"התנאי לשגשוג כלכלי זה עצמאות כלכלית, שתושג על ידי עצמאות מדינית של הפלסטינים והתנאי הראשון לצמיחה שם היא סיום הכיבוש", כך אמר הבוקר (ראשון) חבר הכנסת אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) בראיון ב"כאן ב'", "אני רוצה לאתגר את מי שעומדים מאחורי התוכנית - לשכנע את בנימין נתניהו ומדינת שיראל לאשר בנייה בשטחי C, הכל מחייב את אישור הכובש". הוא הוסיף: "המטרה פה זה מן שוחד מדיני שמטרתו היא הקדמה לתוכנית המאה, שהיא חיסול עקרונות היסוד של העניין הפלסטיני".
האם הדחיות של טראמפ מלמדות שהתוכנית תהיה קשה לנתניהו וטובה לפלסטינים?
"ההיגיון בסכסוך הישראלי פלסטיני וממשלת הימין פשוט לא קיים. האחד הייתרונות בהקדמת הבחירות הוא שהן קוברות או לפחות דוחות את הצגת הרעיונות ההזויים שלא כוללי את פירוק ההתנחלויות, סיום הכיבוש וגבולות 67'". 

"גם אם טראמפ לא פרסם באופן רשמי את כל עקרונות הייסוד של התוכנית, כל האזור יודע אותם", הוסיף, "חלק מהאנשים שפעלו על התוכנית תומכים בסיפוח שטחים בישראל". לדבריו, אל יעלה על הדעת שעקרונות הייסוד של התוכנית לא היו מתואמים עם ראש הממשלה. "הדבר מחסל את הנושא הפלסטיני", ציין טיבי, "אני מקווה שתוכנית טראמפ תמות מהר ככל האפשר".
 
ג'ארד קושנר. צילום: רויטרס
כזכור, אתמול פורסם החלק הכלכלי של "עסקת המאה". מדובר ב"תוכנית 50 מיליארד הדולר" של הממשל, והיא נחשפה אתמול בראיון של ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של טראמפ, לסוכנות רויטרס. התוכנית קוראת ליצירה של קרן השקעות בינלאומית שתשקיע בכלכלה הפלסטינית ובמדינות ערביות נוספות באזור במשך עשר שנים.
בין השאר, בכוונת הממשל להשקיע 5 מיליארד דולר ביצירת מסדרון תחבורתי שיחבר בין הגדה המערבית לעזה. יותר ממחצית מהסכום הכולל, 50 מיליארד דולר, יושקעו בשטחים הפלסטיניים, והשאר יחולק בין מצרים, לבנון וירדן. חלק נוסף מהכסף יועבר לטובת טיפוח תוכנית תיירותית לרשות הפלסטינית. 
התוכנית, שמעמידה את הכלכלה בראש סדר העדיפויות על מנת לעורר את תהליך השלום, ושתוצג כנראה על ידי קושנר בפסגה הכלכלית בבחריין השבוע, תכלול כ־180 תשתיות כלכליות־עסקיות.
הפרסום עורר תגובות רבות במדינות ערב, שחלקן כאמור הודיע כבר בחודש שעבר על החרמת הכינוס. "התוכנית האמריקאית היא פרי יוזמתם של מתווכים, לא של פוליטיקאים, ואפילו מדינות ערב המתונות אינן מסוגלות להביע בגלוי תמיכה בה", טען האנליסט המצרי ג'מאל פהמי. הפרשן סרקיס נאום כתב בעיתון הלבנוני "א-נהאר" כי "תוכנית כלכלית מהסוג הזה לא צפויה להצליח, משום שאין לה כלל בסיס מדיני". 
ג'וואד אל-ענני, בכיר ירדני לשעבר, תיאר חשדות רבים בציבור בעקבות החלטת טראמפ להעביר את השגרירות לירושלים ולהכיר ברמת הגולן. "זו גישה לא מאוזנת המניחה שהפלסטינים הם הצד הפגיע, ויכולים להיכנע ללחצים בקלות רבה יותר", הסביר, "מדובר במכשול משמעותי לאזור כולו".