ד"ר מינה צמח, הסוקרת והשותפה במכון מדגם, סיפרה הבוקר (חמישי) בראיון לכאן ב' על החלטתה לפרוש מהתחום לאחר 46 שנים. צמח סיפרה כי החלטתה הושפעה בין השאר מ"רמאות" של מצביעים בקלפיות המדגם שערכה עבור ערוץ 12. צמח אמרה כי פעילי ליכוד פנו אליה להתנצל לאחר הבחירות ודנה גם באפשרות של השפעת הסקרים על תוצאות ההצבעה.

"אתמול מלאו לי 83 והגעתי בעצם לרוויה בנושא של סקרי בחירות. אני רוצה היום לעסוק בנושאים חשובים יותר ושמעניינים אותי יותר",  אמרה הסטטיסטיקאית. "עוד לפני הבחירות באפריל הגעתי להחלטה שאלה תהיינה הבחירות האחרונות שלי כסוקרת לכך מתווספת העובדה שאנשים שהצביעו בקלפיות המדגם שלנו רימו בהיקף שלא היה. היה הבדל משמעותי בין קלפי האמת לקלפי שלנו. זה חיזק את ההחלטה שהתקבלה. אמרתי לשופט מלצר באותו לילה של הבחירות שזו הפעם האחרונה".
"אנחנו לא מדברים על הסקרים אלא על המדגם כל עוד לא ימצאו דרך להתגבר על השקרים, לי אין דרך", הוסיפה צמח. "במערכת הבחירות האחרונה זה היה בהיקף שלא היה. אני יודעת מה היה בקלפיות ערוץ 12, צלצלו אליי פעילי ליכוד, הם לא ידעו שהם פוגעים בי. זה לא גרם להחלטה אבל חיזק אותה. הבעיה הייתה רק הרמאות".

תוצאות מדגם ערוץ 12. צילום מסך
תוצאות מדגם ערוץ 12. צילום מסך


הסוקרת הוותיקה סיפרה בראיון על תחילת דרכה. "התחלתי ב73'. במערכת הבחירות של 77' עוד לא עשיתי את המדגם אלא את הסקרים שלפני כן. קיבלתי את התוצאה כמה ימים לפני הבחירות, לא רציתי שזה יפורסם כי נבהלתי אבל זה פורסם", אמרה. 
ד"ר צמח התייחסה להשפעת הסקרים על תוצאות הבחירות. "אנחנו יודעים שמתרחשות פעילויות כל הזמן, למה שקורה עד היום האחרון יש השפעה. אם אתה משפיע על 2.5% זה כבר שלושה מנדטים. לא רק הסקר השפיע, אירועים שקורים השפיעו על הבוחרים. אני לא אוהבת את הרעיון שסקר משפיע אלא שהוא משקף", הסבירה. 

צמח סיפרה גם על התחום החדש בו תתמקד: "למנוע ולצמצמם את השבר בחברה הישראלית שאני מאוד מוטרדת ממנו. אני שומעת מאנשים לנו זה לא יקרה אבל אני הולכת להקדיש את עצמי לזה".