הקיץ נפתח רשמית שלשום, עם היום הארוך ביותר בשנה. במהלך עונת המעבר היו גלי חום כבדים, ולפי תחזית השירות המטאורולוגי, הפתיחה הרשמית של הקיץ תתאפיין בהתחממות הדרגתית, ובימים שלישי ורביעי השבוע יהיה מזג האוויר חם ויבש. היום (ראשון) תחול עלייה קלה בטמפרטורות. מידות החום בתל אביב יגיעו ל־29 מעלות, בחיפה 27, בכנרת 37, בבאר שבע 33 ובאילת 39.
 
מחר תחול עלייה נוספת במידות החום, ומגמת ההתחממות תימשך גם מחרתיים, אז יהיה חם מהרגיל בהרים ובפנים הארץ והביל במישור החוף. ביום רביעי צפוי מזג אוויר חם ויבש בהרים ובפנים הארץ.
 
“ישראל היא מדינה חמה, ובשנים האחרונות האקלים הופך לקיצוני יותר”, מסביר פרופ’ אראל אבינרי, ראש המסלול לתואר שני בהנדסה וניהול מערכות תשתיות במכללת אפקה להנדסה. “תדירותם ועוצמתם של אירועי מזג אוויר קיצוניים צפויה לגדול בשנים הקרובות בעקבות השינוי האקלימי העובר על כדור הארץ ומשפיע גם על אזורנו”.
 

פרופ' אבינרי מזכיר גם כי ישראל הופכת לאחת הצפופות בקרב המדינות המתועשות. עתודות הקרקע לבינוי ותשתיות בערים הולכות ומתמעטות, ותנופת הבינוי והפיתוח באה על חשבונם של שטחים פתוחים, עצים וצמחייה אחרת. 
 
“לריכוזים גבוהים של כבישי אספלט ומבני בטון בערים יש השפעה אקלימית”, מוסיף אבינרי. “נוצרת תופעה של טמפרטורות גבוהות באזורים עירוניים יחסית לאלה שבסביבה הלא בנויה. פעילויות עירוניות כגון תנועת כלי רכב ושימוש במזגנים משחררות חום למרחב העירוני. חום זה ‘נכלא’ בבניינים ובתשתיות הבנויים מחומרים צפופים ובולעים באופן מוגבר את קרינת השמש”.
 
אבינרי מתריע כי המחסור בשטחים פתוחים ובתשתיות ירוקות כגון עצים לצדי הרחוב, גנים ופארקים, אינו מאפשר תהליכים טבעיים של קירור האוויר.

תושבי הערים אכן חשים על בשרם את החום הכבד, ובסוף השבוע רבים מהם נמלטו אל חוף הים כדי להצטנן מעט.