איראן הודיעה היום (שני) כי חרגה מכמות האורניום המועשר המותרת לה על פי הסכם הגרעין ועברה את רף 300 הקילוגרמים עליו הוסכם. המהלך מגיע אחרי תקופה בה איימו בטהרן כי בתגובה לסנקציות האמריקאיות על המדינה ומנהיגיה וחוסר היכולת של אירופה לקדם מהלך לשיפור מצבה, יפרו את הסכם הגרעין ויחרגו מההסכמות שהושגו ב-2015. 



בתוך כך, טהרן מפצירה באירופה להגביר את מאמציה להציל את הסכם הגרעין. דובר משרד החוץ האיראני עבאס מוסוי, אמר כי הצעדים של טהרן לצמצום התחייבויותיה ליישום הסכם הגרעין הם הפיכים. 



מוקדם יותר היום במהלך כנס הרצליה אמר ראש המוסד, יוסי כהן, ביחס לאיראן כי "החומר שהבאנו מהארכיון האיראני והצגנו לעולם שינה במידה רבה את ההתייחסות של העולם לאיראן. בשבועות האחרונים התחוללה שורה של התקפות על מכליות נפט במפרץ ועל מתקני תעופה ודלק בסעודיה ועל אזור השגרירות בעיראק. התקפות אלה, למרות שהתרחשו נגד יעדים שונים ובזירות שונות, הן מערכה אחת שיוצרה בידי גורם אחד.



"הדיון שהתקיים בשאלה מי אחראי להתקפות הוא חיוני. אני אומר בוודאות כי איראן עומדת מאחודי ההתקפות האלה. הן אושרו על ידי ההנהגה האיראנית והוצאו לפועל על ידי משמרות המהפכה. איראן מנסה לומר לעולם כי אינה חוששת מהסלמה ואם לא יוסרו הסנקציות היא תפגע במשק הנפט העולמי".

עוד הוסיף כהן כי "איראן מגדילה את היקף וקצב העשרת האורניום שברשותה והצהירה כי תחצה את הקו המותר לה על פיה הסכם הגרעין. אין שום דבר תמים במדיניות האיראנית בכלל ובתחום הגרעין בפרט. כל האמירות שהעשרת האורניום נועדו למחקר והפקת אנרגיה הם שקר מוחלט. בזכות הפשיטה בלב טהרן אנו מצליחים להרחיק את איראן מרחק ניכר מהפצצה. בכל רגע נתון איראן יכולה לחדש את הפרויקט. הסכם הגרעין לא מונע זאת הוא מהווה מכשול, אבל הוא זמני. הנחישות לעמוד מול איראן בכל דרך היא המחסום העיקרי בין איראן לפצצה".