“המשטרה צריכה לעשות בדק בית ולא לטאטא את הדברים, כי זה לא הגיוני שזה קורה פעם אחרי פעם”. כך אמר ל"מעריב" עלמנך קסה (25) מטירת הכרמל, בן העדה האתיופית. “גם אנו בתור עדה צריכים לעשות חשבון נפש, אבל אנחנו זועקים לחברה, פחות לממשלה, כי ממנה לא תבוא הישועה”, הוסיף. “בסוף האנשים שבשטח יביאו את השינוי, ונילחם כדי שבחברה הישראלית ישמעו מה שיש לנו להגיד ולא ימשיכו בסדר היום”.



קסה, העובד כרכז במכינה הקדם־צבאית בני גד במושב ארגמן, דרך עמותת מרכז מעשה - עמותת בת של קרן רש”י, המפעילה תוכניות של שנות שירות ומכינות קדם־צבאיות לצעירים מהפריפריה החברתית־כלכלית – אמר עוד: “לי, באופן אישי, יצא לחוות אפליה מספר פעמים, אבל אני לא מתרגש מזה”, הוא מדגיש. “אני תמיד הולך במחשבה שהשוטרים עושים את העבודה שלהם. אבל אחרי הריגתו של סלומון טקה ז”ל, קצת לא נוח לי להסתובב במדינה שלי, זה אבסורד. הייתי בצבא, הייתי מפקד, הובלתי חיילים ונלחמתי ועכשיו אני צריך להשפיל מבט כשאני רואה שוטרים”.



יפה טבג’ה, פעילה חברתית ויו”ר אגודת הסטודנטים במכללה האקדמית אשקלון, התייחסה אף היא למחאה ואמרה: “התחושה מאוד קשה. עצב גדול. זה ילד קטן בן 18 שלא היה צריך למות. היד הייתה קלה על ההדק. לא משנה איך נהפוך את זה, הילד הזה לא היה צריך למות. בסוף יש אמא, אמא שבוכה, שקברה את הבן שלה. זה לא היה צריך לקרות”.



“הקולות הם של תסכול, כאב”, הוסיפה טבג’ה. “לא עבר הרבה זמן מאז שיהודה ביאדגה נהרג בבת ים והקהילה יצאה לרחובות. ההפגנות לא מסודרות. פשוט יוצאים בכל רחבי הארץ, זה כאב שמתפרץ”. לדבריה, המחאה היא לא רק של בני העדה האתיופית. “לא אמור להיות פילוג”, אמרה. “אם שוטר התרשל בתפקידו, זו לא מחאה ‘שלכם’, האתיופים, אלא ‘שלנו’, של כל האזרחים”.



מחאה אתמול בקריית אתא. צילום: פלאש 90



כזכור, במשטרה הפיקו לקחים מההפגנות האלימות וחסימות הצירים הארוכות שלשום. אתמול נערכה המשטרה בכוחות מתוגברים, עם אלפי שוטרים ולוחמי משמר הגבול, ליומה השני של מחאת יוצאי אתיופיה, בעקבות הריגתו של סלומון טקה ז”ל בן ה־19 מירי של קצין משטרה - והצליחה למנוע את חסימות הכבישים ואת האלימות. מאות בני אדם יצאו להפגין בכמה מוקדים, בהם תל אביב, ראשון לציון, יבנה, ירושלים, באר שבע וקריית אתא. אך הנוכחות הייתה ממש דלה בהשוואה לשלשום. 
 
אל צומת קריית אתא הגיעו כ־100 מפגינים. ההנחיה לשוטרים הייתה “אפס סובלנות, מי שיירד לכביש ייעצר”. לקראת 18:30 החלו כ־200 מפגינים לחסום את רחוב מנחם בגין ליד צומת עזריאלי בתל אביב, שנפתח לאחר זמן קצר. נתיבי איילון נחסמו לתנועה למשך 40 דקות בין מחלף ההלכה למחלף השלום. חמישה מפגינים נעצרו.
 
“אתם, שהצבע שלכם לא שחור, לא מבינים, אבל אנחנו חיים בשתי מדינות שונות”, אמר יהודה, בן 25, בוגר יחידה קרבית בצה”ל ובעל תואר ראשון, שעובד במשרד עורכי דין והגיע להפגין בצומת עזריאלי. “ל־60 אלף נהגים שתקועים ערב אחד בכבישים אני יכול לומר רק דבר אחד - בשבילכם זה יום אחד, אני נולדתי כאן למציאות שבה יום־יום אני חשוד, יום־יום אני זה שמפחד סתם לצאת בערב עם חברים, יום־יום אני צריך לזכור ללכת ברחוב בגאווה ובחופשיות בלי לחשוש מהמבטים שלכם, השיפוטיים, עם הדעות הקדומות”, הוסיף.

צילום: פלאש 90

 
יצחק, שהגיע משכונת מצוקה בנתניה שרוב תושביה ממוצא אתיופי והשתחרר באחרונה מצה”ל, אמר: “אין שבוע שבו סיור משטרה לא עוצר אותי לתשאול. כשאמר המפכ”ל הקודם אלשיך ש’באופן טבעי’ שוטר חושד יותר באדם שחור, הוא שחרר את השד מהבקבוק. זאת האמת ולא עזרה שום ועדה. אנחנו לא סתם כועסים על המשטרה - אלה האנשים שאמורים להגן עלינו, אבל כשהם רואים צעיר שחור, האקדח שלהם נשלף יותר מהר”.
 
למרות הרגיעה, מספר תקריות אלימות נרשמו בכל זאת בתל אביב, ביבנה ובראשון לציון ו־16 מפגינים נעצרו. שבעה במסגרת עימותים שהתפתחו בתל אביב, שבהם רוב המפגינים לא היו בני העדה האתיופית; שישה במסגרת חסימת הכניסה לתחנת המשטרה ביבנה, ושניים שנתפסו בראשון לציון כשברשותם בקבוקי תבערה. בנוסף, כ־20 מפגינים שהתאספו ברחוב משה דיין בראשון לציון יידו אבנים לעבר השוטרים, שפיזרו את האירוע. מספר ניסיונות לחסום כבישים סוכלו בידי המשטרה. חלק מהמפגינים אף יצאו בקריאה לערביי ישראל להצטרף אליהם למאבק. “כולנו סובלים מאותה גזענות ואלימות משטרתית”, אמרו. כשלושים מפגינים חסמו את הכניסה לתחנת המשטרה ביבנה ואף יידו אבנים לעבר השוטרים. כוח משטרה פיזר את המפגינים ושישה חשודים נעצרו.
 
סגן מפכ”ל המשטרה אלון אסור התייחס אתמול לביקורת נגד המשטרה, והבהיר כי הטענה שלפיה המשטרה נמנעה שלשום מעימות, ובכך נתנה אור ירוק לאלימות, אינה נכונה. “החלטנו על מדיניות ההכלה כדי לאפשר את המחאה”, הסביר. “חשבנו והאמנו שתהיה מחאה לגיטימית שתעמוד בכללים, ומרגע שראינו שחצתה את הכללים והפכה להיות אלימה מאוד תוך פגיעה בסמלי שלטון, בשוטרים, באזרחים ובשגרת החיים, אז עברנו למצב פעולה אחר”.
אמש דווח כי חקירת קצין המשטרה החשוד בירי נמצאת בשלבים מתקדמים מאוד, וכי נראה שכבר בתוך ימים ספורים יתחילו במחלקה לחקירות שוטרים (מח”ש) לסכם את התיק ויעברו לדון בהיבטים המשפטיים שיובילו להחלטה אם הייתה הצדקה לירי. על פי הדיווח, נראה כי הירי שביצע השוטר כוון אל הרצפה, ולא נעשה בכיוון ישיר אל גופו של הצעיר. בעקבות האיומים על חייו, קצין המשטרה ומשפחתו הועברו לדירת מסתור.