בשבוע שעבר יצאו יותר מ־700 אלף תלמידי בתי הספר העל־יסודיים לחופשת הקיץ. רובם מתכוונים לנצל את הזמן לעבוד ולחסוך כסף. 67% מתכננים לעבוד במהלך החופש הגדול, רק 10% אינם מתכוונים לעבוד והשאר טרם החליטו. כך עולה מסקר שערך אתר AllJobs.
 
מרבית ההורים (60%) מעודדים את ילדיהם לצאת לעבוד, לשליש מההורים (33%) לא אכפת, ו־7% אינם מעודדים אותם כלל. רוב בני הנוער שהשתתפו בסקר (55%) השיבו כי בכוונתם לעבוד במשך כל חופשת הקיץ, 32% מתכננים להקדיש כמחצית מחופשת הקיץ (חודש) לעבודה, 12% יעבדו כשבועיים בלבד ורק אחוז אחד מהנשאלים השיב כי עדיין לא החליט כמה זמן יעבוד. 59% מהמשיבים ציינו  כי בכוונתם להמשיך לעבוד גם בתום החופש הגדול ובמשך  כל השנה הבאה. מחציתם (51%) מתכוונים להשתמש בכסף בשנה הבאה, לעומת 29% המתעתדים להשתמש בכסף לקניות ובזבוזים כבר במהלך החופשה. 12% מייעדים את הכסף לנסיעה לחו"ל ו־8% - לסייע כלכלית למשפחה.
 
באילו עבודות מתכננים בני הנוער לעבוד? 36% - במכירות, 18% - בתפקידי הדרכה, 14% - במלצרות, 8%  - כבייביסיטרים, 7% ילמדו בשיעורים פרטיים, 7% בהולכת כלבים (דוגווקר), 6% בתעשייה או בחקלאות ו־4% כשליחים או סדרנים.

 מדריכי הנוער העובד בפעילות הסברה. צילום: הנוער העובד והלומד
מדריכי הנוער העובד בפעילות הסברה. צילום: הנוער העובד והלומד

 

אף שבשנים האחרונות גוברת המודעות בנושא זכויות עובדים בקרב בני הנוער, 35% ציינו שאינם מכירים את זכויותיהם, לעומת  65% המכירים אותן. 24% ציינו כי סבלו מהפרת זכויותיהם בעבודה, 49% אמרו כי לא נתקלו בתופעה כזאת ו־28% לא ידעו או לא זכרו מצב שבו הופרו זכויותיהם. 
אשר לשכר שהם צפויים להרוויח: 43% מצפים להשתכר 2,000 עד 4,000 שקלים; 37% מצפים לשכר בין 1,000 ל־2,000 שקלים, 18% סבורים כי ישתכרו מעל 4,000 שקלים ו־2% בלבד אינם יודעים לאיזה שכר לצפות. 
 
עינב בוימפלד, מנהלת התוכן והמחקר של AllJobs: "הנתונים מראים שרוב בני הנוער מבינים שכדאי להם למלא את הזמן החופשי שלהם גם בעבודה. עבודה כזאת מחזקת את הביטחון העצמי. לפעמים דווקא בני נוער  שחווים קשיים בלימודים יכולים להיות עובדים טובים ולזכות להערכה ולחיזוקים שאותם אינם  מקבלים בבית הספר. העבודה מחדדת את ההיכרות עם ערך הכסף, וגם בעולם השפע בו חיים חלק מבני הנוער כיום, יש רבים שיוצאים לעבוד מתוך צורך אמיתי בכסף. אנו רואים שגם ההורים עצמם מעודדים יציאה לעבודה, מתוך רצון לספק לילדים תעסוקה ולחנך אותם להתנהלות כלכלית נכונה ולמוסר עבודה". 

עובדים בחופש? דעו את זכויותיכם



במדריך הנוער העובד והלומד לזכויות בני נוער בעבודה לקיץ 2019, יש כללים חשובים במיוחד שכדאי לדעת (את המדריך המלא ניתן למצוא באתר הנוע"ל): 
1. הודעה לעובד - עליכם לקבל הודעה המפרטת את פרטי המעסיק ואת תנאי ההעסקה שלכם בתוך שבוע מיום תחילת העבודה. על המעסיק להחתים אתכם על כרטיס עובד (טופס 101).
 
2. מגיע לכם לפחות שכר מינימום. 
 
3. מגיע לכם שכר על כל שעת עבודה, וזה כולל: התלמדות, ניסיון, ישיבות עבודה, שעות הכשרה ועוד.התלמדות ללא תשלום אינה חוקית.
 
4. שעות עבודה - מותר להעסיק בני נוער לכל היותר 8 שעות ביום ועד 40 שעות בשבוע. במקומות שבהם עובדים 5 ימים בשבוע, ניתן להעסיק נער עד  9 שעות במשמרת - בתנאי שלא יעבור את מכסת 40 השעות השבועיות. אם הועסקתם מעל מספר השעות הזה ביום, המעסיק חייב לשלם לכם גמול שעות נוספות. 
 
5. רישום הימים והשעות - כל מעסיק חייב לנהל רישום מפורט של שעות העבודה של כל עובד ובסוף כל יום להחתים את העובדים על רישום השעות באמצעות כרטיס, מחברת או אמצעים אלקטרוניים וממוחשבים. מומלץ לבני הנוער לנהל רישום עצמי של השעות והימים שבהם הם עובדים.
 
6. גיל העסקה - בחופשת הקיץ מותר להעסיק נוער החל מגיל 14.