ריצוף חוץ דמוי עץ COTTO D'ESTE ל-Heziban, צילום: יח"צ.



בשנים עברו התחדשה הגינה בהתאם לטרנדים ששלטו ביד רמה. כך, למשל, העיצובים שזכו לביקוש היו הגינות היפניות עם צמחי הבונסאי הקטנטנים והגן הטרופי, שכלל דקלים נישאים למרומים ונראה כאילו נשלף מתמונת יעד אקזוטי רחוק. בהמשך התוודענו לגינה ארץ־ישראלית, שבה כיכבו צמחי תבלין ועצי זית, רימון וחרוב, וגינה אקולוגית, שהפכה מבוקשת הודות למודעות הסביבתית ולשמירה על איכות הסביבה. אולם נראה שבשנים האחרונות אדריכלי הנוף ומעצבי הגינות מתרשמים פחות מטרנדים חולפים ומתאימים את עיצוב הגינה לאופיו ולעיצובו הכולל של הבית. “עיצוב הגינות בישראל כיום פחות מתבסס על טרנדים ומה שמכתיב את סגנון הגינה הוא הבית עצמו, והגינה ממשיכה למעשה את הקו האדריכלי שלו”, אומר שי דוד, בעלי חברת כרכום עיצוב נוף, המתמחה בתכנון ובביצוע גינות. בתוך כך, האדריכלות הישראלית מתחילה להתגבש ועדיין מורכבת מהרבה סגנונות. כך גם הגינות, שאותן אפשר לחלק לשלוש עיקריות: כפרית, מודרנית ואקלקטית, ושם יש את הקצוות. “בסגנון כפרי יש לנו לדוגמה גינות אנגליות, צרפתיות וטוסקניות, בעיצוב בסגנון מודרני יש את האירופי הקלאסי המעוגל והיפני עם העצים הננסיים. ממש כפי שאנחנו הישראלים שונים האחד מהשני, כך גם הגינות שלנו מעוצבות אחרת”, אומר דוד. למרות הרצון להתגאות בעיצוב הטרנדי ביותר, אנשי המקצוע מציעים לא למהר כדי לא להפוך את הגינה לקורבן אופנה. חשוב להתאים את מראה ועיצוב הגינה לאקלים, האזור ועיצוב הבית. “להבנתי, גינה היא הרחבת הבית - שמים הם תקרתו והצמחים קירותיו”, אומר רון זילברברג, מעצב גינות המתמחה בתכנון, בעיצוב ובהקמת גינות ייחודיות. “הגינה היא מקור של חיים, קול ותנועה, ומשולבים בה בהרמוניה צבעי עונות השנה, תנועת ענפים ברוח, פכפוך מים וציוץ של ציפורים”. זילברברג ממליץ לבסס את הגינה על צמחים רב־שנתיים ואת העונתיים להוסיף כשדרוג קל לגינה. “אף שהסיפוק המיידי משחק תפקיד, חשוב לשלב צמחים שגדלים לאט. הדבר חוסך את האחזקה השוטפת שעליה לא תמיד מקפידים. בבואנו לעצב גינה בחודשי הקיץ חשוב ליצור אזורים מוצללים ונעימים. מומלץ לשתול עצים נשירים שבחורף הם ערומים, כך השמש נכנסת ומחממת, ובקיץ מצלים את אזורי הישיבה".



תאורת גינה - כלי אור, צילום: יח"צ.



***

רון זילברברג עיצוב והקמת גינות ייחודיות, צילום: רון זילברברג.


כדי להעניק לגינה צבעוניות מומלץ לשתול סמוך לעצים פרחים הדורשים צל. “לילך, סיגליות, קילביה ואורטנסיה יצבעו את הקרקע בגוונים של כתום, ורוד, צהוב ולבן. בשמש אפשר לשתול פרחים חובבי קרניים אולטרה־סגולות כמו ציניה, פורטלקה, פרוביסקיה וחמניות, שיעניקו לגינה צבעוניות חמימה של גוני קיץ. כיום הערוגות זוכות לפופולריות ורבים משקיעים בבנייתן ובעיצובן. “בניית הערוגות נעשית ממתכת, והן מעניקות לגינה מראה נקי ומיוחד. חשוב להדגיש שבנייתן צריכה להיעשות בידי איש מקצוע בלבד”. אומר רן פתאל, מעצב גינות ובעלי פתאל עיצוב גינות. “בבואנו לבנות ערוגה, חשוב להתייחס לעובי המתכת והאפשרות לביצוע האיטום. כמו כן מומלץ לבצע צביעה בתנור, פעולה שתחסוך באחזקה של הערוגות”. לדברי פתאל, בגינות רבות נראה שימוש נרחב בסוקולנטים שמגיעים במגוון צורות וצבעים. “בתכנון נכון אפשר לקבל בעזרתם צבעוניות עשירה, אף על פי שלרוב הצמחים הללו אין פרחים. המראה שלהם שונה משאר הצמחים, שכוללים עלים וענפים, ובכך הם מעניקים טאצ’ ייחודי לעיצוב הגינה. היתרונות הבולטים של הסוקולנטים הם היותם חסכוניים במים והצימוח האטי שלהם, שלא מצריך טיפול מיוחד”, אומר פתאל. להשקיית הגינה יש חשיבות רבה, והיא זו שתשפיע על מראה הצמחים, הפרחים והעצים בגינה. בקיץ יש להשקות את הגינה שלוש פעמים בשבוע במשך שעתיים. בימי חמסין חכו עם ההשקיה והשקו את הגינה רק למחרת. לתאורה שנבחר להציב בחוץ ובגינה יש השפעה מכרעת על עיצובה. “אם בעבר היו מאירים בשני גופי תאורה גדולים את כל הגינה ומציפים הכל באור אחיד, כיום כבר לא עושים זאת”, אומרת צאלה סופר, סמנכ”לית כלי־אור. “שטחי החוץ והגינה מוארים על פי הפונקציות והאזורים בכל שלבי החשיכה. תאורת החוץ תהיה ממוקדת וספציפית לאזור מסוים בגינה”. כך, למשל, התאורה בשביל הגישה לבית תתחיל בהארת שלט הבית ומספרו, לאחר מכן הארה נמוכה בגופים שקועים במדרגות או בחומה עצמה, ובהמשך נתאים את תסריט התאורה לצמחייה המפותחת לסוגיה השונים, בהתאמה לתוכנית של אדריכל הנוף.


ההתייחסות לסוג הצמחייה משפיעה על סוג גוף התאורה. “תאורה בצמרות עצים תהיה שונה מזו בצדי שיחים נמוכים, עציצים, שביל מרוצף או פרגולה. כדי להימנע מסנוור, נמקם תאורה בסמוך לאזור הרצוי ולא נאיר בחוזקה מרחוק”, מסבירה סופר. "על גבי מעטפת הבית נאיר באופן שיחמיא לחומרי הגמר. אם יש עמודים מחופים בבריקים, נאיר אותם בתאורה שקועה מהרצפה. באזור הפרגולה למשל יש פתרונות כמעט בלתי נראים של תעלות תאורה דקיקות וכן מאווררי תקרה מוגני מים, שמאירים נפלא מעל פינת האוכל או אזור הישיבה".  



כרכום עיצוב נוף, צילום: דביר אלמוג.