אם היה נראה כי "עסקת המאה" מתחילה לקרום עור וגידים, נראה הערב (שני) כי ההבנה בבית הלבן שתוכנית השלום האמריקאית לא תתרומם מתחזקת. גורמים בממשל האמריקאי החליטו שלא להזמין את ישראל לפסגה שתיערך בסוף החודש בבחריין ותלו זאת בהחלטה שהפסגה תהיה כלכלית בלבד ולא פוליטית. עם זאת, גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו בתגובה כי "ההחלטה התקבלה בתיאום בין ישראל לארה"ב".



מדובר בהישג לרמאללה, ולנשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שמנסה לחבל בפסגה בשל חוסר אמונו בממשל האמריקאי כמתווך הוגן. הדבר מהווה גם מכה לבית הלבן ולישראל, שקיוו להציג חזית אחידה בין ישראל למדינות ערב גם ללא תלות בתהליך השלום עם הפלסטינים, תקווה שלפחות כרגע נכזבה. ייתכן עוד שההודעה כי ישראל לא תוזמן לפסגה באה כתנאי של ירדן, מרוקו או מצרים, שארצות הברית הפעילה עליהן לחץ רב להגיע לפסגה וזאת למרות הבקשה הפלסטינית ממדינות ערב שלא להגיע לסדנה.



ההודעה האמריקאית עומדת גם בניגוד להערכתו של שר החוץ ישראל כץ כי ישראל תוזמן לסדנה. רק אתמול השתתף כץ בכנס הג'רוזלם פוסט, ואמר כי "המטרה שלנו היא שלום ויציבות, ואנו מובילים לצד ארה"ב מהלך של שיתוף פעולה כלכלי אזורי לטובת המזרח התיכון כולו. זה כולל קידום הקשרים עם המדינות הערביות הפרגמטיות, באמצעות שיתוף פעולה ביטחוני ויוזמות כלכליות משותפת, ביניהן גם הסדנה המתוכננת בבחריין". לאחר נאומו אף אמר כץ באופן בטוח כי ישראל תשתתף באירוע.

לא מצליחים לראות את הסרטון? חווים תקלה? לחצו כאן למעבר לכתבה באתר המותאם



כאמור, הסדנה הכלכלית בבחריין אמורה להיות השלב הראשון של עסקת המאה, תוכנית השלום המדוברת של הבית הלבן לסכסוך הישראלי פלסטיני. עם זאת, כבר מתחילת דרכה הפלסטינים ניגשו למשא ומתן עם האמריקאים בחשדנות, אך מאז הודיעו האמריקאים על העברת השגרירות בישראל לירושלים, ניתקו הפלסטינים כל קשר עם הבית הלבן. נראה כי גם הניסיון האמריקאי לפתות את הפלסטינים באמצעות מענקים כלכליים כשל, וכי הבית הלבן בחר "לרדת מהעץ" ולהמעיט מחשיבות הפסגה כדי שהיא תתקיים בכלל.