מאמץ משפטי או ספין פוליטי? בכנסת מעריכים כי "יוזמת אדלשטיין", תוכניתו של יו"ר הכנסת לביטול הבחירות לכנסת ה־22, נכשלה למעשה לנוכח התנגדותה הנחרצת של מפלגת כחול לבן והקושי המשפטי להכשיר מהלך כזה. אתמול עוד טענו גורמים בליכוד כי שליחים מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו העבירו ליו"ר כחול לבן בני גנץ הצעה לביטול הבחירות תמורת רוטציה בראשות הממשלה. 
 
גנץ צייץ כי מדובר בשקר, ואחר כך גם ראש הממשלה הכחיש את הידיעה: "בשום שלב לא הוצעה רוטציה. עד לרגע זה אין קשר בין הליכוד לכחול לבן, ואין לי שום כוונה לוותר על שותפי הטבעיים לממשלת הימין". הדיווחים על מגעים כביכול יצרו מתיחות בצמרת כחול לבן ותחושה שנתניהו מנסה לתקוע טריז בתוך המפלגה בניסיון לפתות את גנץ ואת גבי אשכנזי לדון בהצעה, מתוך ידיעה שיאיר לפיד ומשה (בוגי) יעלון יתנגדו לה בתוקף. על רקע זה גנץ לא הסתפק בהכחשה, ואתמול הוא כינס בגני התערוכה מסיבת עיתונאים כדי להסיר את הנושא מעל סדר היום. הוא אמר: "נתניהו לחץ על כפתור פיזור הכנסת, ואין דרך חזרה". 
 
לדברי גנץ, “מה שראינו ביומיים האחרונים הוא ספין נוסף מבית הקלפים של נתניהו. הוא רואה סקרים וממציא שקרים וספינים. נתניהו כפה את המציאות הזאת, והוא לא יכול להעביר את האחריות לאחרים". נתניהו עצמו הודיע אתמול כי יבחן את ההצעה של אדלשטיין לביטול הבחירות וייפגש עם יו"ר הכנסת בימים הקרובים. אדלשטיין אמר אתמול כי עדיין לא הרים ידיים מביטול הבחירות: “אני אומר באופן חד וברור - קיימת היתכנות משפטית לביטול פיזורה של הכנסת, כמו גם רצונו של הציבור בישראל לבטל את הבחירות החוזרות. לא הייתי יוזם את המהלך הזה אלמלא הייתי בטוח שהוא אפשרי".

חברי הליכוד מצביעים על פיזור הכנסת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 

למרות דבריו של אדלשטיין כי יש היתכנות משפטית, מתברר כי היועץ המשפטי לכנסת עו"ד אייל ינון, שהתבקש אתמול על ידי מספר ח"כים להגיש חוות דעת בנוגע לאפשרות של ביטול הבחירות, התייחס לכך במהלך דיוני הועדה שהכינה את הצעת חוק לפיזור הכנסת והבהיר כי מרגע שהכנסת פוזרה - המהלך בלתי הפיך. ינון אמר אז לחברי הוועדה: “חוק ההתפזרות הוא אי־רוורסבילי, כלומר ברגע שאתם תאשרו ברוב של 61 בקריאה שלישית את חוק ההתפזרות, יהיה ניתן לדחות את הבחירות לכנסת רק אם חלילה תפרוץ מלחמה, כבבמקרה של מלחמת יום הכיפורים והבחירות ב־1973. בחירות אינן יכולות להידחות גם אם ייווצר רוב חדש בכנסת שירצה פתאום לשנות את התאריך או את ההחלטה".
 
גורמים בכנסת אמרו אתמול כי יוזמת ביטול הבחירות של היו"ר אדלשטיין נשענת על חוות דעת חיצוניות של פרופסורים למשפטים. אדלשטיין סיפר אתמול בראיון לגלי צה"ל כי ח"כים מרוב סיעות הכנסת מדברים איתו על הבחירות. “כל השיחות האלה תמיד הסתיימו במשפט אחד, ‘וואו, איזו שטות עשינו’", אמר. לדבריו, "היו כמה ראשי סיעות שאמרו שהם ישקלו, יתמכו בצורה זו או אחרת. כמו שאני שמתי בצד את השיקול של 'מה יגידו', אני מציע לכולם לשמוע את רצון הציבור. לא רוצים את הבחירות המיותרות האלה, ומוכנים בהחלט לראות אם יש דרך בכנסת הנוכחית להקים קואליציה רחבה".