נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס היום (שבת) במסיבת עיתונאים בתום פסגת ה-G20 ביפן לעסקת המאה, ואמר כי אם לא ניתן יהיה להגיע להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים במהלך כהונתו - לא ייחתם הסכם בין הצדדים לעולם. "אם זה לא יושג במהלך כהונתי - זה לעולם לא יקרה", אמר טראמפ לכתבים באוסקה. 



שלשום, במהלך הסדנה בבחריין, אמר ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של נשיא ארה"ב, כי הוא יציג "בקרוב" את החלק המדיני של תכנית שלום בין ישראל לפלסטינים. קושנר אמר כי יהיה הסכם שלום כאשר הצדדים יהיו "מוכנים להגיד כן", אך הודה בכך שייתכן ששני הצדדים לעולם לא יעשו זאת. 



קושנר ציין גם כי "דרכי העבר לא עבדו, ואנו נמשיך לעשות את זה בדרך שיש לה מסגרת הגיונית", ואף העביר ביקורת על הרשות הפלסטינית, כשאמר: "הפלסטינים לא מחזיקים ברקורד טוב במיוחד כאשר זה נוגע לסגירת עסקאות". 



קושנר. צילום: רויטרס
קושנר. צילום: רויטרס



שבוע לפני כן התראיין חתנו של טראמפ באל ג'זירה, ואמר: "אני חושב שעל כולם להבין שאם תהיה איי פעם עסקה, היא חייבת להיות איפשהו בין יוזמת השלום הערבית לבין העמדה הישראלית". 



באופן דומה, גם שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, התייחס לפני שלושה ימים, בראיון בגלי צה"ל, להסכם השלום במזרח התיכון ולסדנה בבחריין. לדבריו, "המרכיב החסר הוא הנוכחות הפלסטינית, וזה חבל. לא ברור מה מטרתם בחרם על הפגישה, היא נועדה למענם. אף אחד לא ביקש מהם לוותר על שאיפותיהם, אנחנו לא מבינים את זה, אבל זה לא אומר שנחכה להם כי זה יכול לקחת זמן".