הסערה החדשה: ראש המוסד לשעבר, שבתי שביט, התייחס הבוקר (חמישי) בגלי צה"ל לראיון התקיף שהעניק למעריב סופהשבוע, ויתפרסם במלואו מחר, והכריז כי "אני לא חוזר בי מדבריי". בראיון למעריב אמר שביט, בין היתר, כי “המלחמה שלי היא לא עם סמוטריץ’, אלא עם הליכוד בראשות נתניהו. הבוחרים שלו הם אנשים חסרי דעת, חסרי הבנה. הבייס הפוליטי שלו זה אנשים שהסף הנורמטיבי שלהם הוא בגובה דשא”.

במערכת הפוליטית לא נותרו אדישים, כאשר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר: "הם קראו לנו צ׳חצ׳חים, מנשקי קמעות, 'בוטים' ועכשיו אנחנו 'אנשים חסרי דעת'. אין גבול להתנשאות של השמאל על בוחרי הליכוד. התשובה שלנו תגיע בקלפי". גם בכחול לבן התייחסו לדברי שביט. ח"כ גבי אשכנזי כי "אין מקום לזלזול באזרחים ששמו את קולם בקלפי. האמירות הללו לא ראויות ואין להן מקום בשיח, גם אם יש מחלוקות פוליטיות".

יו"ר העבודה היוצא, אבי גבאי, הגיב גם הוא ואמר: "שבתי שביט ומתנשאים שכמותו הם מבוני שלטון הליכוד והמתחזקים המרכזיים שלו.  הם גורמים לכך שישראלים רבים מצביעים בהתאם לזהות ולא בהתאם לעמדות שלהם.  לגיטימי לחשוב ולהצביע אחרת ומי שלא מכבד את מצביעי הליכוד רק מחזק את הליכוד".
 




שביט התייחס לסערה שנוצרה בעקבות דבריו ב-103FM ובגל"צ. "אני לא מתכוון להוריד את עצמי לרמה, שלצערי הרב ראש הממשלה מוריד את עצמו", תקף שביט בפתח דבריו ב-103FM, "אני חושב שאדם כמו ראש ממשלה צריך להתייחס לדברים בכוונה שהם נאמרו. אני מודה שהנוסח והסגנון מיועד לכל עם ישראל, וכל עם ישראל עשוי מגוונים וצבעים שונים. אני לא השתמשתי במילים של גזענות, או במילה שנופלת תחת ההגדרה של גזענות או התנשאות. אני דיברתי על משהו שעומד מעל כל דבר אחר היום וזה היחס בין מנהיגות ומוסר, ובמשוואה הזו אני אומר שמי שמסוגל לחיות תחת המשוואה הזו ולהשלים איתה אז הוא חסר דעת".
בנוסף אמר שביט בגל"צ: "המשפט האחרון, אני זוכר שאמרתי אותו ואני לא מתנער מזה. אני דיברתי על משוואה של מנהיגות ומוסר, והבעתי את דעתי לפיה אי אפשר לגשר בין שני הניגודים האלה. זו דילמה שכל איש מוסר אמיתי לא יכול להשלים עם מנהיגות שהיא בעלת מוסר מאוד נמוך, ואני אומר את זה באנדרסטייטמנט. אמרתי שמי שמצביע עבור מנהיג שעל פי אמות המידה שלי, ואמות מידה שצריכות להיות לכל אדם במדינה מתקדמת... אם הוא עושה את ההחלטה הזו אז משהו פגום במוסר של עצמו. תחת ההגדרה של המושג מנהיגות יכול להיות ראש ממשלה של מדינת ישראל. זה תנאי הכרחי שאם יהיו אנשים בעלי מוסר גבוה, ואם הם אינם בעלי מוסר גבוה... אין טעם שאתן צ'ק ליסט של המוסר הנמוך של ראש הממשלה". 

 
לא מגיעה לנתניהו חזקת החפות?
"אני מכיר בחזקת החפות אם הוא היה בנקודת זמן אחרת, הוא היה צריך להכריז על נבצרות ולהגן על חפותו. החוק אומר את מה שהוא אומר ואני מביע את דעתי הערכית, ודעתי היא, כאזרח המדינה הזו וכמי שעשה כמה דברים במהלך חייו, שאני לא יכול לחיות עם הדילמה בין שני הערכים האלו - מצד אחד מנהיגות ומצד שני מוסר פגום". 
 
אתה לא יכול לחיות במדינת ישראל של סמוטריץ'?
"אם מישהו בין שנינו יעזוב את הארץ - הוא יעזוב אותה לפניי. האמירה ש'לא אשאר דקה' זו אמירה תאורטית".
 
אתה רוצה להתנצל בפני בוחרי ליכוד?
"אם מישהו נפגע מהדברים והבין אותם כאילו שהם נאמרו ממקום רע, אני מתנצל מפה עד להודעה חדשה. לא הייתה לי שום כוונה לפגוע באף אחד, אבל אני אומר שמאחר שאני לא מאמין באפשרות שאדם אחד יחיה בתוך משוואה של מנהיגות מצד אחד ומוסר ירוד מצד שני - זה לא ניתן לגישור. אי לכך, מי שבוחר במנהיג עם מוסר נמוך, לשיטתי והבנתי, יש בו משהו פגום. אני אמשיך לחיות באמונתי. משהו פגום שם, אין פה שום התנשאות. אין לי אינטרס ואין לי מניעים שהם לא כשרים. אני אמרתי מתוך כאב לב עמוק את מה שאמרתי". 
 
אתה לא חושב שזו הייתה אמירה גזענית?
"ידעתי שתגיעו לעניין הזה. אני הייתי האשכנזי הראשון ביחידה שהייתה מורכבת כולה מיוצאי יחידות המזרח בצבא. אני עד היום נמצא בקשר עם כל החברים האלה. אני פיקדתי על המבצע שהחזיר ארצה את עצמות הרוגי ספינת אגוז, ואני יכול למנות עוד שורת ארוכה של דברים מקורות חיי. דרך אגב, אלי עמיר הוא חבר לב ונפש שלי. תראו, אני את חיי הקדשתי ללחימה בגזענות, ואני חושב שזו תכונה יותר גרועה ממוסר נמוך. אני לא חושב שאמרתי אמירה גזענית. המשוואה שלי מדברת על מנהיגות ומוסר".

תגובות סוערות במערכת הפוליטית: "ההתנשאות הפכה לעניין שבשגרה"

גם במערכת הפוליטית מגיבים לראיון של ראש המוסד לשעבר, שבתי שביט, למוסף מעריב. שרת התרבות, מירי רגב, הוסיפה: "שביט, אתה הוא חסר הדעת האמיתי שאינו מבין דבר וחצי דבר בדמוקרטיה. אתה יכול להחליף את העם שבחר בנו? נסה. אתה צריך להתבייש ולהתנצל בפני הציבור על אמירה מבזה שמגיעה מתוך התנשאות מזוקקת. אצלנו קוראים לזה "בלא חשומה" - בלי בושה. אתה פשוט חסר בושה. ואתם, חבורת אנשי השמאל, תמשיכו לזלזל בנו ולקרוא לנו בשלל שמות כמו בוטים, עדר של בהמות ומנשקי מזוזות - ואנחנו נמשיך להנהיג ולהוביל את המדינה בבטחה".

ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) אמר: "צר לי על עוד התבטאות מזלזלת מצד אנשי שמאל כלפיי מצביעי הימין אך זה לא מפתיע אותי משום שהתנשאותם כבר הפכה לעניין שבשגרה. ההצבעה לנתניהו והליכוד נובעת מכך שברוך ה', אזרחים רבים במדינה יודעים להבחין בין טוב לרע בשונה ממר שביט שמעדיף להתרכז רק ברע, בע"ה נמשיך להוביל את המדינה על אפם וחמתם של כל המלעיזים".


ראש עיריית ירושלים לעבר, ח"כ ניר ברקת, הגיב גם הוא לדברים וקרא לשביט להתנצל: "מניסיוני כראש העיר ירושלים וכאזרח במדינת ישראל, למדתי שכשאתה מכבד אנשים עם דעות שונות משלך, אפשר לחיות טוב יותר ביחד, למרות הניגודים. העלבה, הכפשה, התנשאות וזלזול בזולת תמיד משיגים את ההיפך. לא קרבת לבבות באמירתך שבוחרי הליכוד ואני בתוכם "אנשים שהסף הנורמטיבי שלהם בגובה הדשא". אם תרצה אי פעם שיקשיבו לך, אני מציע לך להתנצל".

חה"כ מאי גולן (ליכוד) אמרה בתגובה לדברי שביט: "ההתנשאות, הלעג והבוז של ראש המוסד לשעבר למצביעי הליכוד לא מעליבים אותי האמת, אלא רק מצחיקים אותי. מצחיק אותי לראות איך עדת ממורמרים שיודעים לדבר גבוהה גבוהה לא מצליחים לנצח בבחירות דמוקרטיות ובשל כך מוציאים את התסכול שלהם על מצביעי הליכוד.
אומר שוב: אנשי שמאל יקרים, לא משנה באיזה מעמד רם תהיו או הייתם בעבר, את העם לא תצליחו להחליף וגם לא להעליב. שבטי שביט, אם הסף הנורמטיבי שלנו בגובה דשא, אז מה נאמר ומה נגיד על הסף הגזעני וההזוי שלך שכנראה לא השתלט על עצמו כשאתה נאלץ לשבת מהצד ולהסתכל איך הימין בראשות נתניהו שוב ושוב ושוב עולה לשלטון. מציעה לך להתייעץ עם מישהו קרוב לקראת התגובה האלרגית הקשה שכנראה תהיה לך כשהליכוד שוב ירכיב את הממשלה בקרוב מאוד".

"הבוחרים של נתניהו חסרי דעת והבנה, הסף הנורמטיבי שלהם בגובה דשא"

ח"כ אלוף (מיל') עוזי דיין הגיב גם הוא על דבריו של שביט וציין: "‏לכוכב (שבתאי) שביט (אלה שבאים ונעלמים ברוך השם) שלא מבין שדמוקרטיה = שלטון העם, לא התרגל לכך שההגמוניה עברה מהמתנשאים ל"עמך" ישראל ואמר צרור שטויות המעיד על סף אינטליגנציה בגובה דשא. בשם הליכודניקים חסרי הדעת אבל בעלי הדעה וזכות ההצבעה כמו שלך".
השרה גילה גמליאל מסרה: "פעם צ׳חצ׳חים ומשתטחי קברים, היום ׳בוטים׳ וחסרי דעת. תודה לך שבתאי שביט על התזכורת לתמונת המצב העגומה בשמאל - גזענות, זלזול והתנשאות כלפי ציבור שלם של בוחרי ליכוד", וחתמה בכך ש- "ישראל היא דמוקרטיה והעם חכם. על דבריך - נגיב בהתאם בקלפי בספטמבר הקרוב".
 
חברת הכנסת קרן ברק הוסיפה: "שבתי שביט התבטא באמירה אומללה, שחצנית ומתנשאת ואני חשה רחמים עזים עליו, על משפחתו ועל סובביו. אדם שעמד בראש מערכת מכובדת ומצהיר על עצמו כלוחם, בוחר את יעד המלחמה הבאה שלו כ- 2 מיליון אזרחי כמדינה הדמוקרטית המפוארת שלנו, שחושבים אחרת ממנו, וכדי לרומם את עצמו, הוא מרגיש צורך להקטין אותנו, מעיד הרבה יותר עליו, על ההערכה העצמית שלו, על קטנותו ובעיניי על עליבותו, אנשים גדולים, לא צריכים להקטין אחרים כדי להרגיש גדולים. זקנתו של שבתאי שביט מביישת את צעירותו!".

זאב בן יוסף, מנכ"ל חטיבת בוגרי בית"ר: "הבוקר גיליתי שאני שייך לא רק לעדר אספסוף בהמות הבבונים מנשקי הקברים והמזוזות ההולך כסומא אחרי החלילן מהמלין, אלא שאני גם חסר דעת, בהיותי אחד ממאות האלפים שהצביעו ומתכוונים להצביע לליכוד, גם בגלל ההישגים הכבירים של העשור האחרון שאנו רוצים שיימשכו, וגם בגלל שהליכוד הוא המפלגה הקרובה ביותר להשקפת עולמי. תודה על התואר החדש שהדבקתם לי, שמאלנינו היקרים".

מנגד, ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, צייץ: "שבתי שביט, שמעטים תרמו כמוהו לבטחון, התבטא בבוטות על תומכי נתניהו. שווה תיקון. אפילו התנצלות. אבל מה ההיסטריה? הרי נתניהו, גם בחוג משפחתו, אומר על תומכיו דברים חמורים בהרבה. ראה״מ שמסית נגד חצי עם? ׳בוגדים׳, שכחו מה זה להיות יהודים? ׳סמול׳? ׳חמוצים׳ - שם החרפה והצורך בתיקון".