יו"ר כחול לבן בני גנץ נשא היום (שני) דברים בכנס הרצליה שנערך על ידי המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי, והתייחס למותו של סולומון טקה בתקרית בקריית חיים, למצב הביטחוני ולאיום האיראני: "אני מכיר מקרוב את היכולות של ישראל. אין שיטת פעולה אחת שלא השתתפתי בהכנתה בתקופת כהונתי. המבחן שלי היה לעמוד באתגר חשוב ביותר בכל הנוגע לגורל מדינת ישראל וזה להכין את צה"ל לפעול בכל גזרה ובכל מקום. אני יכול להגיד לכם בביטחון שכאשר אקים את הממשלה לאיראן לא יהיה נשק גרעיני".


עוד אמר הרמטכ"ל לשעבר, כי "מול אויב כמו איראן אסור למצמץ וצריך לעשות מה שצריך מתי שצריך. הגישה הזאת נכונה לא פחות ברצועת עזה. שנים אני חוזר על המנטרה שמבצעים עושים שאפשר ומלחמות כשצריך. הסכם הרגיעה מעורר זעם רב בצדק בקרב התושבים. התושבים מרגישים שקופים ובצדק. ההחמצה בנושא של עזה קשה במיוחד. במבצע צוק איתן שהובלנו בצורה מוצלחת עם נתניהו ויעלון השגנו שנים ארוכות וחשובות של שקט. אבל לצערנו לא נעשה שום דבר רציני כדי לשמר את השקט שדוחף את המערכה הבאה רחוק יותר אם בכלל. לעומת זאת הועברו מיליונים לחמאס וזהו פרוטקשן וניסיון כושל להשיג שקט בכסף". 
 
גנץ נמשיך: "הייתי בביקורים רבים בעוטף עזה. פגשתי במשך הזמן תושבים מסורים מצד אחד ומודאגים מצד שני. לא ראיתי שם את נתניהו. תחשבו על זה שגננת צריכה ללמד ילדים איך הם צריכים להתנהל וילדים בני 12 חוזרים להרטיב. שהליכה לבריכה היא פרויקט בשביל ההורים. זאת גבורה אמיתית של התושבים בדרום. אבל גם הם מעידים מהאירועים הביטחוניים פוגעת בהם במידה רבה ההתעלמות של הממשלה והעומד בראשה. צריך להיות שם ולדבר עם האנשים אבל את ראש הממשלה זה לא מעניין. אין לו תשובה לתושבים ואין לו את האומץ להסתכל להם בעיניים. תושבי האזור קוראים לממשלה ולעומד בראשה - אל תפקיר את הביטחון שלנו, אל תתעלים מאיתנו. השאלות שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו זה לא איך מורידים בלון או מורידים את המנהרה הבאה של חמאס. אלו שאלות שאני לא מזלזל בהם והצבא עוסק בהם אבל ברמה של מדינה צריך להסתכל מעל זה. איך מקדמים שינוי אסטרטגי. אי אפשר רק לחזור לשאלת הכוח".

עוד אמר גנץ, כי "הכנס הזה נערך תחת הכותרת על שינוי במזרח התיכון ואומר שזה לא שינוי אחד אלא רבים. האיומים שפגשתי שינו את פניהם, אופיים ומקומם. בהחלט ייתכן שעדות לכך ראינו הבוקר כאשר סוריה הפכה למדינת אויב לא יציבה. האיום הזה התעצם לאורך השנים האחרונות וחשוב לשמור על יכולת הפעולה וההתרעה ועמימות. אם נחזור לאחור נזכור שהתמודדנו עם צבאות מתמרנים ואח"כ עם מנהרות טילים ועוד. דבר אחד ברור - הצורך של מדינת ישראל לשמור על ההרתעה שלה ולהעצים את יכולת ההכרעה הוא חשוב מתמיד. לא פחות חשוב זה הנכונות להשתמש בכלים שבנינו כאשר צריך". 
 
"במבט על מה שנעשה ברצועת עזה בעת האחרונה מוכיח כי ההרתעה וההכרעה נשחקים", אמר יו"ר כחול לבן. "תפיסת ההרתעה הפכה לגמגום. ההתנהלות שלנו משפיעה על הביטחון שלנו ובראש ובראשונה על יישובי העוטף. הנזק הזה הוא לא רק לדרום. יש למדיניות הזאת השלכות גם על גזרות נוספות. האיראנים עוקבים אחרי ההתנהלות והחולשה של נתניהו משפיעה על הנחישות של האיראנים להמשיך ולערער את האזור. את אי הנוחות להשתמש בכוח אני מעוניין לשנות". 
 
גנץ אף התייחס למותו של סולומון טקה בתקרית בקריית חיים אמש: "לצערנו שמענו על מותו של סולמון טקה בתקרית בצפון. אירועים שכאלה מעלים תחושות של זעם בקרב בני הקהילה האתיופית ובכלל אנחנו לא רוצים לראות אנשים נהרגים ככה ברחובותינו. הדרך היחידה להתמודד עם זה היא חקירה אמיתית ושקופה, קריאה להרגעה מצד מי שמחזיק בתפקידי הנהגה וחיבוק לבני העדה האתיופית שהם אחים שלנו". 

יורשתה של מרקל בכנס הרצליה: "עלינו לתמוך בהסכם הגרעין ובפתרון שתי המדינות"

יו"ר המפלגה הנוצרית-דמוקרטית בגרמניה, אנגרט קראמפ-קארנבאואר, שנחשבת ליורשת של אנגלה מרקל, נאמה אף היא בכנס ואמרה בין היתר כי: "מדינות בעלות זהות וערכים דומים צריכות לדבוק יחד, יותר מאשר בעבר ולהילחם בנשק גרעיני ובטרור" וכי "עלינו לעשות החלטות פוליטיות נבונות בשביל להביא שלום למזה"ת".

אנגרט קראמפ-קארנבאואר. צילום: גלעד קוולרצ'יק
אנגרט קראמפ-קארנבאואר. צילום: גלעד קוולרצ'יק


קראמפ-קארנבאואר דיברה עוד על המשימות המשותפות של ישראל וגרמניה בתחומי הביטחון, הסייבר, התשתיות, התעשיה והכלכלה, וכי היא שותפה לחששות ביחס לביטחון ישראל ועל הצורך הגובר בביטחון אולם הוסיפה כי "לא מצאנו פתרון לתכנית הגרעין האיראנית ולכן עלינו לתמוך בהסכם הגרעין". היא התייחסה גם לסכסוך הישראלי-פלסטיני ואמרה כי "יחסי גרמניה ישראל מאוד מיוחדים, חזקים וידידותיים ואני רוצה לדבר אתכם בצורה פתוחה על נושאים שאנחנו לא רואים בהם עין בעין – פתרון שתי המדינות. התמיכה שלנו בישראל נותרה כתמיד. עלינו לעשות החלטות פוליטיות נבונות בשביל להביא שלום למזה"ת."
 
היא הוסיפה כי "אנחנו באירופה ובגרמניה בפרט חייבים לקחת יותר אחריות על הביטחון שלנו, וגם לגבי תפקידנו ואחריותנו בנאט"ו. יש לנו פתיחות טכנולוגית ויש לנו הרבה מה ללמוד מישראל. אנחנו מנווטים כיום במים סוערים. הדמוקרטיות כיום מאוימות גם מבפנים ועלינו לשמרן ולשמור על תרבות דיון. אנו גם לא נסבול אנטישמיות, זו חובתנו ההיסטורית".