האם הכנסת תבטל את פיזורה ואת הבחירות? יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר אתמול כי הוא בוחן מתווה משפטי שיאפשר את המהלך. על פי המתווה, נשיאות הכנסת תכונס בהקדם ותוביל המלצה לביטול פגרת הכנסת, ומיד לאחריה תכונס הוועדה המסדרת, במעמדה כוועדת הכנסת ותאמץ המלצה זו כהחלטה מחייבת. במצב החוקתי החדש שייווצר ניתן יהיה לחוקק בהליך מזורז את החקיקה לביטול פיזור הכנסת. יש לציין כי הדבר יוכל להיתכן רק ברוב משמעותי. ממפלגת הליכוד מסרו בתגובה כי "ראש הממשלה נתניהו מתייחס בכובד ראש ליו"ר הכנסת אדלשטיין, והוא יבחן את הצעתו בימים הקרובים".



אלא שביטול חוק פיזור הכנסת אינו מהלך פשוט, כפי שהסבירה הבוקר (רביעי) פרופ' סוזי נבות, מומחית למשפט חוקתי מהמכללה למנהל בגלי צה"ל. לדבריה, אין היתכנות משפטית חוקתית לביטול הבחירות. צריך לתקן את חוק יסוד הכנסת ולהעביר חוק לביטול הפיזור - זה בלתי אפשרי".



"זה לא חוק רגיל", מסבירה נבות, "הוא חוק שנובע מחוקי היסוד ויש לו סממנים חוקתיים. הוא משנה את כהונת הכנסת - חוק הפיזור הוא חוק שמצליח להתגבר על מהלכי מינוי הממשלה, הכנסת איבדה את היכולת שלה לעשות זאת. צריך לתקן חוק יסוד, שזה לא דבר פשוט, ואז יהיו שאלות חדשות שלא חשבו עליהן, כמו עד מתי אפשר לבטל את חוק פיזור הכנסת - חודשיים לפני הבחירות? חודש? שבועיים?". 



"לאחר שהכרת באפשרות לבטל חוק פיזור, אז אפשר לחוקק חוק פיזור, ואז בג"ץ יידון בזה. מבחינה חוקתית, כרגע זה בלתי אפשרי. אם יתוקן חוק היסוד, ואז יחוקק חוק, וזה לא דבר של מה בכך, יהיה אפשר לעשות את זה".



נבות הביעה בשיחה תרעומת על הכוונה לבטל את חוק פיזור הכנסת: "אני רוצה להביע מחאה על הקלות שבה משנים חוקי בחירות, ודווקא יו"ר הכנסת היה צריך להיות הראשון לזהות ולהגן על המערכת החוקתית, אבל זה לא קורה".