תקיפת המל"ט האמריקאי היום (חמישי) על ידי איראן ליבתה עוד יותר את המתיחות בינה לבין ארה"ב במפרץ, ובשעות האחרונות מפזרים הצדדים איומים התקפיים הדדיים. בשעות האחרונות פרסמו גם הפנטגון האמריקאי וגם האיראנים תיעודים שונים של התקיפה שהובילה לנפילת כלי הטיס.







לא מצליחים לצפות בסרטון? לחצו כאן לצפייה באתר המותאם



בעוד הצבא האמריקאי טוען כי המל"ט נורה בזמן שטס מעל המים הבינלאומיים, איראן טוענת כי הוא חדר לשטחה האווירי כשמשדר הזיהוי שלו מכובה. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כתב בטוויטר כי "בשעה 00:14 המל"ט האמריקאי המריא מאיחוד האמירויות הערביות כשמשדר הזיהוי שלו מכובה, והפר את המרחב האווירי האיראני. הוא היה ממוקם בשעה 04:05 בשטח איראן. מצאנו שרידים של המל"ט במים הטריטוריאליים שלנו, שם הוא נורה".



לפני כן התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לאירועים ואמר כי "ב-24 השעות האחרונות איראן העצימה את התוקפנות שלה נגד ארה״ב ונגד הקהילה הבינלאומית. אני חוזר וקורא לכל האומות החפצות בשלום ובביטחון לתמוך בארה״ב במאמציה נגד התוקפנות האיראנית".

עוד קודם, צייץ טראמפ בטוויטר כי "איראן עשתה טעות גדולה מאוד!" כשהפילה את המל"ט, ומאוחר יותר נשאל על ידי כתבים האם ארה"ב תתקוף ואמר להם שיגלו בקרוב. לאחר עוד מספר שאלות בנושא, אמר טראמפ כי "יכול להיות שמי שירה במל"ט היה אדם פזיז או טיפש". בנוסף, ציין כי הוא לא מרגיש שאנשי הממשל דוחפים אותו לתקיפה באיראן, והוסיף כי "לפעמים זה אפילו ההיפך". 

טראמפ ציין כי הפלת המל"ט מפתיעה ומהווה מכשול חדש, אך אמר גם כי "אני חושב שייתכן והייתה טעות - אני יכול לדמיין שאיזשהו גנרל או מישהו אחר עשו טעות והחליטו לירות במל"ט הזה". 

צבא ארה"ב טען כי המל"ט שהופל טס במים הבינלאומיים, במרחק של כ-34 ק"מ "מהשטח האיראני הקרוב ביותר", ולא חדר למרחב האווירי של טהראן. על פי הודעת סגן מפקד חיל האוויר במזרח התיכון, "ההתקפה המסוכנת הזו הייתה חסרה אחריות, והתרחשה בסביבת המרחב האווירי שבין דובאי, איחוד האמירויות ועומאן, והייתה עלולה לסכן אזרחים חפים מפשע".

מנגד, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף כתב בטוויטר כי ארצות הברית משקרת בטענתה כי המל"ט הופל על ידי טהרן טס מעל מים בינלאומיים, והוסיף כי ארצו תפנה בעניין לאו"ם. "ארה"ב משתמשת בטרור כלכלי נגד איראן, ביצעה פעולה חשאית נגדנו ועכשיו חודרת לשטחנו. אנחנו לא רוצים מלחמה אך נגן בקנאות על האוויר, הים והיבשה שלנו. נפנה לאו"ם על התוקפנות הזו ונראה כי ארה"ב משקרת לגבי המים הבינלאומיים", צייץ זריף. 

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הזהיר ששימוש בכוח נגד איראן "עלול לגרום לאסון". עוד טען פוטין, כי טהראן עמדה בהתחייבויותיה בהסכם הגרעין "בצורה מלאה", ולכן לא היה בסיס להטלת סנקציות עליה. את הדברים אמר בתשובות לשאלות אזרחי ארצו במסגרת "הקו הפתוח".

בתוך כך, שר החוץ הסעודי, עאדל אל ג'ובייר, טען היום בשיחה עם עיתונאים בריטים כי "איראן יצרה מצב חמור במפרץ וסיכנה את אספקט הנפט העולמית בהתנהגותה התוקפנית". עוד אמר, כי סעודיה מתייעצת עם בעלות בריתה, בהן ארה"ב, באשר לצעדים הבאים שתנקוט כנגד האיראנים, וציין כי "אם איראן תסגור את מיצרי הורמוז, זה יוביל לתגובה חזקה מאוד".
 
"כאשר אתה מפריע לסחר הבינלאומי של הנפט, יש לכך השפעה על מחיריו, להם יש השפעה על הכלכלה העולמית כולה", טען אל ג'ובייר, בהתייחס לתקרית תקיפת מיכליות הנפט בסמוך לעומאן, והוסיף כי "למעשה, זה משפיע לרעה על כל אדם בעולם".