מח"ש על הכוונת? השר לביטחון פנים גלעד ארדן מציע לבחון את תפקוד המחלקה לחקירות שוטרים, זאת בעקבות הטענות של בני העדה האתיופית נגד החקירות שהיא מנהלת על ירי שוטרים לעבר בני הקהילה, כולל המקרה האחרון של הירי בסלומון טקה ז"ל. בראיון בגלי צה"ל, אמר הבוקר (חמישי) השר ארדן כי טען בישיבת ועדת השרים לשילוב בני הקהילה האתיופית כי צריכה להיות בדיקה איך משנים את המודל של מח"ש. "טענות הציבור מחייבות בדיקת ממשלה לגבי יעילות מח"ש והאמון שניתן לחקירותיה, ובני העדה האתיופית הם לא היחידים שחשים כך. כולנו שמענו אתמול בוועדת השרים את הצורך לבדוק את המודל של מח"ש. כנראה שחלק מחקירות של מח"ש לא אפקטיביות או לא מגיעות לעומק. זה מחייב בדיקה של הממשלה", אמר.



"אני לא בטוח שלמח"ש יש מספיק כוח אדם לבדוק את כל הטענות", הוסיף השר לביטחון פנים. "שנים רבות אנשי מח"ש היו שוטרים לשעבר וזה פגע באמון של מגישי התלונות. מח"ש היא חלק מהפרקליטות, שלא אוהבת לבדוק את עצמה בדרך כלל, אבל צריכה לעשות בדק בית". 


על הרעיון להקמת ועדת חקירה ממלכתית, אמר השר, כי "לא כל דבר מצריך ועדת חקירה ממלכתית, אבל כנראה שאנו צריכים להאיץ את המהלכים שלנו לטיפול בבני העדה האתיופית. יש תופעות של גזענות בחברה הישראלית ועד שלא נאמר זאת יהיה קשה לטפל בהן עד הסוף".

ארדן התייחס גם להיערכות המשטרה למחאה שפרצה בעקבות הירי: "התפקיד שלי זה לדאוג לביטחון האישי ושלא ייפגעו אזרחים. כשהתפרצה המחאה, הדבר המרכזי היה לנסות לעצור את זה כי זיהינו שיש כאן גל מחאה שלא היה כמותו שנים רבות, לא בהיקף הארצי ולא בעוצמות".

השר גלעד ארדן בהערכת מצב בעקבות מחאת בני העדה האתיופית. צילום: דוברות המשטרה
השר גלעד ארדן בהערכת מצב בעקבות מחאת בני העדה האתיופית. צילום: דוברות המשטרה


ארדן דחה את הטענה שהמפגינים איבדו את הציבור בגלל חסימות הכבישים וטען כי גם אוכלוסיות אחרות חסמו כבישים. "הם איבדו את הציבור בגלל האלימות והאנרכיה", אמר השר והסביר מדוע לא יצא לתקשורת כבר ביום הראשון: "לקרוא אליהם בתקשורת לא היה עוזר כי לא הייתה מנהיגות ולא היה מול מי לדבר. גם לי וגם לפיקוד המשטרה יש פורום קבוע שבו אנחנו מנסים להעביר מסרים וגם לקדם תיקונים נדרשים בעבודת המשטרה. הפעם בגלל שההפגנות לא התפרצו על בסיס מנהיגות מסודרת אלא ברשתות החברתיות, שלא לומר הסתה, המשטרה לא הצליחה לעצור את ההתפרצות הזו שלא הייתה כמוה שנים רבות".

השר דחה גם את הטענה שהיה מחדל של המשטרה בטיפול במפגינים: "לא היה שום מחדל, יש תחושות אמיתיות של ציבור שלא קשורות רק למשטרה. בואו נודה על האמת - גם נגד הגזענות בחברה הישראלית". לדבריו, הדילמה של המשטרה היא האם פינוי של מפגינים יגרום בוודאות גבוהה לפגיעה בחיי אדם. "אם היינו קמים בבוקר אחרי לילה עם הרוגים או פצועים קשה, גם אז הייתם מאשימים את המשטרה".

אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים, הגיבה לדברי השר: "לפני מח"ש, צריך שהשוטרים לא יירו במי שלא צריך. העובדה שנשלף נשק מול נערים מטרידה. אני לא חולקת על זה שיש שאלות שיש לשאול לגבי מח"ש, אך הדבר המרכזי שהיינו רוצים כממשלה ככלל זה למנוע. אלה אירועים שקשה לתקן את שהנזק שלהם. גם אם החקירה תסתיים באופן האולטימטיבי, זה עדיין לא יעשה את העבודה מבחינת אמון הציבור. לא הופתעתי מעוצמת המחאה מכיוון שהאירועים האלה לצערי הם סיבה להציף את הסוגיה הכללית".