פסקת ההתגברות: שר התחבורה הנכנס, בצלאל סמוטריץ' פתח את המושב המשפטי בכנס מחקרי יהודה ושומרון באוניברסיטת אריאל. המושב הופק ע"י מכון המחקר "מרכז אדם ואדמה" מבית תנועת רגבים. סמוטריץ' דיבר בהרחבה על הצורך באיזון שלוש הרשויות, והצהיר כי נושא פסקת ההתגברות יהיה בליבו של קמפיין הבחירות, וכך גם של המשא ומתן הקואליציוני על הקמת הממשלה הבאה. 
"כשמדברים על המתח בין הכנסת לממשלה לבין מערכת המשפט כסכנה לדמוקרטיה, זו טעות יסודית. מערכת היחסים שבנויה על הפרדת בין שלוש הרשויות, היא אתגר גדול בכל מדינה דמוקרטית. כל מדינה עם הניואנסים שלה, מתמודדת עם המתח הזה, וכנקודת מוצא המתח הזה טוב ובריא". 
"כשרוצים לעשות דה לגיטימציה לביזור הכוח בין הרשויות, תהיה השחתה באותה זווית של אותה מערכת. כל הרעיון הוא שהמערכות מאתגרות זו את זו, ולכן גם מאזנות אחת את השנייה". לדבריו, "כשיש מערכת אחת שיש לה לגיטימציה ציבורית ואינטלקטואלית לאתגר את המערכות האחרות, והמערכות האחרות סובלות מדה לגיטימציה – זו חולשה של המערכת הדמוקרטית. המחשבה שהמשפטנים הם אנשים ללא תפיסות עולם, שמתייחסים רק באופן מכני למערכות השונות, כשמייחסים לאנשים תכונות מלאכיות – זו בעיה". 

"אין לי ביקורת אישית על המשפטנים", הוסיף סמוטריץ'. "הם פועלים מתוך תפיסות עולמם, ורואים את זה כ"עשיה לשם שמים" מנקודת מבטם. העובדה שכח אדם וכל גוף מנסה לספח לעצמו יותר סמכויות ויותר כח, גם על חשבון גורמים אחרים, היא חוק טבע. כל אחד חושב שהוא יודע מה טוב לחברה ומבקש את הכח והיכולת לקדם את הטוב הסובייקטיבי הזה. צריך להכיר בזה ולהבין כך את השורש של המתח בין הרשויות".

סמוטריץ'. צילום: אהרון קרוהן, פלאש 90
"אחד הכשלים המרכזיים בתפיסה המשפטית השלטת הוא שמשפט שווה מתמטיקה. דוקטרינת הכל שפיט אומרת שנכון לדון בכל נושא באמצעות אזמל המנתחים המשפטי, וזה יצר נזק אדיר הן למציאות והן למערכת המשפט. מדוע? מערכת המשפט מעצם טבעה היא חדה וברורה ופועלת בצבעים של שחור ולבן. מותר או אסור, חוקי או לא חוקי, אשם או זכאי. אבל כל ילד יודע, שהמציאות קצת יותר צבעונית ומורכבת ודורשת גמישות". 
"המציאות מחייבת גמישויות. אנחנו בני אדם, ולא כל דבר יכול להיכנס לקריטריונים. ברור שאי אפשר בלעדיהם - אני לא רוצה לחזור לימי מפא"י שבה הכל קורה בזכות ההשתייכות המפלגתית – אבל יש קו אמצע בין שני הקטבים הללו". סמוטריץ' התייחס בהרחבה ל'הפיכה השיפוטית' של אהרן ברק. "תפיסת "הכל שפיט" גם הרגה את המשפט, כי כשאתה צריך להיפגש בנקודת אמצע בין הקשיחות המשפטית לבין הגמישות הנדרשת בחיים האמיתיים אתה צריך גם בסופו של דבר לכופף את הוודאות המשפטית, והכל נכנס תחת מושגי שסתום פלואידים והגדרות מעורפלות ונטולות עוגן. תלוי על איזה שופט נפלת. במצב כזה, כל הרשות המבצעת לא יודעת לתכנן קדימה, ומבלה כל היום בבית המשפט. מהצד השני, כמובן, הניסיון לאכוף את המציאות לתבניות המשפטיות הקשיחות גורם נזק גדול לחיים עצמם".
סמוטריץ' חתם את דבריו: "הנושא הזה היה בלב ליבו של הקמפיין הקודם, ויהיה גם בקמפיין הנוכחי. לא רק כקמפיין אלא כהתחייבות לתכנית עבודה שנקדם בעזרת השם בממשלת הימין הבאה שתקום כאן אחרי הבחירות. תפקידנו לעשות הכל כדי להקים ממשלת ימין, בלי ליברמן שבחוסר אחריות טרפד את הקמת ממשלת הימין בשבועות האחרונים, שתקדם בהסכמה את אותו סל של תיקונים נדרש. אנחנו נתעקש על זה בכל הכוח, ובע"ה גם נהיה לשון המאזניים שתוודא שהתיקונים האלו יוצאים לפועל".