"בשם אלוהים, אמרו כבר מילה טובה על תוכנית השלום שלנו", זהו מסר התחינה העולה מחשיפת החלק הכלכלי של התוכנית שיזם ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של הנשיא טראמפ. פתאום, אחרי שנתיים וחצי של סודיות גורפת, מוקפדת וגאוותנית שעטפה כמעטה שריון את פרטי תוכנית השלום, קושנר מדבר. 
אז מה קרה? שבוע לפני כינוס הסדנה הכלכלית בבחריין, קושנר קלט והפנים שלא נשמע עד היום בקרב הקהילה הבינלאומית אף לא ביטוי אחד של תמיכה בתוכנית השלום. ומרגיז יותר, מבחינתו, שגם יוזמה לקידום פיתוח וסיוע כלכלי לפלסטינים לא קיבלה אף לא גילוי אחד של הכרה ואהדה מצד מעצמות וארצות מרכזיות.

את החלק הכלכלי שג'ארד קושנר סיפר עכשיו לסוכנות הידיעות רויטרס, הוא כבר חשף בפני מנהיגי האיחוד האירופי. בפגישה עמם בבריסל שקיים לפני שבועיים התגובה שלהם הייתה יותר מצוננת. היא הייתה קפואה.
קושנר מיואש. חשיפת הקטע הכלכלי של תוכנית השלום היום היא מאמץ נואש מצדו להציל את הועידה הכלכלית בבחריין, להבטיח שהסדנה תניב לפחות תוצאות שניתן יהיה לפרש באופן חיובי, ושייראו כבסיס לסיכויים לקידום יישומו של הסיוע לפלסטינים - כאלה שהנשיא טראמפ יוכל לצייץ בטוויטר. "נו, אתם רואים? מה שאובמה לא הצליח אנחנו מצליחים".
 

עצרת האו"ם. דיפלומטים בכירים חשים חוסר הערכה לממשל טראמפ. צילום: AFP
עצרת האו"ם. דיפלומטים בכירים חשים חוסר הערכה לממשל טראמפ. צילום: AFP

התוכנית הכלכלית היא בעקרון יוזמה ברוכה. הפרויקטים הנכללים בה הם באמת חשובים ורצויים במיוחד לעם מדוכא. הבעיה היא שכלפי מי שהגה או הגו את התוכנית אין שבריר של אמון וטיפת הערכה בקהילה הבינלאומית ובקרב גורמים עולמיים. גם אם יעלה בידי ארה"ב להשיג הבטחות מסעודיה, מארצות המפרץ ומגורמים בינלאומיים לתרום מיליארדים של דולרים, אין בידי ארה"ב שום יכולת ושום מנוף להבטיח שההבטחות תתקיימנה ושהמיליארדים יגיעו.          
למעשה, העיתוי של כינוס הסדנה הכלכלית לא יכול היה להיות גרוע יותר מבחינה אמריקאית. שליט קוריאה הצפונית עושה צחוק מהנשיא טראמפ. טהרן מקצינה את חוצפתה ומשלהבת את תגובותיה מול ארה"ב.  

צריך להקשיב לשיחות פרטיות של שגרירי מעצמות ושל דיפלומטים בכירים וותיקים באו"ם, כדי להבין את גודל ועומק חוסר הערכה והאמון בממשל הנשיא טראמפ, כגורם המסוגל לפתור משברים, להקל על מצוקות ולחולל שינויים משמעותיים בסכסוכים כמו הישראלי-פלסטיני. "הם (אנשי טראמפ) באמת רוצים לעשות משהו טוב, אבל זה לא בשבילם. אין להם מדיניות ברורה ויציבה", זהו משפט החוזר ונשנה בכל שיחה על המזרח התיכון. "קשה ובלתי אפשרי לתמוך במהלכים מדיניים של הבית הלבן".