בימים הקרובים יכנס למשרד החינוך השר החדש, רפי פרץ, שהצהיר בעבר לא מעט פעמים כי היה רוצה לקבל תיק זה, אך צפוי לו כאב ראש לא קטן. אומנם לא יהיה לו זמן רב לפעול עד לבחירות בספטמבר, אבל הבעיות שקיימות במשרד רבות והוא מצפה לקבל את התיק גם לאחר הבחירות.



משרד החינוך הוא בעל התקציב הגדול ביותר מבין משרדי הממשלה העומד על כ-60 מיליארד שקלים ולאחריו רק משרד הביטחון עם כ-55 מיליארד שקלים, אך לאור הקיצוצים הצפויים בתקציב, המשרד צפוי לחוות פגיעה משמעותית.



אחת הבעיות הדחופות ביותר על שולחנו של פרץ היא סיומו בסוף החודש של הסכם "אופק חדש" - רפורמה המיועדת לבתי הספר היסודיים ולחטיבות הביניים. בהסתדרות המורים מחכים לפתיחת ההסכם, שאמור להביא לתוספת בשכר ובמכתב שנשלח לשר הנכנס ע"י מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן-דויד, היא בירכה אותו והוסיפה כי "כידוע, הסכם השכר שלנו מסתיים בעוד כמה ימים, לפנינו תקופה של משא ומתן. אנו מאמינים שנצליח לסלול יחדיו דרך טובה ופורייה שתטיב עם התלמידים והתלמידות ובפרט עם עובדיה המסורים של מערכת החינוך". על פרץ יהיה לגשר בין הפערים הקיימים בין משרדי החינוך והאוצר לבין הסתדרות המורים, על מנת למנוע שביתות עם פתיחת שנת הלימודים.



בעיה נוספת היא תשלומי ההורים המאושרים מדי שנה בוועדת החינוך. מדובר בתשלומי רשות הכוללים בין היתר: סל תרבות, מסיבות סיום, השאלת ספרי לימוד ותשלומי חובה הכוללים ביטוח תאונות אישיות, אך ההורים גם נאלצים להוציא מכיסם מאלפי שקלים נוספים בשנה עבור תוכניות לימוד נוספות (תל"ן). כרגע, בשל הבחירות הוועדה לא התכנסה והוא יצטרך לאשר אותם על מנת למנוע עיכובים לפני האחד בספטמבר, אך לא מבלי שיזכה לכעס ההורים, המנסים מדי שנה למנוע את אישורם וטוענים כי יש לבטלם משום שהם יוצרים פערים.



עוד מחכה לשר החדש תחום הגיל הרך - שהורים ואנשי חינוך רבים מצפים שיעבור לפיקוח משרד החינוך ואחת ולתמיד יצור את הרצף החינוכי הנדרש מגיל לידה. כמו כן, השר יכהן כיו"ר המועצה לגיל הרך ויצטרך לסייע בפעילותה ובעיקר בקידום החלטותיה ופעולותיה שעד עכשיו עוד לא קרמו עור וגידים.



בנוסף, השר החדש יצטרך להתמודד עם הביקורת שנמתחה על הרפורמה בחינוך המיוחד, ביקורת מצד ארגוני חינוך ועובדי ההוראה הטוענים כי היא תביא לפגיעה בכלל התלמידים וכי השטח אינו מוכן ליישמה.