הטיפול הלקוי בפרשת אונס בת השבע חייב להוות קטליזטור לשינוי מיידי במבנה של משטרת ישראל, שזה זמן מגלה אוזלת יד בתחומי טיפולה. בשעה שהפשע הופך למתוחכם יותר, כבישי ישראל הופכים לשדות קרב קטלניים והאלימות והעבריינות משתוללות בראש חוצות, יש צורך לארגן את המשטרה מחדש, להתאים אותה למציאות ובעיקר להפוך אותה ליעילה, מרתיעה, נחושה, ומתוחכמת. אחרי הכל, מדובר בגוף החשוב ביותר בכל מה שקשור לניהול אורח חיים בטוח; גוף שמופקד על הביטחון והסדר הציבורי, מעסיק כ־32 אלף עובדים במדים ובלעדיהם, כשלצדם עוד כ־36 אלף מתנדבים, עם תקציב של כ־10 מיליארד שקל ועם אחריות עצומה.
 
כדי שהמשטרה תהיה יעילה ומועילה, מחייבת המהפכה הזו היערכות שונה של מבנה המשטרה מכפי שהוא נראה היום. ראשית, יש כמובן צורך בפירוק המבנה הקיים כיום, פיצולו לזרועות, או בלשון צבאית, לפיקודים, שיהיו תחת הפיקוד העליון, במקרה זה המטכ"ל המשטרתי, בראשות הרמטכ"ל המשטרתי, שיפקד על ארבעה פיקודים. לכל פיקוד יהיה אלוף הפיקוד שלו, עם התקציב, הנהלים והיעדים המוגדרים שלו, כשמג"ב והימ"מ יהיו שתי הזרועות היחידות שימשיכו לתפקד במתווה של ימינו תחת הפיקוד העליון. כמו כן, לכל פיקוד יהיו המדים וסמלי הזיהוי שלו.
 
פיקוד א' יהיה פיקוד התנועה, שיעסוק בכל מה שקשור לתנועה ולפיקוח בכבישי ישראל, ואליו יסופחו גם השיטור הימי והיחידה האווירית של משטרת ישראל. פיקוד התנועה יהיה אחראי לכל הנושא התחבורתי, חקירת תאונות, כולל תאונות אוויריות וימיות, ובעיקר פיקוח על התנועה בכבישי ישראל.

מחמוד קטוסה משוחרר ממעצר. צילום: פלאש 90
מחמוד קטוסה משוחרר ממעצר. צילום: פלאש 90

 

פיקוד ב' יהיה פיקוד משטרה עירונית־מקומית. זה אמור להיות גוף חדש שיתמקד באכיפה ובפיקוח משטרתי בערים, במועצות, בכפרים ובמוסדות החינוך. גוף זה יתמזג עם יחידות הפיקוח העירוניות שקיימות היום, יופקד על החוק והסדר הציבורי בערים וביישובים, וחלק מתקציבו יהיה מתקציב הרשות המקומית. כך יתאפשר לתת מענה למצוקה הקיימת של היעדר שיטור ופיקוח משטרתי ביישובים הערביים.
 
פיקוד ג' יהיה למאבק בעבריינות על כל גווניה ובפשע המאורגן. לפיקוד זה תסופח חטיבת החקירות והמודיעין, הזיהוי הפלילי, היס"מ ויחידת הכלבנים, והיא תעסוק במאבק מול הפשע המאורגן ובפשיעה הכלכלית על כל גווניה. תחת פיקוד זה יפעלו גם יחידות להב 433 והיאחב"ל.
 
פיקוד ד' יהיה פיקוד המשטרה החכמה, ובו יפתחו אמצעים למאבק בעבריינות הסייבר, המחשבים והתקשורת האלקטרונית הגואה ויילחמו בעבריינות זו.
במסגרת מהפכה זו, תנותק היחידה לחקירת שוטרים מהמשטרה ותעבור להיות יחידה במשרד המשפטים. המהפכה תאפשר ביטול מחוזות ומפקדות של המשטרה מכיוון שפיקוד המשטרה המקומית המעובה ייתן מענה להרבה מחוזות. בכל תחנה של פיקוד המשטרה העירונית־מקומית יהיו נציגים של שלושת הפיקודים האחרים שייתנו מענה לכל יישוב בתחום אחריותם.
 
במבנה המהפכני הזה תהיה יותר שליטה ובקרה על תפקוד המשטרה, ובעיקר משטרה כזו תהיה מקצועית ויעילה יותר, ונוכחת יותר בכל מקום.