על רקע ההתפתחות בפרשת אונס בת ה־7 בבנימין, השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אומר היום (חמישי) כי טוב שהתיק נפתח מחדש וציין כי לא מיהר לקרוא לפתוח בחקירה בחשד לפשע לאומני. "טוב מאד שנפתחה החקירה מחדש", אמר ארדן בראיון לכאן ב, "יכול להיות שהחקירה נעשתה ברשלנות. מישהו פעם אמר שהמשטרה מושלמת ושלפרקליטות אין טעויות? אלו גופים גדולים וייתכן מאד שנפלו כאן טעויות בהליך החקירה".



כשנשאל האם מיהר לקרוא לחקירה בנוגע לפשע על רקע לאומני השיב ארדן כי "לא קבעתי שום דבר. ביקשתי להוסיף את השב"כ לצוות החקירה כי יש לו סמכויות שאין למשטרה". עוד הוסיף: "אני אמרתי שהנאשם אם יורשע, צריך יהיה פה גם לחקור האם היה גם מניע לאומני וכן אני בהחלט חושב שכשיש פשעים שנעשים על ידי פלסטיני צריך לשאול את השאלה האם הוא היה מבצע את אותו הדבר אם לא היה מדובר ביהודי. כאשר מתבצע פשע חמור, רצח או אונס, בין פלסטיני ליהודי, אי אפשר להתעלם מכך שיש פה גם סכסוך שיכול להיות שהשפיע על ההחלטה. יש שתי השלכות מאד חשובות - אם מתברר שיש מניע לאומני יש גם עניין של פיצוי למשפחות". 



כזכור, גורמים בחקירה הודו אתמול בערב כי במשטרה ובפרקליטות שוקלים ברצינות למשוך את כתב האישום שהוגש נגד הנאשם מחמוד קטוסה, כיוון שמצב הראיות בתיק רעוע. לדברי אותם גורמים, המעורבים בפרטי החקירה, תסריט זה בהחלט אפשרי אם לא תושג ראיה מסייעת נגד החשוד במהלך השלמות החקירה המתבצעות כעת וקשורות למקרה אחר שבו לכאורה מעורב הנאשם: "זה לא תלוש מהמציאות, אך טרם התקבלה ההחלטה בעניין", הבהירו הגורמים. "אם המשטרה תגיע לראיה - זה ישמש תשתית ראייתית ויחזק את כתב האישום שהוגש. אם לא תושג ראיה זו, זה יגרום למשטרה ולפרקליטות לבחון את משיכת כתב אישום". עוד הדגישו הגורמים: "יש לנו אחריות אחת, והיא להגיע לחקר האמת".



כבר בתחילת הדיון אמש להארכת מעצרו פרץ קטוסה בבכי כאשר ביקשה הפרקליטות הצבאית להאריך את מעצרו בעשרה ימים נוספים ופנה בדמעות אל עבר חוקרי המשטרה ושאל, "איפה הייתם עד היום?". בסופו של הדיון הארוך החליט בית המשפט כי קטוסה יישאר במעצר עוד שבוע. אחיו ובנו של הנאשם שהגיעו לדיון כדי לעודד את רוחו טענו: "מדובר בניסיון לתפור לו תיק". פרקליטו של קטוסה, עו"ד נאשף דרוויש, סיפר כי הוא עדכן את מרשו בסערה הציבורית שנוצרה סביבו: "הלקוח שלי עצור, ומכפישים את שמו, ושמים את התמונה שלו בכל מקום בטענה כי היה שותף לאירוע כזה. מצד שני, הוא שמח שיש התעסקות שכזו במקרה שלו, והוא מקווה שדבר זה יוביל בסופו של דבר למשפט צדק". כאשר נשאל לגבי החשד על אירוע אחר שבו מעורב מרשו, השיב עו"ד דרוויש: "אין התפתחות מהסוג הזה, אבל אני לא יכול להרחיב בנושא".



קטוסה. צילום: באדיבות המשפחה



בשיחה עם "מעריב" אמר מוקדם יותר הפרקליט: "עדות הרופאה שבדקה את הילדה אומרת בבירור שאין סיכוי שהילדה עברה אונס. חוקרת הילדים אומרת שאי אפשר לקבוע את רמת המהימנות של הילדה". לטענת דרוויש, רופאת ילדים שבדקה את הילדה טענה כי מה שהבחינה בו בבדיקה שערכה לה היה "פצע שטחי בלבד". "רופאים אמרו לי שצריך לראות סימנים הרבה יותר דרמטיים אם מתרחשת תקיפה כזו".



"החוקרים שיחקו עד עכשיו?" הבקיעים וסימני השאלות שעלו והתגברו במהלך הימים האחרונים גרמו שלשום לגורמים הבכירים האמונים על החקירה, ובהם ראש אגף חקירות ומודיעין ניצב גדי סיסו, והפרקליט הצבאי הראשי שרון אפק, להגיע להחלטה כי יש לבצע השלמות חקירה לגבי שני נושאים עיקריים: האחד, בקשר לשני חשודים אחרים שלכאורה היו מעורבים באירוע התקיפה המינית הקשה של הילדה; השני, לבחון ולחקור מידע חדש שהתקבל מגורם אחראי במערך הרווחה, לפיו קטוסה מעורב באירוע דומה אחר, בעל מאפיינים דומים.



אם חוקרי המשטרה יצליחו לאשש את הטענה על אירוע נוסף ויגיעו ל"ראיית הזהב", אזי כתב האישום יזכה לחיזוק משמעותי, אולם הטענה כי נתגלו עד כה סדקים משמעותיים בחקירה נגד קטוסה בהחלט אינה מופרכת, ונלקחת ברצינות גמורה על ידי הבכירים בתיק. כזכור, התלונה על האונס התקבלה ב־16 באפריל, אך האירוע עצמו התרחש מוקדם הרבה יותר. עוד באותו היום שבו התקבלה התלונה, נגבתה עדות ראשונה מהילדה בידי חוקרת ילדים, ונלקחו עדויות מהוריה של המתלוננת.



במהלך החקירה הובאה בחשבון העובדה שמדובר בחקירה של ילדה שעברה לכאורה טראומת אינוס. בהתחשב בכך, עדותה הייתה משכנעת ואמינה. המשטרה והפרקליטות מאמינות לילדה שמסרה ארבע עדויות שנגבו על ידי חוקרת ילדים שאינה חוקרת משטרה. אולם למרות זאת עדיין קיים צורך בראיה תומכת, וגורמים הקשורים לחקירה מציינים כי בהחלט היה מקום להמשיך לחפש אחר אותה ראיה.