בישראל הרשמית אומנם לא מגיבים מאשרים או מכחישים את דבר התקיפה הלילה, אך מסתמן כי התקיפה הנרחבת כוונה כנגד השרשרת הלוגיסטית של חיזבאללה בסוריה, משדה התעופה שבו נוחתים מטוסים מאיראן ועד למחסנים הגדולים בפרברי דמשק וחומס, שם מאוחסנים טילים ומערכות נשק מתקדמות. הנתון הזה מסביר למעשה מדוע התקיפה הלילה הייתה נרחבת יחסית ומדוע הותקפו אחר חצות מספר יעדים ועל פי הדיווחים בין 10- 12 מטרות שונות באזור דמשק וחומס.
אפשר להניח שההחלטה המיוחסת לישראל לתקוף בסוריה התקבלה לאחר שנכנס מודיעין משמעותי לגבי מערכת נשק, שמבחינת צה"ל וחיל האוויר עצם קיומה על אדמת סוריה מהווה סיבה והצדקה לתקיפה, בימים שבהם הרגישות לתקיפות מול הרוסים גבוהה וחלון ההזדמנויות הולך וקטן, אבל עדיין קיים מאחר והרוסים לא הציבו אולטימטום לישראל שמונע מחיל האוויר לפעול, אבל כניצול הזדמנות כאשר מוחלט כבר לתקוף בסוריה, ישראל מכוונת לתקיפה רחבה ומשמעותית יותר, מתוך הבנה שעדיף לרכז מאמץ ולתקוף בדחיפות נמוכה יותר, מאשר תקיפות רבות יותר בהיקפים קטנים יותר.
בינואר השנה תקף חיל האוויר בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק. זו למעשה הייתה האחת מהתקיפות המשמעותיות ביותר בשנים האחרונות על אדמת סוריה. מטרת התקיפה הייתה לפגוע במרכז הלוגיסטי הקולט למעשה את משלוחי הנשק ואז מפיץ אותו ליעדים שונים ברחבי סוריה. הכתובת לעיתים היא מליציות פרו איראניות או יעדי חיזבאללה. חלק מהנשק מיועד להישאר על אדמת סוריה וחלק ממנו מיועד לעבור למחסנים של חיזבאללה, משם לעיתים ללבנון ובפעמים אחרות להישאר בשלב הזה בסוריה, מאחר והארגון בונה את כוחותיו היום גם בסוריה כמוכנות להפעלה ביום פקודה.

לאחר אותה פעולה שגרמה לנזק גדול מאוד, התקשו האיראנים לשקם את היכולות, כאשר את מרכז פעילותם העבירו לשדה התעופה T4. גם במקרה זה האמל"ח מגיע כמובן מאיראן, אבל מערך התשתית והלוגיסטיקה מיועד ככל הנראה לידי חיזבאללה.

צילום לוויין של אזור התקיפה בסוריה. צילום: (ImageSat International (ISI
התקיפה המיוחסת לישראל הלילה כאמור מסתמנת ככזו שכוונה הפעם לפגיעה בשרשרת הלוגיסטית של חיזבאללה, אבל כללה גם תקיפה של אמל"ח. אם בשנים האחרונות ישראל פעלה בעיקר לפגוע במטרות איראניות על אדמת סוריה, השנה האחרונה כבר עומדת בסימן של שינוי, ובראש סדר הפעילות של ישראל בנוגע לסוריה עומד ארגון חיזבאללה, שמזהה את ההזדמנות ואת החלל שנותר בסוריה לפעול ולקבוע עובדות בשטח. 
האיראנים פועלים פחות בסוריה מאשר בעבר מסיבות שונות. מפעילות ישראל נגדם במישור הצבאי והמדיני, הסכמות ישראליות מול הרוסים להרחיקם מהגבול, ויכוחים פנימיים בתוך איראן על מידת ההשקעה הנכונה בסוריה שעולה הרבה כסף ועוד סיבות כלכליות. אבל בעיקר כי בראש סדר העדיפויות של איראן להתבסס באזור עומדת קודם עיראק שכנתה ושם היא משקיעה את מירב משאביה. 

 
במצב המתפתח, חיזבאללה הופך לגורם המשמעותי ביותר בסוריה, גם בכל הקשור להתבססותו כגורם משמעותי כשתסתיים מלחמת האזרחים במדינה שבעת הקרבות והכאב. חיזבאללה אימץ למעשה את הצבא הסורי ומסייע בשיקומו, ובצה"ל טוענים שלעיתים במיוחד באזור רמת הגולן כמעט ובלתי אפשרי להפריד בין קציני חיזבאללה והיועצים השונים לצבא הסורי עצמו. חיזבאללה, גם לאחר שרוב לוחמיו שבו ללבנון, הותיר את המפקדה המכונה "מפקדת הדרום", שיעודה כך סבורים בישראל, להכין תשתית אופרטיבית ללחימה בישראל בזמן פקודה במקביל למלחמה עם ישראל בלבנון. 
 
בנוסף, ברמת הגולן חשפו בצה"ל לאחרונה תשתית של חיזבאללה שנועדה למעשה לבניית יכולות לביצוע פיגועים בגבול ברמת הגולן וזאת לעומת "מפקדת הדרום" מיועד לבניית יכולות מידיות לביצוע פיגועים כנגד ישראל כתגמול לפעולות ישראליות בסוריה או מסיבות אחרות.
 
אפשר להניח שהדיונים האחרונים בקבינט נסובו סביב המתיחות בצפון, זאת מתוך ההבנה של רגישות פעולה אפשרית שתוביל להסלמה. בהתייחס לפרסומים על תקיפה ישראלית, מחירי ההסלמה נשקלים ובכל זאת, כנראה שבסופו של דבר הפגיעה במערכות נשק מתקדמות הצדיקה מבחינתה של ישראל את התקיפה, גם במחיר שהימים הקרובים בצפון יהיו מתוחים מאוד.