רגע לפני הטלטלה הגדולה ביותר שעבר שוק הטלוויזיה בישראל - פיצול ערוץ 2 לשני ערוצים נפרדים - השיקה הזכיינית קשת עוד תוכנית ריאליטי, אחת מני רבות ששידרה מאז הסערה שחולל הפורמט "האח הגדול" מעל עשור קודם לכן. "חתונה ממבט ראשון" הפגישה מתחת לחופה (גם אם לא מבחינה הלכתית) זוגות שלא הכירו קודם, אלא הותאמו על פי קריטריונים מדעיים כמו בדיקות דנ"א, שאלוני אופי ומבדקי ריח. אלה נדרשו לבדוק במשך 42 ימים, ולעיני הצופים המציצנים ועדשות המצלמות, כמובן, את ההתאמה ביניהם ולהחליט אם להישאר יחד או להיפרד.

הפורמט הדני ששודר בארצות הברית היה עבור הזכיינית שיצאה לדרך חדשה תחמושת טרייה בקרב עם המתחרה רשת, אך נראה כי אף אחד מהמעורבים בדבר לא דמיין שמדובר בפצצת אטום בעלת עוצמה כזאת. התוכנית, ששודרה בערוץ לייפסטייל וריאליטי בכבלים בארצות הברית, הפכה לתופעה של ממש בישראל. עונתה הראשונה של תוכנית ריאליטי זו הפכה אותה לתוכנית הנצפית ביותר מאז פיצול ערוץ 2; בעונתה השנייה, שתסתיים הערב, הגיעה לממוצע של 18.3% רייטינג, תוך כדי עקיפת המתחרה הוותיקה "הישרדות" ב־14 מתוך 15 הפעמים שבהן שודרו במקביל.



נראה כי בעידן האפשרויות הבלתי מוגבלות של דור ה-Y ואפליקציות ההיכרויות בהן יש רווקים רבים שמוצאים את עצמם הולכים לאיבוד בתוך ההיצע האינסופי, "חתונה ממבט ראשון" הציעה אופציה אחרת – קאמבק אל קונספט ה"שדכנית", וניסיון כן של בני הזוג לצלוח את הקשיים שמעלה מערכת היחסים, ולא לפסול ולעבור מהר אל האופציה הבאה.

גם התקשורת לא טמנה ידה בצלחת: אתרי האינטרנט והעיתונים עקבו בשקיקה אחר התוכנית והעלו אייטמים על כל שהתרחש בה. הרשת געשה ועמודי פייסבוק למיניהם התחקו אחר ההתרחשויות והעלו שלל תיאוריות בנוסח "כל מה שההפקה לא מספרת לכם", ונראה כי מאז "האח הגדול" לא הייתה בישראל תוכנית ריאליטי שסחפה כך את ההמונים. אז מה בעצם יש ב"חתונה ממבט ראשון" שגרם לישראלים להשתגע?

"אני מאמינה גדולה ברעיון שמאחורי התוכנית", אומרת יעל דורון, פסיכולוגית ואנליטיקאית קבוצתית שליוותה את הזוגות במהלך התוכנית."אנשים רבים, כשהם מחפשים קשר זוגי, בוחרים לעצמם את מה שהם רוצים, ולא את מה שהם באמת צריכים כדי לפתח זוגיות טובה. לפעמים מישהו אחר שנמצא בחוץ ולומד להכיר אותך לעומק - יכול לקחת אותך יותר רחוק מאשר אתה בעצמך. נוסף לכך התוכנית מזמינה את המשתתפים לתת צ'אנס לזוגיות, במקום לדפדף ולעבור הלאה, כמו שהרבה פעמים נהוג לעשות היום בעולם הדייטינג".

מלווה את הזוגות - יעל דורון ב
מלווה את הזוגות - יעל דורון ב


"התוכנית מצליחה כי היא מדברת אל כולנו", מוסיפה דורון. "כולנו רוצים לראות בסוף היום אהבה, יחסים וזוגיות שמצליחה. אנחנו גם מתעניינים מאוד ביחסים של אנשים שלא מסתדרים ביניהם, ונעים לנו לראות את זה על המסך מתרחש אצל אחרים ולחשוב מה היינו עושים במקומם. בעונה הנוכחית כולם קיבלו הזדמנות לחשוב גם מה הם היו אומרים במקום הפסיכולוג. וכידוע, כולנו טובים בלתת עצות לאחרים ואוהבים לעשות את זה".

"אנשים אוהבים לראות מערכות יחסים, בעיקר מוצלחות", מסבירה אחוה סיטבון, מי שנחשבת לדמות הבולטת ביותר בעונה הראשונה של התוכנית. "מעניין לראות את האינטראקציה בין הזוגות, את ההתפתחות והשינויים. הדבר שהכי מתעניינים בו הוא מערכות יחסים - תראה את הכתבות שהכי נכנסים אליהן באינטרנט: ההוא נפרד, ההיא מתחתנת, ההיא יולדת".



"זה ערוך כמו דוקו־ריאליטי: אין תחרות, אין הדחות, לא מחפשים את הרע, זה נושא שכולם מזדהים איתו", מוסיף טל כוכבא, מי שהיה בן זוגה של סיטבון בעונה הראשונה. השניים היו היחידים שנשארו בזוגיות חודשים אחרי תום הניסוי, אך נפרדו בסופו של דבר. "בשנים האחרונות יותר ויותר נתקלים ברווקים איכותיים בגיל מבוגר שכולם שואלים אותם: 'למה אתם לבד?'. זה מצליח לענות על חלק מהדברים. חלק מהצופים משווים את הדמויות לעצמם. יחסית אין פה אינטריגות רעות".

בין מחויבות לחקירה

כמו כל תופעה טלוויזיונית וחברתית מצליחה, עלה בידי "חתונה ממבט ראשון" לעורר עניין גם בקרב אנשי אקדמיה. "התוכנית מספקת את הכמיהה של הצופים לכך שבאמצעים מדעיים כמו בדיקות דנ"א ושאלונים פסיכולוגיים אפשר יהיה להצליח במשימה הקשה של מציאת אהבה ונישואים", גורסת ד"ר דליה לירן־אלפר, חוקרת ומרצה לתקשורת המונים. "כמו כן התוכנית מספקת לצופים הרגשה של 'אתם בסדר'. צופים מזדהים עם גיבורי התוכנית שחווים קשיים במערכות יחסים, והמומחים נותנים להם הסברים בקשר לרגשות שהם חווים, ובכך הם מקבלים מזור לכאביהם. ההפקה הצליחה לרקוח מרקחת טעימה של חיפושים רומנטיים עם התלבטויות נפש, קונפליקטים ודרמות בינו לבינה. בני 50 פלוס בוודאי סקרנים לראות את בני ה־30 בחיפושי הזוגיות שלהם והתלבטויותיהם, כי בחיים האמיתיים הצעירים כיום לא משתפים את ההורים".

"נוסף לכך שהיא עוסקת בזוגיות - ערך מפתח בחברה הישראלית – 'חתונה ממבט ראשון' מצליחה לתפוס כמה אלמנטים של התרבות הישראלית שלא הופיעו בתוכניות אחרות, ובזה טמון כוחה", טוענת ד"ר הילה לוינשטיין־ברקאי, חברת סגל בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל. "המאפיין הייחודי העיקרי שלה הוא היפוך הסדר: הזוגות מתחילים מהסוף, אחרי שהתמסדו, ואז מה שנשאר זה להציץ אל היומיום ולבחון את כוחה של ההחלטה. בכל שלב בזוגיות אנשים יכולים להזדהות עם השאלה הזאת: האם הבחירה בבן או בבת הזוג הייתה נכונה, והאם הייתי בוחר או בוחרת כך שוב בדיעבד. 'חתונה ממבט ראשון' מספקת לצופים הרבה הזדמנויות לבחון שאלה זו, וגם הרבה דמויות או טיפוסים שהם יכולים להזדהות איתם לאורך הדרך".

המדע בשירות האהבה,
המדע בשירות האהבה,


מעבר להצלחה של הפורמט בישראל, נדמה כי הוא הצליח להציג מודל חדש ומורכב יותר לזוגיות, שמותאם לצורכי הדור הנוכחי. "בעוד שאת הדור הקודם אפיינה סגירות מוקדמת שעניינה מחויבות מלאה לציפיות הנורמטיביות - נישואים, לימודים ועבודה - הדור הנוכחי מאופיין בקושי להשיג מחויבות בכל תחומי החיים", מציינת ד"ר שירלי בן שלמה מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר אילן.

"התוכנית מציעה התבוננות מציאותית על מוסד הנישואים ועל קשר זוגי, כאלה ששונים מאוד מהרומן הרומנטי הקלאסי", מוסיפה בן שלמה. "הצופים נמשכים אל האמת של הגיבורים כי היא מייצגת גם את האמת שלהם. הבדיקה המדוקדקת שעושים כדי להתאים ביניהם מזכירה את מוסד השדכן שהיה בחברות מסורתיות וקיים גם היום בחברות דתיות או שמרניות. באופן ספציפי, בעונה זו למדנו דרך התוכנית כי מי ששרדו את הזוגיות בתוכנית היו אלו שנעו על הציר שבין מחויבות לחקירה כמו שירי ולירן (המתמודדים שירי קופפרברג ולירן לוי – ק"ב), ודווקא אלו שמיהרו להתחייב - לא שרדו יחד לאורך זמן".

להיות פחות ריאליטי

הפורמט של "חתונה ממבט ראשון" מתיישב גם עם רוח התקופה. "בעשור הראשון של שנות האלפיים הברודקאסט ניסה למשוך את הצופים לצפייה הליניארית על ידי פורמטים סוחפים של ריאליטי עם הדחות, תחרותיות ומעורבות של הקהל באמצעות הצבעות בזמן אמת", אומרת ענת סלע ענבר, ראש מסלול יצירה טלוויזיונית בספיר.

"בשנים האחרונות מבינים שזה כבר כנראה מאבק אבוד, ולכן גם בפריים־טיים וגם בריאליטי יש סדרות ופרקים שניתן לצפות בהם לא רק בשידור חי", מוסיפה סלע ענבר. "גם האופי התחרותי השתנה: אין שיפוט והדחות אלא בעיקר רגעים מרגשים וקיצוניים שקשה להציג ולתעד באופן שוטף בשידור בטלוויזיה. אנחנו עכשיו בשיא עידן הדרמה, והריאליטי צריך להתחרות בכך - להעצים את הרגש ולבדל את עצמו מהדרמה על ידי יצירת מצבים ריאליסטיים יותר ושיח ברשתות החברתיות. הריאליטי מבין שהוא צריך להתחדש, להיות פחות ריאליטי".

הריאליטי מבין שהוא צריך להתחדש,
הריאליטי מבין שהוא צריך להתחדש,


הערב נגלה אם הזוגות מהעונה השנייה החליטו להישאר יחד בתום 42 הימים שהוקצבו להם. בשבת הקרובה, 29 ביוני, בפרק הפולו־אפ, נגלה אם שרדו במבחן הזמן חודשים אחרי הצילומים. בין שהזוגיות שנרקמה בתוכנית שרדה ובין שלא, בקרב יוצאי התוכנית יש הסכמה גורפת כי התוכנית העבירה אותם תהליך עמוק ומורכב של הסתכלות עצמית, שגם תרמה למציאות זוגיות, בין על המסך ובין הרחק ממנו.

"אני מאמינה בפורמט - הוא יכול להוציא זוגיות, אבל לא לכולם. אם שני הצדדים באים באים מאותם כיוונים זה יכול להצליח", מעריכה רלי לוי, בוגרת העונה הראשונה. "התחתנתי בזכות 'חתונה ממבט ראשון' ואני נשואה כבר חצי שנה. זה קשור לזה שבאתי יותר מוכנה, לא באתי לשפוט את האדם שנמצא מולי אלא להכיר אותו באמת. כמו שלימדו אותנו דרך התוכנית, לא לחפש את הדברים הגרועים בו, אלא להכיר ולתת צ'אנס לקשר. אלה דברים שלקחתי מהתהליך".

התחתנתי בזכות 'חתונה ממבט ראשון' ואני נשואה כבר חצי שנה, רלי נלוי. צילום מסך
התחתנתי בזכות 'חתונה ממבט ראשון' ואני נשואה כבר חצי שנה, רלי נלוי. צילום מסך


"אני עברתי דרך ארוכה מאוד", מספרת סיטבון. "התוכנית שינתה אותי והכינה אותי לבן זוגי הנוכחי. זה פיקס כל אחד מהמשתתפים. הפורמט עושה עבודה מדהימה".

האם הפורמט ימשוך קהל גם בעונות הבאות? כוכבא מעריך: "הפעם זה יהיה תלוי בהצלחה של הזוגות, אם יהיו זוגות שימשיכו. החלום של ההפקה הוא לפתוח עונה עם חתונה (אורתודוקסית) של זוג מהעונה הקודמת. אם זה לא יקרה, הפורמט ייפגע. אנשים יהיו סקפטיים ופחות יתעניינו".

טל כוכבא ואחווה סיטבון. צלם : ניר פקין
טל כוכבא ואחווה סיטבון. צלם : ניר פקין