הבוקר התקיים דיון הממשלה בנושא קיצוץ התקציבים במשרדי הממשלה בעקבות גירעון בתקציב המדינה. בדיון אישרה הממשלה את הקיצוץ הרוחבי בתקציב בסך 1.23 מיליארד ש"ח. שר הכלכלה, אלי כהן, התראיין בתכנית "איפה הכסף" ב-103FM והסביר את הסיבות לקיצוץ, והאם לדעתו נדרש גם להעלות מיסים? 



"לטעמי לא צריך להעלות מיסים", אמר כהן. "אנחנו יודעים שהעלאת מיסים דווקא מדכאת את המשק, מורידה את הצמיחה ומעלה את האבטלה. זה בדיוק מה שקרה בתקופתו של לפיד. אנחנו הורדנו מיסים. רק היום התבשרנו באחד הנתונים החשובים של האבטלה שנמצאת בשפל היסטורי וברמה הנמוכה ביותר מקום המדינה".


אתה מסתכל על חצי הכוס המלאה. אנחנו מפרגנים על הנתון הזה אך לעיתים מדובר בחלקי משרות ושכר שעתי נמוך.
"שיטת המדידה לא השתנתה והיא מעידה על ירידה. המשמעות היא שהשכר הריאלי עלה ושנוצרו יותר משרות. זה הדבר המרכזי בעיני. אנשים יכולים לקום בבוקר ולצאת לעבודה. כמי שמסתובב בכל אזורי התעשייה ברחבי הארץ אני יכול לומר לך שחסר לנו עובדים בכל המשק וזה הסימפטום".

אנשים עובדים אבל קופת הממשלה ריקה.
"בארבע שנים שקדמו לנו הגירעון הסתיים נמוך יותר ממה שהוא היה אמור להיות ונצברו עודפים. הנגיד כעת מדבר על השנים הבאות ועל העלאת מיסים. אני חושב שהדרך היא לקצץ בהוצאות הממשלה. כיום נוצרה הוצאה של 1.1 מיליארד שקלים שכוללת 800 מיליון שקלים למשהו ביטחוני בקבינט, 250 מיליון שקלים עבור הצהרונים ו-84 מיליון שקלים לטובת פיצוי תושבים. לא הגדלנו את ההוצאה, עשינו קיצוץ".

כולנו מבינים שזה לא הקיצוץ האמיתי. גם אתה אומר שיש לעשות קיצוץ משמעותי במקום להעלות מיסים אך כולנו נשלם על זה. לכולנו יהיה פחות כסף לבריאות, לחינוך ולהכל. מה עשינו בזה?

"אני מתנגד להעלאת מיסים ולהכניס את היד לכיס של הישראלים. בתור אחד שאחראי על ההשקעות במשק, על פתיחת מפעלים, על הצמיחה – אנחנו נשלם על העלאת המיסים המדוברת".

אם יקצצו לך במשרד אתה גם תצטרך לתת פחות.
"נכון. היום יש קיצוץ של 24 מיליון שקלים שאני לא אוהב אותו אך אני נוהג באחריות".

כחלון חילק וחילק, גם אם רק על הנייר בינתיים. בקרוב תהיה ממשלה וקואליציה חדשה עם התחייבויות חדשות. אולי הוא לא היה אחראי במעשיו?
"בואי לא נדבר רק על נתון אחד מתוך שמונה נתונים כלכליים. דירוג האשראי של מדינת ישראל נמצא בשיא. זה הדירוג הגבוה ביותר מקום המדינה".

הנגיד אומר שאם לא נעלה מיסים הדירוג ירד.
"אני מציע לך לבדוק את דברי הנגידים בשנים עברו. אמרו זאת גם ב-2015, 2016 ו-2017. אם היינו הולכים בגישה שלהם כפי שנעשה לפני שש ושבע שנים היינו גורמים להאטה במשק. דווקא עכשיו דירוג האשראי הוא הכי גבוה. רמת החוב במדינת ישראל היא מהטובה ביותר במדינות ה-OECD שהן המדינות המפותחות בעולם שאנחנו משווים את עצמנו אליהן. אנחנו נשמור על הרמה הזאת".