חבר הכנסת ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן דיבר הבוקר (שלישי) ביומו השלישי של כנס הרצליה, שנערך על ידי המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי. "היעד שלנו הוא להפוך את ישראלית שוב לנורמלית, ולא להפיל את נתניהו", הדגיש בפתח דבריו, "לגבי סמוטריץ', כשאני מסתכל אחורה, עשיתי לא מעט הסכמים עם מפד"ל ההיסטורית, אבל בין זבולון המר לסמוטריץ' אין שום דבר משותף". לדבריו, מדובר בהשתלטות של קבוצה קנאית, וגם במידה רבה כזו שמבטאת את הצביעות בפוליטיקה הישראלית ומשתלטת על הציונות הדתית כולה. "אני מקווה שזה ייגמר ונראה שוב את מפד"ל ולא את החרד"ל", אמר.

ליברמן התייחס למכינות הקדם צבאיות, זאת ברקע התבטאויות מעוררות סערה שנשמעו בשנים האחרונות מהעומדים בראשן. "המכינות הקדם צבאיות הוציאו המון לוחמים, אבל היום זה מתפתח לכיוון מיליציות פרטיות, מעין פלנגות", טען שר הביטחון לשעבר, "כששאלתי תלמידים אם יקבלו פקודה והרב יגיד אחרת, לרובם לקח 40 שניות לחשוב מה לעשות - צריך להודות, רובם אמרו שימלאו את הפקודה, אבל חלק אמרו שלא יפרו את הנחיית הרב". הוא הוסיף: "כשאני רואה דבר כזה, זה מסוכן, זה לא יכול להיות".

יו"ר ישראל ביתנו ציין כי "כאשר הוקם הנח"ל, השירות המשותף הראשון בצה"ל, בני עקיבא לקחו בזה חלק. עצם העובדה שהרב גיורא רדלר עדיין משמש בתפקיד במכינה קדם צבאית, זה פשיטת רגל מוסרית של מדינת ישראל". הוא התייחס לדבריו של הרב גיורא רדלר, שאמר: "בין היתר כי 'היטלר הבן אדם הכי צודק שיש, וודאי שהוא צודק בכל מילה שהוא אומר, חוץ מזה שהוא בצד הלא נכון'. כשאתה נזכר בהרצאה הזו, ואני שמעתי אחר כך הסברים שזה הוצא מהקשר... אין דבר כזה". לדבריו, עצם העובדה שהוא ממשיך בתפקידו - זה בושה וחרפה, ופשיטת רגל של הציונות הדתית וממשלת ישראל, מה שצריך לעשות, ואנחנו נדרוש לעשות בממשלה הבאה, זה לנתק בין משרד החינוך למכינות הצבאיות.
 
"אנחנו רואים תהליך שמתפתח לכיוון מיליציות פרטיות - אתה מסתכל על תופעות של לוחמים שמסובבים את הראש ולא רוצים לראות חיילות על הבמה. כשמרתקים חייל ששם נקניק עם גבינה במקרר", הסביר ליברמן, "אתה רואה פה תופעות כמו כשרות, מה זה כשרות בצבא? יש כשרות אחת, כל מי שמשרת בצה"ל צריך להבין שיש כשרות אחת של הרבנות הצבאית. זה לא יכול להימשך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לאמירה מעוררת הסערה של ליברמן: "הציונות הדתית היא מלח הארץ ויש לה תרומה אדירה לצה״ל ולמדינת ישראל. על בוגרי המכינות הדתיות והציונות הדתית נמנים רועי קליין ז״ל, אוריאל ואלירז פרץ ז״ל, דרור וינברג ז״ל ולוחמים ומפקדים רבים שמסרו את חייהם למען ביטחון ישראל. מי שמשתלח בגיבורי ישראל רק כדי לקושש כמה קולות צריך להתבייש".

ליברמן הגיב מאוחר יותר לדברי נתניהו בסרטון שהעלה לפייסבוק: "אדוני ראש הממשלה, אתה האחרון שיכול ללמד אותי או להטיף לי מוסר על הציונות הדתית. זה אתה שקיבל החלטה להחזיר את חברון לפלסטינים. זה אתה שניהלת משא ומתן עם ערפאת. זה אתה שהצבעת בעד ההתנתקות בכנסת. זה אתה שמשלם פרוטקשן לחמאס. קצת צניעות לא תזיק לך".

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, ביקר גם הוא את דברי יו"ר ישראל ביתנו על דבריו. "כרמטכ"ל פיקדתי על אלפי קצינים ומפקדים בוגרי מכינות שהיו ועודם חוד החנית במאבק התמידי על ביטחון ישראל", צייץ גנץ. "המכינות הקדם צבאיות הן מפעל ציוני חשוב, וגם אם בשוליו יש התבטאויות לא ראויות וסוגיות שנדרש לטפל בהן, לא ניתן לבצע הכללה. קריאת תיגר על המפעל החשוב הזה פוגעת במיטב בנינו ובנותינו". 

שר החינוך ויו״ר הבית היהודי, הרב רפי פרץ, התייחס לדברי ליברמן על המכינות הקדם צבאיות וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "לא היה מפעל חינוכי שתרם לצבא ולמדינה כמו המכינות הקדם צבאיות. כמי שהקים את אחת מספינות הדגל בעצמונה, וגידל אלפי נערים לתרומה והתנדבות עבור המדינה, אני אומר לליברמן: שחרר אותנו, עבר זמנך. אלו פרפורי הגסיסה של הקריירה שלך, בזמן שהחברה הישראלית זקוקה לאחדות וריפוי הקרעים אתה רק מלבה אש ומעמיק את הקיטוב".


הרב רפי פרץ. צילום: אהרון קרוהן, פלאש 90

מי יהיו השותפים שאליהם תחבור בממשלה הבאה?
"אמרנו יותר ממאה פעמים בחודש האחרון שאנחנו דוגלים בגישה של ממשלה. ישראל נמצאת בצומת קריטית, הרבה יותר קריטית ממה שאנחנו חושבים. כולנו שמענו על הגירעון אבל אף אחד לא יודע מה באמת הגודל שלו. שמעתי שהאיראנים הפרו את הסכם הגרעין. אנחנו רואים מה קורה בסוריה, בלבנון וברצועת עזה. כדי להתמודד עם כל האתגרים בו-זמנית חייבים להקים ממשלה רחבה שמורכבת מישראל ביתנו, הליכוד וכחול-לבן. בשום פנים ואופן לא נסכים לזה שהחרדים והאיחוד הלאומי יהיו חלק בממשלה הזו".

לא תוכל לא לומר מי המועמד שלך לראשות הממשלה. 
"זו שאלה לא נכונה. דווקא בגלל שבמדינת ישראל הממשלה קואליציונית ואין בחירה ישירה, השאלה הנכונה היא איזו ממשלה (אתה רוצה). אנחנו חושבים ששלוש מפלגות צריכות להרכיב את הממשלה הבאה והן ינסחו את המסגרת התקציבית. המפלגה שתביא את המספר הכי גדול של מנדטים תציג את המועמד שלה לראשות הממשלה. אנחנו רוצים מדינה נורמלית וממשלה רחבה". 
אתה לא פוסל את נתניהו?
"אני לא פוסל אף אחד. התנאי שלנו, לפני שנמליץ לנשיא על מישהו, זה הסכמה לממשלה רחבה. לא יסכימו - לא נמליץ על אף אחד. אני רואה תחרות גרועה בין גנץ לנתניהו - מי מתחנף יותר לחרדים, שנמצאים יותר מדי זמן בתוך הממשלה. יש פה הקצנה נוראית אצל החרדים, וכרגע הם צריכים להתקרר. זה תמיד טוב שמדי פעם מפלגה תשב באופוזיציה".

"אין לי ספק שנתניהו הוא הדובר הכי טוב בעולם בנושא האיראני", הוסיף ליברמן, "אני בספק שהוא מסוגל מה שצריך לעשות במישור המעשי. הדוגמה לכך היא רצועת עזה". הוא טען כי "רה"מ מנע כל יוזמה התקפית מול חמאס, הוא מעדיף לשמור על שקט בכל מחיר. מדינת ישראל משלמת פרוטקשן לארגון טרור".