על רקע הדיווחים על יוזמה לביטול הבחירות והקמת ממשלת אחדות בראשות הליכוד וכחול לבן, יו"ר האופוזיציה בני גנץ הודיע הערב (רביעי) כי לא יצטרף לממשלה יחד בנימין נתניהו. "הוא איבד את זה. נתניהו הצביע באופן אישי בעד פיזור הכנסת והוביל את מדינת ישראל למערכת בחירות יקרה, מיותרת, יחד עם הליכוד וסיעות נוספות. אזרחי ישראל, אם נתניהו לא היה מדרדר את המדינה לבחירות נשיא המדינה היה מטיל עליי את האפשרות להקים ממשלה והייתי מצליח. נתניהו ידע את זה, וכעת כל המערכת הפוליטית מבינה את זה".

עוד הוסיף גנץ כי "נתניהו חיסל את האופציה להקים ממשלה שתפעל למען אזרחי ישראל ושלח את שנת 2019 לאבדון חברתי כלכלי ושלטוני. הוא לחץ על כפתור פיזור הכנסת ואין דרך חזרה. מה שראינו ביומיים האחרונים זה ספין נוסף מבית הקלפים של נתניהו. הוא ממציא שקרים וספינים. הוא כפה את המציאות הזו והוא לא יכול להעביר את האשמה לאחרים או לעשות שימוש ציני במוסד יו"ר הכנסת".

צילום: אבשלום ששוני


צילום: אבשלום ששוני


 "בכל משא ומתן קואליציוני נתניהו לא ניהל איתנו משא ומתן והעדיף להרכיב ממשלה קטנה קיצונית וסחטנית. המטרה היחידה שלו הייתה ליצור קואליציה שתאפשר לו לקדם את חוק החסינות ופסקת ההתגברות. אם נתניהו היה ממלכתי ודואג קודם כל למדינה, הוא היה מפנה את הכיסא, הולך להתעסק בענייניו המשפטיים ולא כופה על המדינה שנה שלמה של שיתוק ובזבוז. אני יכולתי להרכיב ממשלת הסכמה לאומית רחבה שהייתה פועלת למען הכלכלה למען החברה למען כולם. אני כאן היום לא משתמש במתווכים מקורבים או שמועות. אני כאן כדי להגיד - אם הייתה אופציה חוקית לבחירות וניתן היה להרכיב ממשלה ללא נתניהו היינו שוקלים זאת ברצינות".

אדלשטיין: "קיימת התכנות משפטית לביטול פיזור הכנסת"

יו״ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין אמר בהתייחסות לדברי יו"ר האופוזיציה: "אני אומר באופן חד וברור: קיימת התכנות משפטית לביטול פיזורה של הכנסת, כמו גם רצונו של הציבור בישראל לבטל את הבחירות החוזרות. לא הייתי יוזם את המהלך הזה אלמלא הייתי בטוח שהוא אפשרי. אני שב וקורא לכל הצדדים להפנים את גודל השעה, לנהוג באחריות ולהבין כי זו העת להניח להתנגחויות, למילים ולססמאות - ולפעול לטובת הציבור הישראלי. זה מה שאזרחי ישראל מצפים מאיתנו".

מוקדם יותר הבוקר הודה ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין על מאמציו למנוע את הבחירות שהוקדמו לחודש ספטמבר הקרוב לאחר כשלונו להקים ממשלה, אך הבהיר כי לא הוצעה רוטציה לכחול לבן, וכי לא יקים ממשלה ללא שותפיו הטבעיים. "אני מכבד ומעריך את יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין, היוזמה שלו מבקשת למנוע סיבוב נוסף של בחירות בישראל. יושב ראש הכנסת ביקש שניפגש בימים הקרובים ואעשה זאת" אמר נתניהו, אך הבהיר כי שאר הדיווחים הם ספינים ואמר כי "בשום שלב לא הוצעה רוטציה, עד לרגע זה אין קשר בין הליכוד לכחול לבן ואין לי שום כוונה לוותר על שותפיי הטבעיים לממשלת הימין".

 

הליכוד מכחיש כי הציע לכחול לבן להקים ממשלה ברוטציה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין יו"ר כחול לבן בני גנץ. דובר מפלגת השלטון, יונתן אוריך, אמר כי נתניהו גם לא יצר קשר עם גנץ למרות הודעת הליכוד, הרי שבסביבת נתניהו לא שוללים את הרעיון של רוטציה על הסף. ח"כ מיקי זוהר אמר מוקדם יותר בראיון בכאן ב' כי הליכוד אומנם לא הציע רוטציה לכחול לבן, אבל כדי למנוע את הבחירות "הכל פתוח".


לטענת זוהר, הבעיה היא "השנאה של אנשי כחול לבן לנתניהו. "ניתן למנוע את הבחירות המיותרות הללו במידה ואנשי כחול לבן יצליחו להתגבר על השנאה המיותרת שלהם כלפיי רה״מ נתניהו שעשה רבות למען מדינת המדינה. לאור הסקרים הלא מחמיאים שלהם חשוב להדגיש ש'שנאת נתניהו' היא לא אג׳נדה מספיק טובה כדי לבוא איתה לציבור", כתב חבר הכנסת בטוויטר. 



ואילו במערכת הפוליטית מטילים ספק בהיתכנות המהלך שמוביל יו"ר הכנסת לביטול הבחירות. גורם פוליטי בכיר, מהצד הימני של המפה הפוליטית, התייחס הבוקר בשיחה עם מעריב לאפשרות של ביטול הבחירות, ואמר כי למהלך אין סיכוי אמיתי להתממש, ומטרתו היא להטיל את האחריות לבחירות על "כחול לבן". "מדובר בהזיה. אין שום התכנות לא פוליטית ולא משפטית למהלך שמוביל יושב ראש הכנסת לביטול הבחירות. חוקתית זה לא יעבור. גם היועץ המשפטי לממשלה וגם היועץ המשפטי לכנסת כבר הבהירו שצריך לפחות 80 ח"כים כדי לבטל בחירות", אמר הגורם.



"לנוכח העמדה הנחרצת של כחול לבן נגד ביטול הבחירות מדובר על כן במהלך סרק", הוסיף. לדבריו התוצאה היחידה מהמהלך תהיה אפשרות להטיל את האחריות על הליכה לבחירות מיותרות על כחול לבן. הגורם הבכיר אמר עוד כי הוא אינו מכיר יוזמה לממשלת רוטציה נתניהו-גנץ. גם יו"ר כחול לבן בני גנץ התייחס ליוזמה לביטול הבחירות, ולטענה מצד גורמים בליכוד - כפי שהובעה בכאן ב', כי הועברה הצעה לרוטציה עם גנץ, ואמר כי מדובר בשקר מוחלט.



לצדו התייצב ח"כ יאיר לפיד, ואמר כי התנאי של כחול לבן לממשלת אחדות הוא עזיבת ראש הממשלה את המערכת הפוליטית. "אין בעיה ללכת לממשלת אחדות. בן אדם אחד, רק אחד, צריך לזוז הצידה. ללכת לטפל בכתבי האישום שלו. הליכוד ימנה במקומו את מי שבא לו. יולי, גדעון, ישראל. תהיה לנו ממשלת אחדות של 75 ח״כים לפחות. בראשות כחול לבן. יציבה. הגונה. עובדת".



במקביל לכך, התראיינו הבוקר לגלצ יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין (ליכוד) וחבר הכנסת מאיר כהן (כחול לבן) בנוגע לתוכנית, כאשר אדלשטיין קרא לחברי הכנסת שלא לבחון את המהלך בעין צינית, בעוד כהן האשים את יו"ר הכנסת שהוא כלי בידיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו."כבר ימים פונים אליי חברי כנסת מרוב סיעות הבית ואומרים איזו שטות עשינו, חבל שאין דרך בטל את זה, אז הנה - יש", פתח אדלשטיין את דבריו. "אתמול הודעתי על היוזמה לראש ממשלה, ושמחתי שישנם מספר ראשי סיעות שאמרו שמדובר ברעיון טוב, אני מצפה מכל חברי הכנסת לשקול את השיקול הציבורי, שלא רוצה את הבחירות המיותרות האלה", הוסיף יו"ר הכנסת.



"האווירה לפני פיזור הכנסת הייתה אווירה של החרמות וכעסים, עכשיו נפל האסימון. לחברי הכנסת גם ברור שתמונת הכנסת הבאה תהיה דומה. אני בא בידיים נקיות ולא שליח של אף אחד", המשיך. בתשובה לשאלה האם אין ידו של נתניהו במעשה, אמר יו"ר הכנסת כי "אני מבין שיש תחושה של ציניות, אבל אני מקווה שאנשים ישימו בצד את מה שיגידו, ושיבדקו את התהליך של קואליציה רחבה בכנסת הנוכחית".



"אני אכנס את נשיאות הכנסת, רק בתנאי שאראה שיש תמיכה מאוד רחבה, לא עריק אחד או שניים - בלי מחטף, אני רוצה רוב גדול יותר מזה שהצביע על קיום הבחירות", הסביר אדלשטיין את התהליך, ואמר כי "ברגע שתהיה הסכמה רחבה, אני בא בידיים נקיות וקורא לכולם לשקול את ההצעה הזאת כי מעשית אפשר לעשות את זה". בנוגע לחוסר האמון במהלך מצד כחול לבן, אמר אדלשטיין כי הוא "לא מאשים את בני גנץ, אבל אני מקווה שהם ישקלו מחדש כשיבינו שאין פה ספין. אלה אנשים רציניים שבאו לעבוד ואני מאמין שיש דרך שאפשר לעבוד ביחד".



אחריו עלה לשידור, כאמור, ח"כ כהן, ותקף את התוכנית "אני מעריך את יולי אדלשטיין, אבל אנחנו יודעים שזה ספין של נתניהו, מהרגע שנתניהו הבין שהוא לא יקים ממשלה, הוא עוסק בזה". לאחר מכן תקף חבר הכנסת את ראש הממשלה, והאשים אותו בהצבת האינטרס האישי שלו לפני האינטרס הציבורי. "ואני משער שבמסגרת תחושתו של נתניהו, לא צריך דמוקרטיה, התחושה הזאת של אני אדון הארץ ואני יכול לעשות מה שאני רוצה ולשקר, יש לנו עניין עם ראש ממשלה שחש שהוא יכול לעשות מה שהוא רוצה עם הציבור, וצריך להגיד להגיד לו די. מספיק. אנחנו צריכים ראש ממשלה שמטפל באזרחים ולא אחד שמרגיש שהוא קיסר. אני מעריך את יולי, אבל הוא כלי משחק של נתניהו אם רוצים ממשלת אחדות, בואו נחזור ליום פיזור הכנסת - ונעביר את המנדט להקמת הממשלה לבני גנץ".