דרום בוער: לפחות 18 שריפות פרצו היום (חמישי) כתוצאה משיגור בלוני תבערה מרצועת עזה לעבר שטח ישראל. ארבע מהשריפות פרצו באזור המועצה אזורית חוף אשקלון, חמש נוספות באזור שער הנגב ושלוש פרצו באזור אשכול. קצב שיגור בלוני התבערה מהרצועה ליישובי העוטף התגבר בימים האחרונים בעקבות ועידת בחריין, עימה הפלסטינים מסרבים לשתף פעולה, והובילו כבר את צה"ל לחדול מהעברת הדלק לתחנת הכוח ברצועה.



ממערך הכבאות וההצלה נמסר כי "על כל השריפות הושגה שליטה מהירה תוך דקות, פרט לשריפה בתחום מועצה של שער הנגב שבה עבדו צוותים רבים עד להשגת שליטה ולאחר חקירה של חוקרי דליקות מכבאות והצלה אשקלון ונתיבות נקבע השריפות פרצו מבלוני תבערה". כמו כן, הצוותים פעלו בשריפה גדולה שפרצה במגרש גרוטאות במושב שובה, גם כן בשטחי המועצה אזורית שדות נגב, והשיגו שליטה על האש. 



אחד מבלוני התבערה הרבים ששוגרו היום מהרצועה נחת בפתח בית פרטי בתוך יישוב במועצה אזורית אשכול. אנשי הביטחון ביישוב טיפלו באירוע ולא נגרם ממנו נזק.


בלון התבערה שנפל בשטח המועצה אזורית אשכול. צילום: דוברות אשכול

שריפה במגרש גרוטאות במושב שובה. צילום: אביב הרץ, TPS


ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, העביר איגרת לתושבים, ובה אמר כי "בשבועות האחרונים אנו מתמודדים עם עליה בכמות השריפות כתוצאה מבלוני התבערה. השבוע היו שלושה מקרים של בלוני תבערה שנחתו בתוך הישובים ואני רוצה לשבח את תושבי אשכול אשר מגלים אחריות, מקפידים על כללי הזהירות ומדווחים לרבש"צים במיידית". 
 
לדברי ירקוני, "מבחינת מדינת ישראל, טרור הבלונים אינו מהווה איום אסטרטגי ולכן המדיניות היא של 'הכלת' האירועים. הבהרתי השבוע שמדיניות ה'הכלה' מביאה את טרור הבלונים אל סף ביתנו ושההפקרות המתמשכת מול מציאות הביטחונית בתושבים היא המכרסמת בחוסן. וזה כבר איום אסטרטגי למדינת ישראל. אנחנו מצפים שהמדינאים יעשו כל האפשר כדי להבטיח קיץ שקט בעוטף ישראל, כמו בכל הארץ".

שריפה במועצה אזורית שער הנגב. צילום: דוברות שער הנגב


השריפות הרבות הובילו לביקורת חריפה על הממשלה מצד גורמים בימין ובשמאל. כך למשל, שר החינוך לשעבר ויו"ר הימין החדש, נפתלי בנט, אמר כי "הדרום נשרף והממשלה עסוקה בבחירות. מדיניות הממשלה, לפיה לא מחסלים מחבלים שמשגרים בלוני נפץ, מסכנת חיים ופוגעת בהרתעה. בלון נפץ הוא כמו טיל נ״ט, מי שמשגר אותו הוא מחבל שמנסה לרצוח ישראלים ויש לפגוע בו. כאשר טרור הבלונים רק החל טענתי שיש לפגוע במחבלים אך דעתי בקבינט נדחתה, וכעת כבר הגענו ל-14 שריפות ביום אחד. אם הקבינט לא יתעשת זה יעלה לנו בדם".

חבר הכנסת אלון שוסטר (כחול לבן), תושב קיבוץ מפלסים, הגיע לשריפה שפרצה במקום ואמר: "האש הגיעה לתוך קיבוץ מפלסים. חיילים, רבש''צים, כיבוי אש ואנשי הקיבוץ עוסקים בכיבוי. עושה רושם שלנתניהו זה ממש לא אכפת. שיישרף העולם, העיקר שהוא יינצל ממשפט. העיקר שממשלתו תחזיק מעמד. רע מאוד, כואב. החוסן של תושבי העוטף יעמוד מול כל אתגר, אבל ההזנחה של ממשלת ישראל היא בגדר רשלנות פושעת והגיע הזמן לומר זאת". 

ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, שהודיע אמש על חזרתו לפוליטיקה, כתב בחשבון הטוויטר: "שש שריפות היום. אין תירוצים. ממשלה שעסוקה בהישרדותה המושחתת במקום להילחם עבור אזרחיה, בושה".

מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד: "ככה נראית הפקרות. ככה נראית הרתעה לא קיימת. ככה זה שיש ממשלה שחיי אזרחיה לא מעניינים אותה".


חבר הכנסת מוטי יוגב (איחוד מפלגות הימין): "לחוסר התגובה לפיגועי האויב בעוטף עזה, יש שלושה מישורים של פגיעה: האחד - פגיעה בהרתעה. השני - פגיעה בביטחון חיי אזרחינו וחיילנו. השלישי - פגיעה בחוסן התושבים, במבוגרים ובילדים. באחריות לביטחון אזרחינו וחוסנם, אין ברירה! על בלוני הנפץ והאש חייבים להגיב וחזק".



שריפה בעוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה. צילום: משה ברוכי, קק"ל


שריפה בעוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה. צילום: משה ברוכי, קק"ל



אמש פרצו כ-19 שריפות כתוצאה מבלוני תבערה, ובימים קודם לכן פרצו עשרות שריפות נוספות. בסך הכל, החל מיום ראשון ועד היום פרצו מעל 80 שריפות ביישובי העוטף. טרור הבלונים הוביל את היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים להפסיק את העברת הדלקים לתחנת הכוח ברצועת עזה דרך מעבר כרם שלום עד להודעה חדשה.

אבו מאזן: "מוכנים למו"מ בחסות בינלאומית"



בתוך כך, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אמר במסיבת עיתונאים ברמאללה עם נשיא צ'ילה, סבסטיאן פיניירה, כי הפלסטינים עדיין מושיטים ידם לשלום, לפי ההסכמים שנחתמו בעבר בין הרשות לישראל. "הזכויות אינן נכסים שרוכשים ומוכרים. אנו מוכנים למו"מ בחסות בינלאומית", הוסיף אבו מאזן והדגיש כי "יש להגיע קודם כל לפתרון מדיני, שיבטיח את החופש, הכבוד, העצמאות והצדק לעם. כל זה חייב לבוא לפני הפרויקטים הכלכליים, לכן לא השתתפנו בסדנת העבודה האמריקנית בבחריין".

אבו מאזן טען כי "ארצות הברית הסירה את סוגיית ירושלים, ההתנחלויות, הפליטים והביטחון מעל שולחן המשא ומתן, ואף נקטה בסנקציות כלפי העם הפלסטיני, דבר שהוכיח כי אינה ראויה להעניק חסות לתהליך השלום, ועודד את ממשלת הכיבוש הישראלי להתייחס לירושלים כאל בירה מאוחדת, לספח את הגולן ואף לאיים בסיפוח אדמות פלסטיניות כבושות מאזור C. אנחנו דוחים את כל המהלכים הללו מאחר והם מנוגדים לחוק הבינלאומי ולהחלטות הלגיטימיות שהתקבלו על ידי הקהילה הבינלאומית".
"למרות הכל, אנחנו עדיין מושיטים את ידינו לשלום על בסיס ההחלטות הבינלאומיות ויוזמת השלום הערבית", אמר יו"ר הרשות לאורחו. "אנחנו מוכנים שהמו"מ יהיה בחסות בינלאומית, כאשר אנו ממשיכים בבניית המוסדות והעצמת הכלכלה הפלסטינית".