היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן החליטו שאין מקום לפתוח בחקירה פלילית לבחינת פעולת חיסול של מפקד גדוד בג'יהאד האסלאמי במהלך צוק איתן.

ביולי 2014 נהרגו בתקיפת מסוק של צה"ל שישה אנשים ובהם עבד אל חאפז חמד, בכיר בארגון הטרור. עמותת עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל - דרשה מהפרקליט הצבאי הראשי לפתוח בחקירה פלילית נגד המעורבים בטענה כי הירי בוצע ללא אזהרה מוקדמת במקום "שלא שימש לפעילות מלחמה, דבר שמעיד על כך שמטרת ההפצצה הייתה לגרום להריגתם ולפציעת של תושבים בכוונה פושעת".
בתלונה נטען עוד כי כל ההרוגים היו בני משפחה אחת, ובכללם נשים וילדים, דבר המלמד שלא היה מדובר בפעילים שהתכוננו לבצע פעולה צבאית, וכן כי עדי ראייה סיפרו שלא היו כלי נשק ואנשים חמושים בזירה. 


ניצן ומנדלבליט. צילום: תומר נויברג, פלאש 90

 
הפרקליט הצבאי הראשי דחה את הבקשה והוגש ערר למנדלבליט, וגם הוא החליט כי אין ממש בטענות. 
במכתב תשובה בחתימת עו"ד שלומי אברמזון מפרקליטות המדינה נאמר כי צה"ל ירה לעבר חמד בעת שזה היה בעיצומו של תדרוך לפעילים צבאיים לפני יציאה לפעילות נגד ישראל. 
מעבר לכך הבהיר מנדלבליט כי ילדיו של חמד שנהרגו בחיסול היו פעילים צבאיים. לדבריו, מחומרים מסווגים שבידי צה"ל עולה כי התלונה מגמתית ואף מעלה טענות שאינן נכונות לגבי מספר הנפגעים. "יתרה מכך, מיד לאחר ביצוע התקיפה זוהה אדם בורח מהמקום והוחלט שלא לבצע ירי לכיוונו, מחשש לפגיעה אפשרית בבלתי מעורבים", נאמר במכתב. מנדלבליט ציין עוד כי הירי כלפי הכוח הטרוריסטי בוצע על סמך חימוש מדויק שכלל חומר נפץ מופחת, בכוונה לצמצם את האפשרות לפגיעה בבלתי מעורבים.