אם בעבר קל היה לתחם פשיעה בעזרת גבולות גיאוגרפיים ומדינתיים, אך הרשת שינתה את התמונה ואילצה את סוכנויות האכיפה ממדינות רבות לפעול בשיתוף פעולה הדוק הרבה יותר. לרגל שבוע הסייבר שמסתיים היום בתל-אביב, נחשף כאן לראשונה אחד מנציגי ה-F.B.I. בישראל, הנספח לנושאי סייבר בנציגות הארגון בארץ. "אנו מעריכים מאוד את יכולותיה של ישראל", סיפר רייסן רואץ'-ואדן בשיחה מיוחדת עם מעריב.



כמובן ששיתוף הפעולה בין ה-F.B.I. למקביליו בישראל, השב"כ והמשטרה, לא החל בשנים האחרונות ושלוחת הארגון פועלת זה כשני עשורים משגרירות ארה"ב בישראל, וגם למשטרה ולשב"כ יש נספחים מיוחדים בבירת ארצות הברית, וושינגטון, כשהגופים משתפים פעולה בלחימה בפשע, פדופיליה מאבק בטרור ובשנים האחרונות גם בהגנה על מרחב הסייבר. הוכחה לחשיבות הרבה ולמעמדה של ישראל בתחום זה היא בעובדה שישראל היא אחת מ-10 המדינות שה--F.B.I. שולח אליהם נספחים לענייני סייבר, והארגון אף שלח במיוחד נציגה מהמטה בוושינגטון לשאת הרצאה בשבוע הסייבר על פעולות הארגון בחשיפת פשעים.



האקר חשוד באיומים על מוסדות יהודיים בחו"ל, הארכת מעצר (צילום: אבשלום ששוני)
האקר חשוד באיומים על מוסדות יהודיים בחו"ל, הארכת מעצר (צילום: אבשלום ששוני)



רואץ'-ואדן הוא בוגר אוניברסיטה בפילדלפיה ועבד בשוק הפרטי בחברה לטכנולוגיה עד שלפני כתשע שנים התגייס לארגון. הוא עבר אימון בסיסי במתקן  ההכשרה המרכזי של הארגון בקוונטיקו במדינת מרילנד והצטרף לשורותיו עם התואר של "סוכן מיוחד". ההתמחות שלו מאז ועד היום הייתה בנושאי חקירות סייבר. "הייתי מעורב בכמה חקירות של פשיעה של פצחנים (האקרים) בכלל זה נגד רשת אלפביי" סיפר רואץ'-וודן, כשהוא מתייחס לרשת פשיעה שפעלה ב"רשת האפלה", מארצות הברית, קנדה ותאילנד ומכרה למשתמשיה סמים תעודות מזויפות ועוד. ראשי הרשת נעצרו והיא נסגרה ב-2017.



כזכור, ב-2017 חשפו משטרת ישראל וה-F.B.I. בשיתוף משטרת אוסטרליה את מעלליו של פצחן, צעיר מאשקלון, ששלח הודעות שווא על הטמנת מטעני חבלה לבתי ספר, לבתי חולים, לחברות תעופה, לתחנות משטרה, לקניונים, ואפילו לסנאטור אמריקני.  פעילותו נמשכה תקופה ארוכה ושיגעה את רשויות החוק בשלוש המדינות. רואץ-ואדן אינו מורשה לדבר על חקירות מסוימות אך הוא הדגיש כי כל התחומים שנגדם פועל ארגונו הופכים לגלובליים ולכן יש צורך גובר בהדוק שתוף הפעולה הבינלאומי "ואנו ב-F.B.I. מכירים בעובדה זו וזו אחת הסיבות שאני כאן".