גורמים המעורים בפרטי חקירת אונס בת ה-7 בבנימין אמרו היום (רביעי) בשיחה עם "מעריב אונליין" כי במשטרה ובפרקליטות בהחלט שוקלים למשוך את כתב האישום בפרשה נגד הנאשם מחמוד קטוסה, זאת במידה ולא תושג בהשלמות החקירה הראייה המסייעת הקשורה למקרה נוסף בו פורסם אמש כי הנאשם לכאורה מעורב. בתוך כך, לאחר דיון בבית הדין הצבאי עופר, הוארך מעצרו של קטוסה עד יום שלישי.

"זה לא תלוש מהמציאות אך טרם התקבלה ההחלטה בעניין", הבהירו הגורמים, "אם המשטרה תגיע לראייה - זה יהווה תשתית ראייתית ויחזק את כתב האישום שהוגש. אם לא תושג זה יגרום למשטרה ולפרקליטות לבחון משיכת כתב אישום". לדברי הגורמים, "יש לנו אחריות אחת, והיא להגיע לחקר האמת".

גורמים הקשורים לחקירה מציינים כי "השגת הראייה הזו יכולה להשאיר את המשטרה והפרקליטות במצב טוב מאוד ותוביל בקשה להארכת מעצר עד תום ההליכים כאשר יהיו ראיות תומכות, אולם יחד עם זאת אם לא תושג אותה ראייה - בהחלט תישקל האפשרות בכובד ראש האם יש צורך למשוך את כתב האישום".

הנאשם מחמוד קטוסה. צילום: באדיבות המשפחה


החקירה בפרשת האונס והבקיעים שעלו מהחקירה, הובילו כבר אתמול את ראש אגף חקירות ומודיעין, ניצב גדי סיסו, והפרקליט הצבאי הראשי שרון אפק לבחון את התשתית הראייתית בתיק וחומרי חקירה. בהקשר לאירועים מסוימים לגביהם נחשפו בקיעים בעקבות אותה בדיקה, הוחלט על ביצוע השלמות חקירה לגבי שני נושאים עיקריים - בהקשר לשני חשודים נוספים שלכאורה היו מעורבים באירוע, וכן לבחון ולחקור מידע חדש שהתקבל מגורם אחראי במערך הרווחה שמדבר על אותו חשוד אותה סביבה ואירוע דומה בעל מאפיינים דומים.

אם והיה וחוקרי המשטרה יצליחו לאשש את המידע הזה ולהגיע ל"ראיית הזהב" שתוביל אותם לדירות נוספות בהן ביקר הנאשם, זה בהחלט יכול לקשור אותו לאירוע נוסף ולחזק משמעותית את כתב האישום שתלוי ועומד בבית המשפט. נבהיר כי הטענה לסדקים בחקירה אינה מופרכת, את זה הבינו גם במשטרה וגם בפרקליטות. יחד עם זאת, צריך לזכור שהגשת התלונה התקבלה ב-16 באפריל על אירוע שהתרחש הרבה יותר מוקדם מבלי לנקוב בתאריך מדויק. עוד באותו היום נגבתה עדות ראשונה מהילדה על ידי חוקרת ילדים וכן עדויות מאמה של הקטינה ואביה.
 
במהלך החקירה, נלקחה בחשבון העובדה שמדובר בחקירה של ילדה שעברה טראומת אינוס, העדות שלה היתה משכנעת ואמינה, אבל, וגם כך סבור הגורם הקשור לחקירה, היה או קיים הצורך בראייה תומכת. המשטרה והפרקליטות מאמינים למתלוננת היא מסרה ארבע עדויות שנגבו על ידי חוקרת ילדים שאינה חוקרת משטרה.

ההודאה של חוקרת הילדים היא ראייה מרכזית ואז נבחנו האופן שבו מספרת הילדה את העובדות, האופן בו מספרת בצורה אמינה את הסיפור שמסביב לאירוע ובתוך זה נלקח בחשבון הפרטים העובדתיים שמדובר בילדה בת 7 שלא יכולה לספר סיפור מלא ומושלם לאחר האירוע הקשה שחוותה. במקרה הזה צריך להדגיש דרישה לראייה תומכת הולכת וגוברת, וגורמים הקשורים לחקירה מציינים כי בהחלט היה מקום להמשיך בחקירה ולחפש אחר אותה ראייה.
 
יחד עם זאת, יש לזכור שהתיק התנהל מראשיתו בליווי צמוד של הפרקליטות הצבאית ולמרות מה שמכנים בתקשורת כ"חסר בראיות" ולאחר שהתיק נבחן מבחינת הרף הפלילי התקבלה החלטה להגיש את כתב האישום בפרקליטות הצבאית. היה רף קריטי שבמהלך החקירה המשטרה חצתה אותו מבחינת תשתית ראייתית, וגם היום בפרקליטות ובמשטרה בטוחים שהיה מקום לכתב אישום, אולם ייתכן והיה צורך ערב הגשתו לבצע פעולות חקירה נוספות שחלקן בוצעו כפוף לתנאים שהיו וחלקן לא.
 
עוד דבר שצריך לשים דגש הוא כי החקירה ממילא, כך לדברי אותו גורם, החלה תחת מה שנקרא 'זיהום'. שכן לפני שהגיעו למשטרה וכיוון שמדובר בקהילה חרדית סגורה, נעשו על ידי בני המשפחה וגורמים נוספים בדיקות הן לגבי הטראומה שעברה הילדה והן לזהות החשוד וניסיון לאתר כזה, וכן פעולות נילוות כמו בחינת התייעצות אצל רב, ואפילו פעולות פורנזיות בניסיון לאשש את המידע שהגיע אליהם זמן רב לאחר שהאירוע התרחש. 

"מדובר בניסיון לתפור לו תיק"
 
מוקדם יותר, הנאשם מוחמד קטוסה הובא לבית המשפט וכבר בתחילת הדיון החל לבכות כשהוא טוען "איפה הייתם עד היום?" באותם רגעים אחיו ובנו שבאו לעודד אותו ציינו כי "מדובר בניסיון לתפור לו תיק". במהלך הדיון ביקש השופט לבחון את הדיון לעומקו ולא להסתפק באמירות לגבי בקשה להארכת מעצר. ביציאה להפסקה סיפר עו"ד נאשף דרוויש כי עדכן את הלקוח בסערה הציבורית שנוצרה. "הוא עצור ומכפישים את שמו והתמונה בכל מקום חושבים שהיה שותף באירוע כזה ומצד שני הוא שמח ומקווה שהנוכחות של כולם וההתעסקות בסיפור תוביל אולי לקיום משפט צדק", אמר הפרקליט. בהמשך דחה את טענות לפיהן ישנו אירוע נוסף שהלקוח שלו קשור אליו וציין כי "אין התפתחות מהסוג הזה. לא יכול להרחיב בנושא".

אנואר קטוסה אמר לתוכנית "שש עם עודד בן עמי" בערוץ 12: "חקרו את אחי 50 יום ואומרים שהם צריכים להתחיל חקירה חדשה. אז הם שיחקו עד עכשיו? הפוליטיקאים מתבטאים ומאשימים, בוא נחכה עד שהשופט יחליט. אני בטוח שמחמוד לא עשה דבר כזה, כל מי שמכיר אותו בטוח בזה. הוא המשיך לעבוד במקום גם אחרי התאריך שאומרים שהיה האונס. איך הוא יחזור ככה למקום הפשע?"

עו"ד דרוויש אמר מוקדם יותר למעריב כי "עדות הרופאה שבדקה אותה אומרת בצורה ברורה שאין סיכוי שהילדה הזו עברה אונס". חוקרת הילדים אומרת שאי אפשר לקבוע את רמת המהימנות של הילדה", מציין דרוויש, שמוסיף: "אני מתעסק גם עם העדות של הרופאה, שאומרת בצורה ברורה שאין סיכוי שהילדה הזו עברה אונס. אמרו שהיא הלכה לרופא. רופאת המשפחה היא לא רופאה מומחית שיכולה לבדוק שכן היה אונס, זה ברור, אבל היא מתארת מה היא ראתה, והיא אומרת שמה שיש זה פצע שטחי, שלא מדמם".

"הלכתי לרופאים ואמרו לי שצריך לראות סימנים הרבה יותר דרמטיים", המשיך עורך הדין, שמצטט את הרופאה שבדקה את הילדה, 'בסיום הבדיקה רשמתי לילדה משחה לאלחש את האזור. באמת לא ראיתי צורך אחר מבחינה רפואית כי מדובר בסוג חתך מאוד שטחי ולא מדמם'. עכשיו, קח את המשפט הזה, לך לרופא שבודק ילדה בת 7 שנאנסה על ידי אדם בן 46 גדול מימדים. האם יש סיכוי שהוא לא יראה בבדיקה הראשונית פצעים רציניים?"