"ב, כשהתלמידים בוחרים עם מי הם רוצים ללמוד, מתי, האם ללמוד אחד על אחד או בקבוצה, מכל מכשיר חכם שברשותם (סלולרי, מחשב או טאבלט). לקראת בחינות הבגרות, מקיים המשרד מרתונים של שיעורים פרטיים בחינם, וההיענות לשיעורים אלה מאוד גבוהה.



"בשנת הלימודים תשע"ח נהנו 15,777 תלמידים ממערך השיעורים הפרטיים, ובשנת הלימודים הנוכחית נתון זה עלה ל־25 אלף תלמידים. במהלך השנה התקיימו כ־100 אלף מפגשי למידה (שיעורים) בזמן מצטבר של 35,237 שעות הוראה במקצועות הבאים: לשון, הבעה והבנה, מתמטיקה, אנגלית ועברית לדוברי ערבית. הרוב המכריע של התלמידים, ככ־80%, נכנסו למערכת כדי ללמוד ולהתחזק במתמטיקה. מדובר ב־12,478 תלמידים.


"תלמידים רבים לא מכירים את מערך השיעורים הפרטיים של המשרד, וכתוצאה מכך הורים רבים מוציאים כספים לחינם. במערך השיעורים הפרטיים פוגשים התלמידים מורים מובילים, עם ניסיון רב בהגשה לבגרויות".