משרד החוץ הגרמני הודיע אתמול כי ציור בשווי מיליוני יורו שנשדד על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה יוחזר לגלריית אופיצי בפירנצה, אחרי שהושג הסכם עם המשפחה שהחזיקה ביצירת האומנות. ציור השמן "אגרטל הפרחים" של הצייר ההולנדי מהמאה ה־18 יאן ואן הויסום הוצג בפירנצה לראשונה בשנת 1824. 
בשנת 1944, כאשר הכוחות הגרמניים החלו בנסיגה צפונה, הם בזזו את היצירה שהייתה תלויה בארמון פיטי בעיר ועקבותיו של הציור אבדו עד שנת 1991, לאחר האיחוד בין גרמניה המערבית לגרמניה המזרחית, אז התגלה ברשותה של משפחה גרמנית. 
המאמצים להשיב את הציור עלו בתוהו במשך שנים. המשפחה טענה כי הוא הגיע אליה כאשר אבי המשפחה רכש אותו בשוק כמתנה לרעייתו ודרשה סכום של 2 מיליון יורו, אולם אנשי הגלריה סירבו לשלם אותו בטענה שמדובר בשוד. גם ממשלת גרמניה סירבה להתערב, ובכך היא הסתמכה על החוק שקובע התיישנות של הפשעים אחרי 30 שנה.

בינואר האחרון קרא מנהל גלריית אופיצי, הגרמני אייקה שמידט, לרשויות במולדתו ליישם את "חובתן המוסרית", כדבריו, ולסייע בהשבת הציור. הוא לא הסתפק בכך ואף תלה העתק בשחור־לבן של היצירה עם הכיתוב "נגנב". 
אתמול הודיע שר החוץ הגרמני הייקו מאס כי גובש הסכם עם המשפחה וכי הוא ועמיתו האיטלקי אנזו מואברו יגיעו בקרוב עם הציור לפירנצה. לא נמסרו פרטי ההסכם, אולם שמידט בירך עליו ואמר: "זה ניצחון חשוב עבור כל איטליה".