האם חזרתו של אהוד ברק לחיים הפוליטיים תהווה בשורה לגוש המרכז שמאל? על פי סקר שמתפרסם הערב (רביעי) בחדשות 13, מפלגתו החדשה של ראש הממשלה לשעבר תקבל בבחירות כ-6 מנדטים, ומעבירה קולות מגוש הימין לגוש המרכז שמאל. על פי הסקר, מתקיים תיקו בין הליכוד לכחול לבן, כששתיהן תקבלנה 32 מנדטים.
המפלגה השלישית בגודלה תהיה הרשימה המשותפת לאחר האיחוד עם 12 מנדטים, ישראל ביתנו של ליברמן מקבלת 7 מנדטים, ש"ס, יהדות התורה ומרצ עם 6 מנדטים. עוד על פי הסקר, מפלגת העבודה מקבלת 5 מנדטים, איחוד מפלגות הימין והימין החדש עם 4. זהות של פייגלין לא עוברת את אחוז החסימה.

לפי הסקר מפת הגושים משתנה דרמטית בעקבות הצטרפות ברק. גוש הימין ללא ישראל ביתנו מקבל 52 מנדטים, זאת לעומת 61 של גוש השמאל מרכז.
 

כזכור, אחר היעדרות ממושכת מהזירה הפוליטית הודיע מוקדם יותר ברק במסיבת עיתונאים בתל אביב על הקמת מפלגה חדשה בראשותו כשאת עיקר דבריו ייחד להתקפה על ראש הממשלה, בנימין נתניהו. ברק פתח את דבריו בעקיצה לראש הממשלה: "יושבים פה ארבעה אנשים שלכולם כרטיסי אשראי והם מ שתמשים בהם", אמר כשלצידו סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן, פרופ' יפעת ביטון, שהתמודדה בבחירות הקודמות ברשימה של אורלי לוי-אבקסיס, ויו"ר תנועת "דרכנו" לשעבר קובי ריכטר.



לדבריו, "הניסיונות לשבש שוב ושוב תהליכים דמוקרטיים ולתעתע בציבור ולהציע שוחד פוליטי הם המשך ישיר של התנהלות נתניהו שתכליתה לפלג ולקעקע את החוק והמשפט והכל לתועלתו האישית כדי להימלט מאימת הדין. אלו ימים חשוכים שלא ידענו כמותם".



ברק הזכיר את עובדת היותו מפקדו לשעבר של נתניהו בסיירת מטכ"ל ופנה אליו ישירות: "כמפקדך לשעבר אני אומר לך נתניהו - אסור לך להמשיך ולאחוז בהגה השלטון. גם לטובתך, גם לטובת המדינה ולכל מה שתרמת לה". "ביבי, זה הזמן וזה הרגע האחרון שלך ללכת הביתה מרצונך. אני מבקש להזהיר אותך - אל תנסה לגרור מדינה שלמה לכאוס כדי להיחלץ מהכלא. אתה תיתקל במיליוני ישראלים שלא מוכנים לשחק את המשחק הזה של שנאה פירוק והסתה", הזהיר ברק. "אני מכיר את נתניהו יותר מ-50 שנה", הוסיף ברק. "ראיתי אותו ברגעים יפים ויפים פחות. הייתי יריב פוליטי שלו, ניצחתי אותו בבחירות. נתניהו הגיע לסוף דרכו. יודעים זאת גם מקורביו לקואליציה ולסיעה, וחבל שהם משותקים בפחד. אני אומר לך, נתניהו, אסור לך להמשיך להחזיק בהגה השלטון. גם לטובתך שלך, גם לטובת המדינה. זמנך בתור מנהיג פוליטי תם. זה יכול להיגמר רק ברע", אמר ברק.



צילום: אבשלום ששוני



הוא הפנה דברים גם לראשי מפלגת "כחול לבן", אותם כינה "אחיי לנשק, בני, בוגי וגבי וחברי הטוב יאיר לפיד, היריבות שלנו היא עם נתניהו ודרכו. יש מאות אלפים של מצביעים אמיצים ופטריוטים ממש כמונו בשאר המפלגות, אנשים שמבינים שנחצו בשנים ובחודשים ובשבועות האחרונים כל הקווים האדומים". ברק הודיע כי המפלגה בראשותו, שעדיין אין לה שם, תפעל לחיבורים עם גופים פוליטיים נוספים "כדי להציל את הבית של כולנו. זו עת לחיבורים והתגייסות. זה הזמן לנצח כי אין לנו את הפריבילגיה להפסיד. יצטרפו אלינו עוד רבים מכל קצות העם והחברה. אנחנו נהווה את התשתית לחיבורים פוליטיים נוספים. נעשה את כל מה שצריך כדי לנצח".



מהליכוד נמסר בתגובה להצטרפות ברק לחיים הפוליטיים: "אנחנו לא מתערבים באיך השמאל מחלק את המנדטים שלו בין אהוד ברק לבין לפיד וגנץ".



ח"כ גדעון סער (ליכוד) אמר כי "גם סגנונו הבוטה המוכר של אהוד ברק לא כיסה על העיקר: המחלוקת היא בין שתי דרכים. לאן ברק חותר להוביל את ישראל כבר ראינו. בניגוד לאחרים גם היום הוא לא מסתיר זאת: חזרה לדרך הנסיגות וויתור על לב ארצנו. זהו צו גיוס לכל מי שמאמין בדרכו של המחנה הלאומי: לחזק את הליכוד".



ב"כחול לבן" התקבל שובו של ברק בחשש כבד. במפלגה סבורים כי ברק עשוי לנגוס מהם קולות בבחירות הקרובות. יו"ר המפלגה בני גנץ אמר כי "כל פיצול בגוש ייפגע בסיכוי שלנו להחליף את הממשלה". כדי שיוכל להתחיל במהלך של חיבורים אפשריים בשמאל הישראלי יצטרך ברק להמתין לתוצאות הפריימריז מחר במרצ ובשבוע הבא במפלגת העבודה.



גולן וברק במסיבת העיתונאים. צילום: אבשלום ששוני



ההערכה היא כי ברק יעדיף ניצחון של ניצן הורוביץ על פני תמר זנדברג במרצ. בעבודה מיהרו אתמול חברי הכנסת עמיר פרץ ואיציק שמולי, המתמודדים על ראשות מפלגת העבודה, לברך את כניסתו של ברק לפוליטיקה. "עם בחירתי ליו"ר מפלגת העבודה, הטלפון הראשון יהיה לברק, במטרה ליצור חיבור משמעותי עמו ועם כוחות נוספים", הצהיר ח"כ שמולי. ח"כ פרץ אמר כי "מדובר בחיזוק לגוש המרכז-שמאל ובצעד נוסף להחלפת שלטון נתניהו".



ברק חיזר בתקופה האחרונה אחר חברת הכנסת לשעבר ציפי לבני אך בשלב זה לפחות היא לא הביעה נכונות להצטרף למסגרת החדשה. במסיבת העיתונאים השתתף גם יועצו האסטרטגי של ברק, ליאור חורב. מפלגת ברק תתבסס ככל הנראה על השלד של מפלגת עצמאות שעדיין רשומה אצל רשם המפלגות.