אמריקה מכניסה את היד לכיס: תוכנית "50 מיליארד הדולר" של הממשל האמריקאי, המהווה חלק מעסקת המאה, נחשפה היום (שבת) בראיון של ג'ארד קושנר, יועצו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ברויטרס. התכנית קוראת ליצירה של קרן השקעות בינלאומית שתרומם את הכלכלה הפלסטינית, לצד מדינות ערביות נוספות הנמצאות בשכנות לישראל ולרשות הפלסטינית.



כמו כן, ממשל טראמפ מתכוון לייצר מסדרון תחבורתי שיחבר בין הגדה המערבית לעזה בעלות של 5 מיליארד דולר נוספים, כך על פי בכירים אמריקאים נוספים המקורבים לנושא.



התוכנית האמריקאית המעמידה את הכלכלה בראש סדר העדיפויות על מנת לעורר את תהליך השלום הישראלי-פלסטיני, שתוצג ככל הנראה על ידי קושנר בפסגה הכלכלית בבחריין בשבוע הבא, תכלול כ-179 תשתיות כלכליות-עסקיות, זאת על פי המסמכים.



קושנר עם אבו מאזן. ברשות מתנגדים לתכנית. צילום: רויטרס
קושנר עם אבו מאזן. ברשות מתנגדים לתכנית. צילום: רויטרס


יותר ממחצית מהסכום, המונה 50 מיליארד דולר אמריקאי, יושקע בטריטוריות הפלסטיניות השקועות במשבר כלכלי עמוק למעלה מ-10 שנים, בזמן ששאר הכסף יחולק בין מצרים, לבנון וירדן. חלק נוסף מהכסף יועבר לטובת טיפוח תוכנית תיירותית לרשות הפלסטינית. משטר טראמפ נושא תקווה שמדינות נוספות, שחלקן אף ימנו בין אלו הנוכחות בפסגה הכלכלית בבחריין, ישקיעו אף הן כספים בעידוד הכלכלה הפלסטינית.

"אני צוחק בכל פעם שמנהיגים פלסטינים תוקפים את תוכנית 'עסקת המאה", אמר קושנר בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס, "בכך שהם מבטלים את התוכנית במטרה לחתור להקמת מדינה פלסטינית בשטחי הגדה, הם מפספסים את מה שצריך להיות 'הזדמנות המאה', אם יהיה להם די אומץ כדי להגשים את מטרות התוכנית".

בתוך כך, בכירים במפלגת הפתח ויו"ר הרשות הפלסטינית בעצמו, אבו מאזן, ממשיכים לגנות את הסדנה הכלכלית במנאמה, ומכריזים שוב ושוב כי אינם מתכוונים לנכוח בה, וכי כל מי שכן ייקח בה חלק הוא "משתף פעולה עם ישראל ואמריקה". בנאום שנשא היום אבו מאזן הוא אמר לבכירי הפתח כי "תכנית טראמפ לא תעבור".