מעלה מארבע שנים חלפו מאז פתחה סעודיה במלחמה על החות'ים הנתמכים על ידי איראן, ונראה שבמלחמה הזו לא תהיה הכרעה צבאית. בימים האחרונים הולך ומתגבר החשש מהסלמה, לנוכח התקיפות שערכו החותים בימים האחרונים, באמצעות מזל"טים, על אדמת סעודיה, בהן על נמל תעופה.



מאז תחילת המלחמה במרץ 2015 ביצעה ריאד מאות תקיפות אוויריות אינטנסיביות נגד המורדים בתימן. כבר בחודשים הראשונים ללחימה הודיעה הקואליציה הערבית בראשות סעודיה כי היא השמידה 80% מהיכולת של החות'ים, כולל הטילים הבליסטיים שאיימו על הממלכה. אולם המציאות הוכיחה אחרת.



בתגובה למתקפות החות'ים, בסוף השבוע החריפה סעודיה את תקיפותיה על הבירה צנעא ופרבריה. התקיפות כללו שני בסיסים עיקריים המשמשים את החות'ים וכן מוצבים במקומות שונים מסביב לבירת תימן. כבר שנים ריאד ממשיכה לאיים ב"תגובה צבאית מוחצת" נגד החות'ים, אם כי רוב הפרשנים הצבאיים הערבים מדגישים כי גם תגובה כזו של הקואליציה הסעודית ושל איחוד האמירויות לא תביא להכרעת הלחימה.



חלק עיקרי במשוואת הלחימה הזו יש לאיראן, שלה אינטרסים בהמשך הלחימה באזור. ימים אלה הם קריטיים עבור טהרן, שממשיכה להשתמש בזרוע הצבאית שלה בתימן כדי להשיג את יעדיה מול האמריקאים והמערב, ובעיקר משתמשת בזרוע זו כדי לפגוע באספקת הנפט על ידי הוצאה לפועל של פיגועים נגד מפיקות הנפט הגדולות.



מוחמד בן סלמאן. צילום: רויטרס
מוחמד בן סלמאן. צילום: רויטרס



נראה שהאיראנים, המבחינים בהיסוס המערבי להגיב על הפיגועים, מעלים הילוך ועוברים לתקיפות שהולכות ונהיות תכופות יותר ויותר נגד עקב האכילס של ארצות הברית באזור, סעודיה, שלמרות החימוש המודרני שרכשה במאות מיליארדי דולרים, היא לא מסוגלת להגן ביעילות על שטחה מפני החות'ים.



הערוץ הסעודי "אל־אחבאריה" דיווח בסוף השבוע כי הקואליציה השמידה את מערך ההגנה האזרחי של החות'ים וטען כי השמדתו תוביל ל"ביטחון אזורי ובינלאומי". הוא אף דרש מהאזרחים התימנים, שסובלים מעוני מחפיר וממחלות, להתרחק מאזורים מופגזים בבירה.



סגן שר הביטחון הנסיך חאלד בן סלמאן, בנו של המלך, אמר כי ארצו "תגיב בעוצמה ובנחישות", אם כי עד שלשום לא הייתה תגובה תקיפה מצד הסעודים. על פי אחת ההערכות, התגובה הנחושה והעוצמתית תתרחש באמצעות צבא תימן, הרחק מעיר הנמל האסטרטגית אל־חודיידה, שהמלחמה בה גרמה לתגובות בינלאומיות חמורות.



יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אמר שלשום לעיתון הסעודי היוצא בלונדון "א־שארק אל־אווסט" כי ארצו לא מעוניינת במלחמה באזור בין ארצות הברית לאיראן, אך התקיפות על שדה התעופה הסעודי, מתקני הנפט בממלכה ומכליות הנפט – מוכיחות ש"באיראן יש משטר תומך טרור ומפיץ הרג והרס בעשורים האחרונים, לא רק באזור אלא בעולם כולו". לדבריו, "הם פוגעים בביטחון וביציבות באזור".



בן סלמאן הוסיף: "לא נאפשר למיליציות להתקיים על הגבול שלנו. המטרה שלנו היא לא רק לשחרר את תימן מהמיליציות האיראניות, אלא להביא לשגשוג, יציבות וביטחון לכל התימנים". 


 


תקיפת מכליות הנפט במפרץ



עיתוני סעודיה ואיחוד האמירויות המשיכו גם אתמול לתקוף את איראן ולהביא "הוכחות למעורבותה" בתקיפת מכליות הנפט במפרץ עומאן בשבוע שעבר.
בעיתון "אל־מסרי אל־יום" כתב עבאס טראבילי: "האם החלה מלחמת הנפט? למרות שהאשמה מופנית כלפי איראן, אני לא סבור שטהרן טיפשה כל כך שתהפוך לעוינת לכל המדינות המשתמשות בנפט בעולם. אולי מדובר במלחמת התשת כספי הנפט הערבי, כמו שהיה בתקופת כיבוש ושחרור כוויית על ידי עיראק? שאלות ללא תשובות".
 
עבד א־רחמן אל־ראשד כתב ב"א־שארק אל־אווסט" הלונדוני כי "אני סבור שנחזור לתסריט מכליות הנפט של כווית בתקופת מלחמת עיראק ואיראן. אנו חיים במצב מסוכן שדומה למה שהיה בזמן אותה מלחמה במי המפרץ. איראן הגיבה לתקיפות העיראקיות באמצעות פגיעה במכליות הנפט, בעיקר של כווית".
 
בעיתון האמירויות, "אל־חליג'", נכתב במאמר מערכת כי "מדיניות איראן מובילה את האזור אל פי התהום" ומצביעה על "יותר מהוכחה אחת שאיראן אחראית על תקיפת המכליות. אלה עובדות בשטח".

תקיפת מכלית במפרץ הפרסי. צילום: רויטרס
תקיפת מכלית במפרץ הפרסי. צילום: רויטרס

 
עלי עמודי דרש בעיתון האמירויות "אל־איתחאד": "להפגין עמדה נחושה וחזקה נגד מי שפגע במכליות, בעיקר הכנופיות הקשורות למשטר האיראני.... העמים באזור, כולל העם האיראני, אינם צריכים עוד מלחמות, אלא שיתוף פעולה כדי להשיג את היציבות, הביטחון והשלום".
בעיתון הסעודי "עוקאז" כתב חמוד אבו טאלב כי "רק איראן מעוניינת בכאוס, באיום על הביטחון והשלום הבינלאומי, ובהתערבות פושעת בענייני מדינות האזור... ארצות הברית עשתה הנחות למשטר ואפשרה לו להמשיך בתוכנית הגרעין ולפתח את הטילים הבליסטיים שלו – דבר שהביא את האזור למצב המסוכן ביותר. המדינות המאוימות על ידי איראן לא יעמדו בחיבוק ידיים אל מול הסכנה הבלתי נסבלת".