שר המשפטים החדש, אמיר אוחנה, הגיע היום (ראשון) לראשונה למשרד המשפטים בתפקידו החדש, והתייחס לנושאים העומדים בלב הדיון הציבורי. בטקס שנערך במשרד לרגל המינוי, ניסה השר הטרי להציג צד מפוייס יותר, והצהיר כי אין בכוונתו לפגוע במערכת המשפט, וגם הבהיר כי יש חובה למלא את החלטות בית המשפט, וזאת בניגוד להתבטאויותיו הקודמות. פרקליט המדינה שי ניצן ציין את החשיבות ההיסטורית של מינוי שר מהקהילה הלהט"בית, לראשונה בתולדות ישראל.



"איני מגיע לכאן לא בדחפור ולא בטנק, אלא בידיים חשופות ומתוך נפש חפצה לבנות", אמר אוחנה, "לא תהיינה בינינו מחלוקת על הצורך בבתי משפט חזקים, עצמאיים ובלתי תלויים ברשויות האחרות. לא תהיינה בינינו מחלוקת על קיום פסקי הדין של בתי המשפט. לא תהיינה בינינו מחלוקות על חשיבות אמון הציבור במערכת המשפט. תהיינה בינינו אולי מחלוקת על מקומה של מערכת המשפט בין הרשויות".



"אנו מבקשים כולנו לחזק את מערכת המשפט. אני סבור כי הדרך לעשות זאת היא להרחיק אותה מנושאים שנויים במחלוקת בחברה הישראלית. נושאים אלה צריכים להתברר בזירת ההתגוששות של החברה הישראלית, בכנסת", הוסיף השר הטרי. הפרקליט ניצן דיבר גם הוא באירוע, ואמר כי "השר אוחנה הוא האדם הראשון מקהילת הלהט"ב שמתמנה לתפקיד שר בממשלה. אל יהי הדבר קל בעיניכם. אך לפני כמה שנים לא היה ניתן לדמיין זאת. מדובר בהיסטוריה, לא פחות".



אמיר אוחנה והמשפחה



עוד התייחס ניצן לטענות שנשמעו, גם מצדו של אוחנה, כי גורמים במשרד המשפטים והפרקליטות פועלים להדיח את ראש הממשלה בנימין נתניו ואמר כי "אין לי ספק שתיווכח בהקדם כי דברים שרואים מכאן, לא רואים משם. אין לי ספק שיתחוור לך שדברים לא נעשים בזדון, לפניך אנשים ישרים ושוחרי צדק. טענות של תפירת תיקים, אינן נכונות ובטוחני כי תיווכח בכך תוך זמן קצר".



כזכור, בראיון שהעניק אוחנה לערוץ 12 לאחר שמונה לתפקיד, הוא תקף את מערכת המזפט, ואף אמר שלא צריך למלא את כל הוראות בג"ץ, אמירה שגררה ביקורת רבה מכל צדדי המערכת הפוליטית. במהלך הראיון, התייחס אוחנה למקרה בו האמין השר כי לא היה מקום להקשיב להוראות בית המשפט העליון ואמר "טלי חטואל, עליה השלום, גרה בגוש קטיף, היא הגיעה לציר כיסופים ונורתה על ידי מחבלים שהגיעו עד הציר. מסתבר שהמחבלים הגיעו עד ציר כיסופים בחסות מספר מבנים שנבנו בפאתי חאן יונס. הצבא זיהה את המבנים הללו כסכנה ביטחונית. ובג"ץ, למרות שאין לו מומחיות, החליט למנוע את ההריסה הזאת. אני אומר שהשיקול העליון צריך להיות שמירת חיי האזרחים. כן, אני אומר זאת".



אוחנה התייחס גם לאפשרות שאולי יתפרו לו תיק במהלך תפקידו ואמר כי "אני חושב שכרגע אני צריך ללמוד את המשרד ועוד לא עלה בידי לעשות זאת. היו לי התבטאויות גם בהקשרים אלו בעבר. אני חושב שגם ציינתי מקרים ספציפיים, דיברתי על יעקב נאמן לדוגמא. מה שאני לומד מזה, שלא תמיד צריך לצאת מנקודת הנחה שיושבים במערכת אך ורק מלאכים צחורי כנפיים, שמקבלים את החלטותיהם משיקולים מקצועיים בלבד".