פרקליטות מחוז ירושלים הגישה היום (שני) לבית המשפט בקשה לתיקון גזר דינה של שרה נתניהו, רעיית ראש הממשלה, בעקבות טעות שנפלה לטענתה בגזר הדין, אולם בית המשפט דחה את הבקשה. הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להבהיר כי כתב האישום בתיקה של נתניהו, שהודתה במסגרת הסדר הטיעון בהזמנת חמגשיות בשווי 175 אלף שקלים למרות שהועסקו טבחיות בבית ראש הממשלה, והורשעה בניצול מכוון של טעות הזולת שאין בה מרמה, כי הארוחות שהוזמנו היו לצורכם הפרטי של בני משפחת נתניהו ולא לאירוחים רשמיים או מדיניים. 



בתשובת נשיא בית משפט השלום בירושלים, אביטל חן, נכתב כי כתב האישום המתוקן אינו דומה לכתב האישום המקורי, וכי "לאורך שני כתבי האישום הבחינה הפרקליטות בין "אורחים פרטיים" לבין "אורחים". בכתב האישום המקורי מזכירה המאשימה שש פעמים את התיבה "אירוחים פרטיים" בדרך כזו או אחרת, כאשר הסכום הכולל שהתקבל שלא כדין לפי כתב אישום זה עמד על 359,000 שקלים. כתב האישום שגובש לאחר מו"מ ארוך בין הצדדים שונה באופן מהותי מכתב האישום המקורי בתיאור העובדתי, בסכום שהתקבל (175,000 שקלים) ובסעיפי החוק, ולא מוזכרת המילה 'פרטיים' או התיבה 'אירוחים פרטיים' ולו פעם אחת".



"תחת זאת", נכתב, "נוקט כתב האישום המתוקן בלשון 'ארוחות בהן התארחו במעון אורחים', 'עבור בני משפחה ואורחיהם מהמדינה', או בני המשפחה ואורחיהם. מקריאה פשוטה ניתן להבין כי כאשר התכוונה המאשימה לאירוח של אורחים פרטיים צוין הדבר 13 היטב, במפורש ומספר פעמים בכתב האישום המקורי, וכאשר בכתב האישום המתוקן לא מופיעה 14 כאמור, ולו פעם אחת התיבה "אורחים פרטיים", מדובר בכל אורחי המעון ללא אבחנה ביניהם, 15 שאם לא כן, היה מצוין אחרת".



שרה נתניהו באולם בית המשפט, צילום: אמיל סלמן,פול
שרה נתניהו באולם בית המשפט, צילום: אמיל סלמן,פול



כזכור, במסגרת הסדר הטיעון עם הפרקליטות בתיק המעונות, שבו הואשמה נתניהו בארבעה סעיפים שונים. סמנכ"ל משרד ראש הממשלה עזרא סיידוף הגיע גם הוא להסדר טיעון, שיכלול מאסר על תנאי ותשלום קנס של עשרת אלפים שקלים. במסגרת הליך גישור סוכם כי כתב האישום המקורי, אשר ייחס לרעיית ראש הממשלה עבירה של מרמה והפרת אמונים, יתוקן כך שעבירת המרמה תימחק. עוד הוסכם כי סכום הארוחות שנתניהו הזמינה למעון יופחת ב־50% ל־175 אלף שקל בלבד. במסגרת ההסדר היא תשלם 45 אלף שקל למימון חלקה בארוחות ועוד 10,000 שקל קנס בגין הרשעתה. 



בכתב האישום המתוקן שהוגש אתמול נטען כי "בתקופה הרלוונטית נרכשו מוצרי המזון השונים עבור הסעדת דרי המעון על חשבון אוצר המדינה, ללא הגבלה, ושירותי בישול המזון במעון סופקו באמצעות עובדי בית ראש הממשלה. לצורך זאת, הועסקו במעון מבשלות על ידי חברת כוח אדם, אשר שובצו על תקנים של עובדות כלליות באופן שיצר כלפי המשרד מצג שמדובר בעובדת כלכלית נוספת. המבשלות אושרו על ידי הנאשמת לתפקיד, ולאחר שהחלה העסקתן, עבדו בפועל במטבח המעון בבישול. בכל מהלך התקופה הרלוונטית הוכנו כלל הארוחות במעון על ידי המבשלות, וזאת בהתאם לתפריט ולהנחיות שנתנה הנאשמת למבשלת".

בהמשך כתב האישום נכתב: "הנאשמת קבעה לעובדי המעון משימות ומטלות, ועקבה אחר ביצוען. עובדי המעון נדרשו לדווח ולקבל אישור מהנאשמת להיעדרויות מהעבודה. בין היתר, הנאשמת הנחתה את הנאשם (עזרא סיידוף - א"ח) ואת אבות הבית במעון באשר למצרכים ולשירותים שהיא מבקשת שיסופקו לה על ידי המשרד. לעתים, כאשר המצרכים והשירותים לא סופקו, או לא סופקו לשביעות רצונה, הפצירה הנאשמת בנאשם שישיג ויסדיר את אספקת השירות או המוצר המבוקש, וזאת גם במקרים שבהם ידעה כי הדבר אינו כלול בהוצאות המאושרות על ידי המשרד, ואף במקרים שבהם הנאשם הסביר לנאשמת כי אין הצדקה למימון אותו שירות או מוצר על ידי המשרד. במקרים המתוארים להלן, בסופו של דבר, מילא הנאשם אחר בקשותיה האמורות של הנאשמת וגרם לכך שהארוחות יסופקו על חשבון המשרד, שלא כדין".

יש לציין כי בשנה שעברה החליט היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי רעיית ראש הממשלה תועמד לדין בפרשת המעונות בכפוף לשימוע, בגין ארבעה סעיפי עבירה שונים. סעיפי העבירה המקוריים היו העסקת חשמלאי פרטי בבית ראש הממשלה וגלגול התשלום למדינה, שימוש בעבודת משרד ראש הממשלה לטיפול באביה החולה, רכישת רהיטי גן למעון ראש הממשלה והעברתם לבית משפחת נתניהו בקיסריה וניפוח הוצאות המזון במעון ראש הממשלה. סך כל עלות העבירות מסתכם במאות אלפי שקלים שיצאו מקופת המדינה.