בכל קנה מידה, מדובר בסיפור הצלחה: נתי אחיטוב (30) החל לשווק את "קולדר" לפני פחות מעשור, כשהוא היה רק חייל משוחרר: בחור צעיר עם הרבה יוזמה ומוטיבציה, אבל ספק אם אפילו הוא חלם שיום יבוא יום ו"קולדר" ייהפך לשם גנרי (כמו ג'יפ או פלאפון) ויהיה למותג החזק בשוק, כזה שיהיה לו חלק חשוב בתרבות הבילוי בישראל. 



רגע, אבל מה זה בעצם קולדר? ובכן, כל מי שחי במדינת ישראל בחודשי הקיץ חשב לפחות פעם בחייו "איזה כיף היה לו היה מזגן גם בחוץ..." למשל כשיושבים על חוף הים והאוויר מסרב לזוז. ובכן, זה בדיוק מה שנתי חשב, עת עבד כחייל משוחרר באחד מחופי הכנרת שבעיר ילדותו טבריה, רק שבניגוד לכל האחרים, הוא התחיל לחפש מענה. בגיל 22 הוא גילה שיש "מערפלי מים" אלה מאווררים תעשייתיים המתחברים למאגר מים, מתיזים מהם במקביל לערבול האוויר ומצננים את סביבתם. הוא הביא לארץ ארבעה גופים כאלה והרכיב את מערפלי המים הראשונים בישראל. לחברה שהקים, הוא קרא בפשטות "קולדר".


"קולדר" צילום: יח"צ
"קולדר" צילום: יח"צ


"אני חייב להודות שלא ידעתי אז שזו תהיה חברה ענקית" מספר אחיטוב. "פתחתי את העסק ממחסן בחצר הבית, לקחתי הלוואה קטנה, ועם קצת עזרה מאבא קניתי טנדר והתחלתי להשכיר את מערפלי המים לאירועים, בהתחלה באזור הצפון ועם הביקוש ירדתי גם למרכז. שם הייתה הפריצה הגדולה, פתאום הגיעו בלי סוף הזמנות. התחילו לבקש ממני לא רק לשכור ממני את הציוד אלא גם לקנות. אז התחלתי לייבא ולפתח את המוצר. זה לא היה קל, כי הייתי מאוד צעיר. אבל למדתי". 



עד כאן זה היה יכול להיות "רק" סיפור הצלחה של בחור מהפריפריה שהצליח גם בתל אביב. המהפך האמתי, זה שיצר את קולדר כחברת ענק וקיבע אותה כמותג גנרי, הוא פטנט שהוצמד למצנן של בקרת הלחות. אחיטוב: "אחת הבעיות האמתיות היו שהמצנן אומנם קירר, אבל חוץ מבמדבר ששם חם ויבש, מי רוצה עוד להגביר לחות באוויר הלח ממילא שיש לנו בישראל? מד הלחות שפיתחנו, אפשר למצנן לעבוד, לקרר ולא להגביר לחות. בעצם, יצרנו אפקט של מזגן שיכול לעמוד בכל מקום, גם ברחוב, להיות נייד ולא לגזול משאבים מיוחדים".



הפריצה הגדולה


נתי אחיטוב ממשיך לתאר את הסיבות לכך שהמותג שלו הפך לאימפריה: "כל מוסך, מחסן או מקום פתוח קפץ על הרעיון. תחשבו לרגע על מחסן בשטח של אלפי מטרים, שיש בו בסך הכל ארבעה עמדות עבודה בפיזור גדול. לצנן את מחסן כזה במזגן ידרוש השקעה מטורפת של חשמל, תשתיות ואנרגיה. פתאום באנו עם פתרון, שהוא אפילו נייד, אם בעוד שבוע, המחסנאי סיים את האזור הזה, הרי שה'קירור' הפרטי שלו יכול לעבור אתו, התקבל מענה מקומי וזול למעביד. ברגע שפץרנו את בעיית עודף הלחות, היה לנו יתרון משמעותי ובלעדי בשוק. פתאום התחילו לפנות אלינו מכל המשק: סיפקנו מצננים כאלה לאינטל, נתב"ג, נמל חיפה, מחסנים בשטח 18 אלף מטר במחסנים של איקאה, צבא, משטרה מי לא. כל בוטקה של שומרים שעומדים בחוץ ומתענים בחום, קיבלו מענה. בתי קפה, מסעדות וגני אירועים". 



במדינה בה חם רוב השנה, ובחלק מהזמן החום הזה הוא בלתי נסבל, "קולדר" נותן מענה עצום ומרחיב את שטח המחייה. אחיטוב: "מסעדות שיש להן חצר או מדרכה איבדו לקוחות, שרצו לשבת רק במזגן, פתאום הכפילו או שילשו את השטח שבו יכלו להושיב לקוחות". 


"קולדר" צילום: יח"צ
"קולדר" צילום: יח"צ


פריסה ארצית


'קולדר' עברה כברת דרך משמעותית בשמונה שנים, מאז ימי המחסן הקטן בחצר הבית בטבריה. כיום מעסיקה החברה עשרות עובדים ויש לה שלושה מחסני ענק - בצפון, באילת ועוד מחסן של 4,000 מטר הכולל גם אולם תצוגה בפ"ת. בנוסף יש ל"קולדר" גם עשרות נקודות מכירה וסוכנים ברחבי הארץ. 



מהשוק המוסדי לפרטי


הצרכן הישראלי התרגל לטוב כשהגיע למסעדות ולגני אירועים וגילה שאפשר לשבת בחוץ גם ביולי-אוגוסט וליהנות מהנוף. גם בשוק הפרטי, בקרב בעלי גינות או מרפסות, התעורר ביקוש לאחר שהבינו שבחודשי הקיץ קשה להם ליהנות מהמרחבים הפתוחים שמעבר לחלל הביתי והממוזג.



אחיטוב מסביר: "זה מאוד פשוט לתפעול ונייד. גם במחסנים הכי גדולים, היחידה מתחברת לנקודת חשמל חד פאזי ולמשאבת מים. אז במקומות כמו המחסנים של מפעלי 'סוגת' שם יש לנו 30 יחידות, יש להם מאגר מים קבוע שאליו מחוברים יחידות ה'קולדר', אבל גם מתקן פשוט של מיכל מים ומשאבה מספיקים". על הביקוש הגדל לבתים פרטיים אומר נתי "לפי איך שזה נראה אצלנו, נדמה שהיום כל בית שני שם 'קולדר 'בגינה. זה כבר מזמן לא רק לשוק המוסדי. יש לנו חברות וסוכנים שמפיצים אותנו לבתים פרטיים ומעל ל- 70 חנויות שמוכרות ללקוח הסופי-פרטי", כך אומר האיש שהצליח לנצח את הקיץ הישראלי. 



לאתר הבית של "קולדר"