רק היום: מהפכת הכלכלה על פי דרישה – שבה הלקוחות הורגלו לקבל מוצר או שירות במהירות ובלחיצת כפתור - הגיעה לתחום המלונאות, ועכשיו גם בישראל. Hotels By Day היא פלטפורמה אינטרנטית המאפשרת הזמנת חדר במלון מכובד במהלך היום, ומציגה לציבור הישראלי את הטרנד שכבר הספיק לסחוף את ארה"ב ואירופה: Daycation - חופשה בשעות היום באחד מבתי המלון בארץ במחיר נמוך של עד 50% מהשהייה בו בלילה. 
 
לא מדובר רק בחופשות. הפלטפורמה, שבבעלות חברה אמריקאית, נועדה לגשר בין הפער הקיים במלאי חדרי בתי מלון ריקים בשעות ספציפיות במהלך היום, ובין תיירים ולקוחות המבקשים לשכור חדר לכמה שעות, בעיקר להתרענן לאחר טיסה. מדובר בתיירים שרוצים להניח את החפצים ולתור את העיר, להשלים שעות עבודה או פשוט ליהנות משירותי בית המלון, בהם בריכה, ספא ומסעדות.
 
יאניס מואטי, מנכ"ל ומייסד Hotels by Day, הקים את החברה עם שותפיו ב־2015. מואטי החל כמדריך טיולים והמשיך את קריירת התיירות בתור בעלים של חברת נסיעות המתמחה בטיולים אקזוטיים. כאשר נאלץ להשתמש בקשריו בכדי להאריך את זמן הצ'ק־אאוט שלו ממלון ששהה בו, הבין כי יש אפשרות להגדיל את ההכנסות של בתי מלון על ידי מכירת מלאי החדרים הפנוי בלאו הכי במהלך שעות היום.
 

החברה בבעלותו פותחת לראשונה נציגות מקומית בישראל, והחלה בפיילוט עם מבחר גדול של מלונות מובילים בכל רחבי הארץ. "מהניסיון האישי שלי בתחום התיירות, ראיתי שחלק מהלקוחות שלי רצו מלון רק לכמה שעות", מסביר מואטי. "הם חיפשו מקום להתקלח, להחליף בגדים ולהירגע לפני שממשיכים במסע לאחר טיסה ארוכה מארה"ב לאירופה. היה קשה להשיג את החדרים האלה כי לבתי המלון לא הייתה את האופרציה המתאימה.
 
"זו ליבת הבעיה בתחום המלונאות", הוא מדגיש. "המלונות יושבים על כ־40% ממלאי החדרים במהלך היום שלא מנוצלים כספית, כי הם לא יודעים איך לעשות את זה. אנחנו חיים בחברה דינמית שצריכה ומחפשת גמישות. היו מודלים דומים באירופה שנתנו את הגמישות הזו בהזמנת חדרים, אבל הם רק הלכו על הקטע הרומנטי והם פספסו את הנקודה כי זה משמש גם למטרות של נסיעות עסקים ואפשרות להתרענן בטיסות קונקשן או לעשות מיני־חופשה במלון יוקרתי במחיר זול".

יזמי הוטל ביי דיי. צילום: יח"צ

 
אחת הבעיות העיקריות של בתי מלון ברחבי העולם הייתה אי־יכולתם להסתגל למודרניזציה, הקושי להתאים את עצמם ללקוחות וקושי לשנות דפוס התנהגות שכולל שעות צ'ק־אין וצ'ק־אאוט נוקשות. "על הנייר יש להם רק שלוש שעות לנקות את החדרים, אבל במציאות 20% מהאורחים יעזבו כבר עד השעה תשע בבוקר ועוד 30% לא יגיעו לראשונה אל החדר לפני שש בערב", מסביר מואטי.
 
"גרמנו למלונות להבין שהם יושבים על מכרה זהב, אבל הם חייבים לעשות בו שימוש. יש להם מלאי חדרים וגמישות שאין ב־Airbnb. ברגע שאתה מביא את הלקוח, אתה גם חושף אותו למתקנים נוספים, כמו ארוחות, סאונה, בריכה. יש לך אמצעים להרוויח כסף במקום להשאיר את החדר ריק. המלון צריך להיות מקום שבו אנשים נפגשים, עובדים, אוכלים, משאירים את הילדים שייהנו מהאטרקציות ומבלים. 
 
"רוב הלקוחות שלנו אזוריים, הם לא טסים מניו יורק לתל אביב בשביל להישאר כמה שעות במלון, הם באים מהדרום והצפון לתל אביב כי הם צריכים מקום לפגישה או להתארגן לפני פגישה, או ליום כיף עם המשפחה. היום זה הרבה יותר ממה שהיה בעבר, שחדרים במלונות היו בשביל רומנטיקה בלבד", הוא מסביר.
 
החברה, שמאז השקתה, גדלה מ־12 ל־900 מלונות, במדינות כמו ארה"ב, קנדה ובריטניה, פותחת לראשונה נציגות מקומית בישראל, ועובדת עם כ־25 מלונות מובילים ברחבי הארץ, מה שמאפשר לציבור להזמין חופשות יום בבתי אירוח יוקרתיים בערים כמו תל אביב או באזורי תיירות כמו ים המלח.
 
טווח פעילות השעות המוצעות הוא 7:00־21:00, כאשר המלונות מחליטים על השעות המדויקות המתאימות עבורם. טווח המחירים נע בין 192־700 שקל, בהתאם לאיכות המלון. הלקוח בוחר את העיר הרצויה ומבצע את ההזמנה, וכל שנותר לו זה להגיע למלון עם אישור ההזנה. מלבד חדרים, המערכת מאפשרת להזמין גם חדרי ישיבות לפגישות או אירועים, ובעתיד מתכוונים לעשות אינטגרציה עם מערכות של חברות תעופה ומשרדי תיירות. "אנחנו גאים בהימור על ישראל", מוסיף מואטי, "על הנייר הוא לא נראה שוק רווחי, אבל יש פה מבחר כישרונות נהדר, והתרבות הישראלית מאוד קרובה לאמריקאית, כך שלפעמים אנו מרגישים כאילו זה עיר נוספת בארה"ב, ובזכות ההשקה פה ישראלים נחשפו לפלטפורמה ומזמינים דרכנו חדרים בחו"ל".
 
ליאור יואב, מנהל אזורי מזרח תיכון ואירופה, הוסיף: "אנו עובדים במגוון רחב של מדינות עם הרשתות המובילות בעולם, בהן: Hilton, Hyatt Marriott ורבות נוספות, עם מעל ל־100 אלף הזמנות דרך הפלטפורמה. אני גאה לפתוח אפשרות זו בפני הקהל הישראלי. החדירה הייתה קלה, כי הפלטפורמה מוכרת מחו"ל, ואנחנו רואים שקצב ההזמנות עולה על בסיס שבועי".