שבוע אחרי סדנת בחריין, שהתקיימה ללא נוכחות ישראלית או פלסטינית, הגיע הערב (שני) אחד מאדריכלי "עסקת המאה" בסביבת הבית הלבן, השליח האמריקאי המיוחד למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט, לכנס הרצליה, וטען כי הסדנה הייתה הצלחה. "לא חשפנו את פרטי עסקת המאה משום שאנחנו מבינים שאנחנו מגנים על משהו עדין מאוד. אם נתחיל לחשוף פרטים מהתכנית, כל אדם שמתנגד לחלק מסוים בה יחתור תחת מאמצינו. אנחנו רוצים לעשות את זה (לפרסם אותה) במכה אחת", אמר גרינבלט. 



השליח המשיך ואמר כי "הסדנה בבחריין הייתה דרך נהדרת לפנות לשלב הבא בדרך לפתרון הקונפליקט. היו שיחות במסדרונות, שבהן ישראלים וערבים התערבבו, ואלה היו 'צעדי תינוק' חשובים בדרך. אי אפשר להיות בעסק הזה בלי להיות אופטימיים". לאחר מכן התייחס גרינבלט למעצרו של איש עסקים פלסטיני שהשתתף בסדנה ואמר כי הוא "חושב שהמעצר שביצעו הפלסטינים היה מצער מאוד. הייתי מאוד מוטרד ממעצרו, ושמחתי שהוא שוחרר".

"אני רוצה לומר לגבי הסדנה שזהו החלק הראשון של העסקה. נצטרך להמשיך לעבוד על הנושא הכלכלי, אך זה רק החלק הראשון", המשיך הבכיר האמריקאי, "שמענו שאנחנו מנסים לשחד את הפלסטינים, ואני אגיד מה שכבר אמרתי: זה לא נכון. אנחנו מבינים שאין דבר כזה 'שלום כלכלי'. הבנו זאת מזמן. עם זאת, אין אפשרות לחשוף תכנית פוליטית שלא תכלול אפשרויות כלכליות לשנים הבאות".

בתשובה לשאלה האם הפסגה נועדה לקדם נורמליזציה בין העולם הערבי לישראל על חשבון הפלסטינים, אמר גרינבלט כי "הכוונה של הסדנה לא הייתה נורמליזציה, זה יכול להיות רק תוצר לוואי. זה חשוב שתהיה נורמליזציה, אך חשוב שלא נפספס את המטרה (של הסדנה) - לחשוף את החלק הראשון של החזון". בנוסף, הדגיש השליח האמריקאי כי "הביטחון של ישראל הוא הדבר הכי חשוב שלקחנו בחשבון בתכנית הזו. זה ידוע שאבו מאזן אמר בעבר שהוא יסכים להקמת מדינה מפורזת. זו מדינה שצריכה בעינינו להגן על ישראל מהבלונים ומהמנהרות, כך שהמונח מפורזת הוא לא מספיק. התמקדנו במה שאנחנו חושבים שהוא בר-השגה, ושהפלסטינים יקבלו. אנחנו לומדים מהעבר".

טראמפ. "נשיא מיוחד בתקופה מיוחדת". צילום: רויטרס
טראמפ. "נשיא מיוחד בתקופה מיוחדת". צילום: רויטרס


"אני לא רוצה לומר שהתכנית שלנו טובה יותר משל אחרים", הבהיר אחד מאדריכלי עסקת המאה. "אתה לא יכול להסתכל ב-2019 ולומר שבעבר אנשים לא ידעו מה הם עושים. לא נשים שוב את היוזמה הערבית לשלום, למשל. אז פיתחנו תכנית שונה מהתכנית הכלכלית, והיא תאפשר לכולם להבין מה לדעתנו הפשרות שהצדדים צריכים לעשות. המטרה שלנו היא שכל הורה יוכל לשבת עם ילדיו, לקרוא אותה ולשאול את עצמו את השאלות הקשות. האם הצדדים מוכנים לקבל החלטות קשות?".
 
גרינלבט אמר עוד כי "אני חושב שיש לנו נשיא מיוחד ובתקופה מיוחדת. מעולם יש שיתוף פעולה גלוי בין ישראל לבין האזור, נגד איראן למשל. הנשיא הזה הוא תומך גדול בישראל, ואם האזור לא ינצל זאת כעת זה יהיה חבל מאוד. אם ניכשל, האיחוד האירופי או האו"ם לא יוכלו לעשות זאת בעצמם. המשימה הזו חייבת להיות מובלת על ידי ארצות הברית". 
 
בהתייחס לתגובות המדינות הערביות לסדנה בבחריין, אמר: "באופן כללי, אנשים התלהבו, ולא רק ממה שהצוות פיתח, אלא גם התרגשו לשמוע מאנשי עסקים בכירים עד כמה זה בר-השגה. אלו אנשים שעושים את העסקאות אלה באופן יומיומי".
 
קושנר בבחריין. צילום: רויטרס
קושנר בבחריין. צילום: רויטרס

על הסירוב הפלסטיני לשתף פעולה עם התכנית, הוסיף שליח הבית הלבן למזה"ת: "זה לא תפקידנו להכריח מישהו להגיע לשולחן המשא ומתן, ולא נעשה זאת. אם זה חשוב לפלסטינים, אז הרשות הפלסטינית צריכה לחזור לשולחן המשא ומתן. אם הפלסטינים מעוניינים, והרשות לא מסכימה לכך - שיתביישו". 

בתוך כך, הוא טען גם כי יש למצוא דרך שבה ניתן יהיה לכלול את עזה בתכנית. "זה מדהים בעיניי שכל כך מעט אנשים מתמקדים בכך שמיליוני פלסטינים סובלים בעזה, כשהאשמה תמיד מוטלת על ישראל. אף אחד לא מתמקד בחמאס. לא הצלחנו אפילו להעביר החלטה באו"ם של גינוי חמאס. אם לא נצליח לשלב את עזה במו"מ בין ישראל לפלסטינים, לא לא תהיה עסקת שלום מקיפה. צריך להתמקד בסיבה האמיתית לסבל של העזתים, והיא טמונה בחמאס ובג'יהאד האסלאמי".
 
את דבריו חתם עם מסר לישראלים ולפלסטינים: "אנחנו מבינים כשאנחנו נפרסם את התכנית, כולם יבקרו אותה. אנחנו רוצים שהביקורת תהיה הגיונית וחכמה, ולא מלאת שנאה ורפלקסיבית. אנחנו יודעים, וכל ישראלי ופלסטיני יודע, שאין דרך שאפשר להציג תכנית שכולם יאהבו. אי אפשר לענות על כל השאיפות של הצדדים. אני אומר לפלסטינים - אל תתמקדו במדיניות שלנו, אלא בחזון. אני לא יהיר ואומר שהעסקה שלנו בטוח תצליח, אבל חשוב להבין שהדרך היחידה להבאת שלום היא מו"מ ישיר בין המנהיגים משני הצדדים".