העיתון הבריטי "אינדיפנדנט" בערבית ציטט היום (שני) גורם מודיעיני שטוען כי בשנת 2018 איראן העבירה חצי קילוגרם חומרי נפץ מסוג TATP במזוודות דיפלומטיות על מטוס אזרחי, שהיו אמורים לעבור לשלטונות פריז לביצוע פיגוע בעיר, אולם שלטונות צרפת סיכלו את הפיגוע.



על פי הדיווח, המטוס הגיע מטהרן לז'נבה ביוני 2018, לאחר תכנון איראני לבצע פיגוע טרור במהלך כינוס של האופוזיציה האיראנית. בדיווח המסתמך על גורמי מודיעין נטען כי מי שהיה אמור לבצע את הפיגוע הוא איש המודיעין האיראני אסד וללה, שעבד בשגרירות ארצו באוסטריה מאז 2014, אך המודיעין הצרפתי סיכל את הפיגוע לאחר שהשלטונות עצרו בני זוג בלגים ממוצא איראני, שחומרי הנפץ היו ברכבם בדרכם לפריז.



מקור מודיעין מערבי אמר כי אסד ביקר בטהרן ב-20 ביולי 2018, שם קיבל חומר נפץ מסוג TATP. ב-22 ביוני הוא העביר חומרי נפץ במטוס אזרחי מטהרן לאוסטריה בטיסה OS872, כאשר החומר הועבר במזוודה דיפלומטית בתוך סיפון המטוס מדגם איירבוס A320. במטוס היו 240 נוסעים.



המקור אמר עוד כי העברת חומר הנפץ לתוך מטוס אזרחי מהווה מכה ברורה ובוטה לכל האמנות הבינלאומיות הקשורות בביטחון בשלום התעופה הבינלאומית, שכן אם הוא נכנס לכיסי אוויר חזקים, המטוס היה מתפוצץ באוויר. המקור התייחס למטוס הרוסי שהתפוצץ זמן קצר לאחר שהמריא משדה התעופה של שארם א' שייח במצרים, לפני כשלוש שנים, וכל 244 הנוסעים על סיפונו נהרגו בשל מטען נפץ במשקל חצי קילוגרם של TNT.



לדברי הגורם המודיעיני המערבי החומר שנתפס אצל הזוג הבלגי יוצר באיראן והעברתו לפיגוע טרור במטוס אזרחי היא הפרה מסוכנת של האמנות הבינלאומיות. לדברי המקור, איראן משתמשת לא פעם במטוסיה האזרחיים ובחברות התעופה האזרחיות כדי להעביר חומרי נפץ, נשק וטילים בליסטיים וכן כספים לחיזבאללה בלבנון ולמקומות נוספים בעולם.