פארסת החסמים הסלולריים באגפי בתי הכלא של האסירים הביטחוניים ממשיכה לספק כותרות ולעורר תהיות לגבי התנהלות השב"ס בחודשים האחרונים. כעת נודע ל"מעריב" כי בסוף השבוע האחרון, בעקבות האיום של האסירי הביטחוניים בכלא רמון בחידוש השביתה, הוחלט בשב"ס להסיר את החסמים הסלולריים. 

כזכור, סוגיית החסמים החלה במסגרת המאבק בהברחה המונית של טלפונים סלולריים לבתי הכלא הביטחוניים. משהתברר לאסירים הביטחוניים שכתוצאה מהפעלת מערכת החסמים הסלולריים משתבשת פעולתם של מכשירים חשמליים שונים (בעיקר אוזניות בלוטות' אלחוטיות) אינם פועלים באגף מגורי האסירים.
לאחר שבכירי המחבלים של חמאס שעצורים באגף הביטחוני בכלא רמון איימו בחידוש מהומות ובשביתות שונות, בסופו של דבר הורדה מערכת החסמים, ובכך נפגעה באופן מעשי גם היכולת לחסום שיחות מהכלא באמצעות מכשירים ניידים שמוברחים בדרכים שונות.

אגף האסירים הביטחוניים בכלא רמון הוא השני במספר שמותקנים בו החסמים של חברת נטליין שגם אמונה על הפעלתם בהם בתקופת הפיילוט, כפי שמוגדר המצב כעת. בעקבות ההתפרעות האלימה שהתרחשה בכלא לפני שלושה חודשים, כשהאסירים הציתו 14 תאים בבית הכלא, הם חזרו לאגף בכלא רמון רק בתחילת השבוע שעבר, לאחר שיפוץ ארוך. בעת שהייתם מחוץ לאגף, הוא שופץ והותקנו גם החסמים, וחזרתם לכלא התעכבה בגלל סירובם לחזור לכלא עד שיותקנו בו הטלפונים הציבוריים שהוסכם עליהם במסגרת הפשרה.

"גמגום והססנות". האסירים הביטחוניים מנהלים את הכלא? צילום: חסן ג'די, פלאש 90

 
בשבוע שעבר כאמור הם חזרו לבית הכלא, לאחר שהובטח להם שימצא פתרון מהיר לסוגיית הטלפונים הציבוריים, אבל כפי שפרסמנו ב”מעריב”, בעיות הקשורות לפתרון הטכנולוגי לסוגיות הקשורות להאזנה רציפה לשיחות המחבלים והאחריות לכך, מעכבות את הפעלת הטלפונים הציבוריים ובכך גורמות לעיכוב ניכר בהתקנת החסמים בבתי כלא נוספים, לאור ההתחייבות הישראלית לבכירי אסירי חמאס כי החסמים הבאים שיותקנו יופעלו רק לאחר התקנת הטלפונים הציבוריים.
גורמי ביטחון מבקרים את ההחלטה להוריד בסוף השבוע את מערכת החסמים הסלולריים בכלא רמון ואת התנהלות בכירי השב"ס אל מול האסירים: "פעם אחר פעם בשב"ס בוחרים לפתור בעיה מקומית מתוך חשש להתמודד עם אלימות ומהומות בבתי הכלא. בכל פעם שהם מפעילים כוח ולחץ, הם זוכים לוויתורים ומקבלים את רצונם, ומה שקורה בבתי הכלא מקרין גם על גזרות אחרות".
"מההבטחות על הקשחת תנאי האסירים הביטחוניים לאחר פרסום המלצות הועדה שלא בוצעו בשטח, ועד גמגום והססנות מול האסירים בכל הקשור להתקנת החסמים הסלולריים. לא באמת ברור מי באמת מנהל את הכלא, הנהגת האסירים או שירות בתי הסוהר", מסכם אחד מגורמי הביטחון שאיתם שוחחנו בנושא זה.
משב"ס נמסר בתגובה: "התקנת החסמים במסגרת הפיילוט בבית הסוהר רמון מבוצעת ע״פ שיקולים מבצעיים בלבד ובלו״ז שקובע שב״ס. בדיוק כפי שהאגף בבית הסוהר רמון אוכלס בהחלטת שב״ס ובלו״ז שהוא קבע! עד לסיום הפיילוט צפויים עוד בדיקות טכניות שונות בהתאם לדרישות שב"ס".