הדבר הראשון שקופץ לעין כאשר מגיעים לאקספו תל אביב הוא השינוי העצום שעבר המתחם העצום. הרבה מעבר לשינוי השם, מיתג אקספו את עצמו כבית לחדשנות והצליח למשוך אליו כנסים ואירועים של חברות וארגונים מובילים בינלאומיים – רבים מהם עם דגש על קדמה וטכנולוגיה, כמו בתחומי הרכב האוטונומי והסייבר.



"אנחנו מממשים את החזון של אלו שהקימו את המקום", מדגיש מנכ"ל אקספו תמיר דיין. המנכ"ל, שנכנס לתפקידו לפני כשלוש שנים, שם לו למטרה להיות מרכז הכנסים והתערוכות הבינלאומי המוביל בישראל. יחד עם גופים נוספים: עיריית תל אביב, משרד התיירות, גני יהושע, היכלי הספורט, האוניברסיטה, תושבי תל אביב, עובדי החברה והדירקטוריון, מפיקים ומארגני אירועים - הרכיבו אסטרטגיה שעיקרה להפוך את המתחם המרשים לעוגן עבור מקבלי ההחלטות וקברניטי העיר, שימשכו אליו אירועים המוניים, מסחר וסטארט־אפים.



התוכנית קיבלה בזמנו את השם "מרכז הירידים 2025", ונדמה שאקספו תל אביב נמצא על הנתיב להגשמתה. "הצבנו עבורנו יעד למלא מספר משימות עיקריות, אחת מהן זו הנגשה לאירועים בינלאומיים, ובשביל זה השקענו במרחב הציבורי, בתשתיות, בשילוט, באתר אינטרנט ובאפליקציה", מדגיש דיין ומוסיף: "אנחנו רוצים להיות היעד לכל הכנסים והתערוכות, ולהיות נגישים עבור כל מי שרוצה לערוך מפגש מעשרות בודדים של אנשים ועד אלפים. שיפצנו את חדרי האולמות והשקענו בחדרי ישיבות מאובזרים עם מסכי לד, כך שניתן יהיה להזמין אונליין וגם להגדיל או להקטין את נפח השימוש בחדר באמצעות האפליקציה.



"עד לפני כמה שנים הטכנולוגיה שימשה אותנו בעיקר למערכות מידע, אבל החלטנו שהיא צריכה גם לשרת את המקום, את הלקוחות ואת המבקרים", מסביר דיין. "אם זה באמצעות מידע והכוונה דרך האפליקציה ואם דרך מסכי הלד הנשלטים מחדר בקרה מרכזי, שגם שולט על המיזוג, ההשקיה, התאורה והשערים. הפכנו את המקום לעיר חכמה, וזה אחד היתרונות הגדולים שלנו, שאנו מסוגלים ליישם שינויים טכנולוגיים במהרה".



השינויים הטכנולוגיים בקומפלקס, שהוקם ב־1932 (ובעבר כלל גם את שטח נמל תל אביב), מורגשים בכל פינה של המתחם, שמשתרע על שטח של 300 דונם, וכולל שמונה ביתנים, מתחם סוחרים ושני מתחמי מיקסר של חללי עבודה, שם יושבים סטארט־אפים בשלל תחומים. באקספו שמו דגש על נושא הקיימות, בין אם מדובר במיחזור אשפה או בשימוש במי מזגנים להשקות דשא ובתאורת לד חסכונית. ואף נבחנות אפשרויות להקים פאנלים סולריים לייצור חשמל ותחת כוח המופעל בגז.



אחד החידושים במקום הוא אפליקציה שמציעה למבקרים ומארגני התערוכות פלטפורמת ניווט בין הדוכנים השונים בביתן, ממשק לקבלת חומר לגבי כל מיצג בתערוכה, תיאום פגישות עם המציגים ואלמנט ניווט לחניון הקרוב על בסיס חניה פנויה. במקביל, במתחם נערכים כנסים ואירועים בהשתתפות חברות ענק בתחום שמציגות את החידושים האחרונים בענף. ב־2.12 תיפתח באקספו תערוכת טכנולוגיה, ולצדה ועידת התעשייה - הכנס השנתי של התאחדות התעשיינים.



"במסגרת מאמצי החידוש ביצענו סקרי שביעות רצון באמצעות חברת גיאוקרטוגרפיה, וגילינו שכדי ליצור אקו־סיסטם מושלם למקום חסרים לנו מלון ומתחם מסעדות", מוסיף דיין, "אני מקווה שבשנה הקרובה נצא במכרז לבנות מלון עם 500 חדרים, שישדרג ויעלה את האטרקטיביות של המתחם. בנוסף, אנו נבנה קומפלקס של ארבע־חמש מסעדות בכניסה של רחוב רוקח, כדי לספק לאנשים את החוויה הכוללת שהם מגיעים לכנסים ולאירועים. יש במתחם כ־3,000 מקומות חניה, ובכלל בשנים הקרובות כל התחבורה הציבורית באזור תשתנה כשהקו הירוק של הרכבת הקלה יעבור פה".



בשלוש השנים האחרונות, מאז שנכנס דיין לתפקיד, הצליח התאגיד העירוני להגדיל את המחזור הכספי השנתי שלו מ־80 מיליון שקל ל־100 מיליון שקל. שוק הכנסים הבינלאומי מגלגל 27 מיליארד דולר בשנה, ובאקספו ביקשו לקדם את מטרתם, שזכתה לדחיפה משמעותית בעקבות אירוח תחרות האירוויזיון - להפוך את המתחם ואת תל אביב ליעד מרכזי עבור המארגנים. "יש אינספור כנסים בעולם, מתחום הרפואה, הייטק, משפט ועוד, שמחפשים פעם בשנה לוקיישן מגניב בעולם לאירוע שלהם. עשינו כמה דברים להתאים את עצמנו לזירה הבינלאומית: שינוי השם, הקמת פיאצה חדשה במתחם, שדרוג הכניסות וניקוי המתחם ואף שילוט בשלוש שפות - כל מה שצריך כדי שהמקום יהיה בינלאומי", מסכם דיין בסיפוק.