כלי התקשורת במצרים מדווחים היום (שני) כי הנשיא לשעבר, מוחמד מורסי, מת לאחר שהתעלף במהלך דיון בעניינו בבית המשפט במדינה. מותו נקבע מאוחר יותר בבית החולים. עלייתו לשלטון לאחר הבחירות הדמוקרטיות במצרים הדאיגה את מערכת הביטחון הישראלית, עקב קרבת תנועת "האחים המוסלמים" בראשה עמד לארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. 



מקורות משפטיים אמרו כי מורסי היה נוכח בדיון בבית המשפט, ולדבריהם נראה היה בריא ואף ביקש את זכות הדיבור בבית המשפט, השופט נתן לו רשות דיבור, מורסי דיבר במשך 25 דקות ואז הפסיק לדבר כאשר עדי ראייה סיפרו שהוא נראה היה נרגש חש עייפות ואיבד את הכרתו בכלוב הנאשמים. למקום הוזעקו פראמדיקים והוא פונה לבית החולים הקרוב ביותר לבית המשפט, אך שם נקבע מותו. לאחר המקרה, שב בית המשפט לדון בתיקי 22 הנאשמים האחרים, חברי האחים המוסלמים, וזאת באשמת מסירת מידע מודיעיני לקטאר וחמאס.



ברשתות החברתיות מיהרו להגיב על מותו גורמים רבים במצרים ומחוץ לה, בהן התייחסויות לכך ששילטונות הכלא סירבו לאפשר לו להכניס ספר קוראן לתאו. עוד העלו טענות, כי האחריות למותו של מורסי היא על כתפי השלטונות במצרים בשל רשלנות רפואית. גולשים אחרים אמרו כי גם אם לא הסכימו עם מורסי, הם לא ישכחו כי גם אם הם חולקים על דרכיו, הוא עדיין היה הנשיא המצרי היחיד שנבחר בבחירות דמוקרטיות.



נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, ספד לו: "אני רוצה לבקש את רחמי האלוהים על אחינו מורסי השהיד. סיסי האכזר, אשר השתלט על מצרים, הוציא להורג עד כה 50 בני אדם, והמערב תמיד שתק לאחר ההוצאות להורג האלו. אני רוצה להביע את תנחומיי למשפחתו של מורסי ולעם המצרי כולו". 



הדיח את מורסי כשנה לאחר שנבחר. א-סיסי. צילום: רויטרס



מאוחר יותר, פרסם התובע הכללי של מצרים הצהרה לפיה הדוח הרפואי של בית החולים בו נקבע מותו של הנשיא לשעבר, מוחמד מורסי, לא הצביע על פציעות כלשהן על גופו. כמו כן, שעת מותו של מורסי נקבעה ל-16:50 שעון מצרים.



כזכור, מוחמד מורסי עלה לשלטון במצרים לאחר גל המהפכות בעולם הערבי והמוסלמי ב-2011, שכונה האביב הערבי, ולאחר שנבחר לתפקיד בבחירות הדמוקרטיות הראשונות והיחידות שהתקיימו במדינה. עם זאת, בשנות שלטונו ניסה מורסי לנצל את השלטון לטובתו ולטובת מפלגתו - האחים המוסלמים, התעמת עם בית המשפט העליון במדינה וניסה לשנות את חוקת המדינה כדי לצבור כוח. 
לאחר כשנתיים של עימותים עם מוקדי הכוח הנוספים במדינה, החל גל הפגנות ברחבי המדינה נגד שלטון מורסי והאחים המוסלמים, כאשר ב-2013 הצבא התערב במדינה והדיח את הנשיא. בסך הכל, כיהן מורסי כנשיא מצרים כשנה בלבד - בין יוני 2012 ליולי 2013. לאחר הדחתו, נעצר מורסי על ידי צבא מצרים ובמקביל החל הצבא במבצע טיהור נגד פעילי האחים המוסלמים, והתנועה הוצאה מחוץ לחוק. מאז התנהל משפטו של מורסי באשמת ניסיון דיכוי ההפגנות וטבח מפגינים.

באפריל 2015 גזר בית המשפט במצרים על מורסי 20 שנות מאסר ללא אפשרות לחנינה בגין מעשי אלימות, חטיפה ועינויים באירועים שקדמו להפיכה ב-2013. חודש לאחר מכן, גזר עליו בית המשפט עונש מוות, ובשנת 2016 הוסיף 40 שנים נוספות. בסופו של דבר, בוטל עונש המוות, אולם מורסי היה אמור לרצות עונש מאסר מצטבר של 60 שנים בכלא המצרי. 
 
מאז הדחתו של מורסי מהשלטון, מינה הצבא את מי שהיה אז שר ההגנה של מצרים, עבד אל פתאח א-סיסי למחליפו, והוא ביטל את שארית הרפורמות שנערכו בתקופת המעבר בין הדחת מובראק לבין עלייתו של מורסי. בנוסף לכך, מאז עלייתו של א-סיסי, ובמקביל לניהול המשפט נגד מורסי, ביטלה התביעה את מרבית האישומים נגד הנשיא המודח מובארק והוא אף שוחרר למעצר בית בשנים האחרונות.