ג'ל לחות Visible Difference, אליזבת ארדן, צילום: יח"צ.



נשים רבות סובלות מעור פנים יבש, ולעתים אף יבש מאוד. לרוב אלו נשים בוגרות שיאובחנו כבעלות עור יבש, אך גם צעירות רבות שעורן אובחן בעבר כעור רגיל או שומני עלולות לסבול מעור יבש. "ככל שאנו מתבגרים, העור נוטה להפוך ליבש וגם עור שהיה שומני בצעירותו עלול להיות יבש בגיל בוגר. אולם חשוב להדגיש כי זהו רק נתון סטטיסטי המתייחס לרוב הנשים. ישנן כמובן נשים שעורן שמן גם בגיל בוגר", אומרת רונית שגב, ביולוגית, חוקרת עור ומפתחת תכשירי חברת הקוסמטיקה ביופור. "כדי לטפל נכון בעורנו, חשוב לאבחן אצל הקוסמטיקאית את סוג ומצב העור ולהגדיר 'יבש' בצורה נכונה".



קרם עיניים משקם Cera Ve Eye Repair Cream, סרווה, צילום: יח"צ.



במינוח המקצועי עור יבש הוא עור שמפריש מעט חלב, לעומת עור שומני שמפריש הרבה חלב. "לעתים אנשים אומרים שהם בעלי עור יבש ומתכוונים לעור מיובש וחסר לחות, כלומר כמה מים יש בעור ולא כמה שומן הוא מפריש, וכדאי לא לבלבל בין המונחים", מציינת שגב. יש הבדל בין עור יבש לעור מיובש וכדי לטפל באופן הנכון והיעיל ביותר חשוב להבחין בין השניים: "עור יבש מצביע על סוג העור ואילו עור מיובש מתייחס למצב העור. עור יבש יהיה חסר שומן בעוד עור מיובש מאופיין בחוסר מיום הקרנית (השכבת החיצונית ביותר של האפידרמיס)", אומרת ד"ר סיון מרסר, מומחית לרפואת עור, אסתטיקה ולייזר. "תאים בשכבת הקרנית הם 10% מים וכל תוצאה נמוכה מכך נחשבת יובש בעור. מפני שיובש הוא חוסר מים בעור, הוא יכול להיווצר גם בעור שמן". כשמאבחנים את סוג העור, יש להביא בחשבון כי הוא משתנה בשל לא מעט גורמים.



מסכת אקספרס, Gel Express aux Fleurs, סיסלי, צילום: יח"צ.



התהליך הטבעי של ההזדקנות, גורמים סביבתיים ובחירות באורח חיים יכולים להשפיע על רמת היובש בעור. "התבגרות עשויה לגרום לירידה בזרימת הדם לעור ובכך להביא לירידה בייצור השומן. יובש עונתי ושינויי טמפרטורות גורמים גם הם לעליית רמת היובש בעור. מזג אוויר חם ואוויר יבש הם בעלי אפקט של ספוג הסופג את הלחות בכל מה שהוא נוגע. חשיפה ממושכת לשמש יכולה לגרום גם לאידוי המים מהעור ובכך לתרום לייבושו", מסבירה ד"ר מרסר.

***

קרם לחות פעיל skin Active, ביופור, צילום: יח"צ.


רבות טועות לחשוב שבקיץ הזיעה והלחות מסייעות למנוע את ייבוש העור, אולם לא כך הדבר. עור יבש לא נקבע על פי עונות השנה וזהו נתון גנטי ותורשתי. "בקיץ, דווקא עור עם רמת לחות נמוכה נוטה לתת הרגשה שהוא לח יותר כי רמת הלחות באוויר גבוהה והתוצאה היא עור מיובש ולא יבש", מבהירה שגב.



הטיפול בעור יבש טמון בשגרת טיפוח נכונה, שמתחילה בהתאמת קרם הלחות. את ההתאמה האופטימלית נעשה על ידי ניסוי וטעייה שיאפשרו לנו לגלות איזה תכשיר ישרת את עורנו נאמנה. לדבריה של שגב, הניסוי צריך להתייחס לא רק להרגשה המיידית של התכשיר על העור, אלא גם להרגשה כעבור כמה שעות. "ישנם תכשירים שההרגשה שלהם נעימה מאוד מיד כשמשתמשים בהם, אבל בתוך זמן מה הם נספגים בעור ונעלמים באופן שהעור חש שוב יבש וזקוק לקרם מזין ועשיר פעם נוספת.






שמן לעור יבש מאוד Methode Jeanne Piaubert, נוריליס, צילום: יח"צ.


קרמים אחרים, לעומת זאת, משפיעים למשך שעות ארוכות ומעניקים רכות ותחושה נעימה לאורך זמן", אומרת שגב. אם תבחרו לאבחן את סוג העור אצל הקוסמטיקאית תקבלו תכשיר שהותאם אישית על ידה. במקרים אלו הסיכוי לפתרון הבעיה הוא גדול יותר, כיוון שהקוסמטיקאית מאבחנת במדויק את מצב העור. אם בחרתן בדרך עצמאית משלכן, שבה אתן בוחנות תכשירים מתאימים לעורכן היבש, העדיפו תכשירים דוגמת קרם לחות, מסכות וסרום עשירים בלחות, בעלי מרקם משחתי, חמאתי או ג'ל קליל על פני המרקם הקרמי. בקיץ אנו מרבים לבלות בבריכה ובים, ולדברי ד"ר מרסר, מי ים או מי כלור לא מיטיבים עם הסובלים מעור יבש. "בעונת הרחצה מומלץ לשטוף את הגוף במים מתוקים מיד בתום הרחצה ולמרוח תכשיר לחות כדי לא להחסיר מהעור את צרכיו.



לטמפרטורת המזגן הקר בעונה הזאת יש השפעה רבה על מצב עורנו. מומלץ להימנע משהייה מרובה במזגנים כדי לא להחריף את המעבר בין החום והלחות בחוץ לקור ובכך ליצור טראומה בעור", אומרת ד"ר מרסר.



קרם לחות HYDRA BEAUTY Camellia Water Cream, שאנל, צילום: יח"צ.



בקיץ רבים מאיתנו בורחים מהחום והלחות ומבלים לא מעט באמבטיה. ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור, מנפצת מיתוס וממליצה לא להרבות במקלחות בחודשי הקיץ מעבר לנדרש. "אף שזה נשמע מוזר, מים מייבשים מאוד את העור, ולכן מומלץ לוותר על מקלחות מרובות מעבר לדרוש", מסבירה ד"ר אקרמן. "חשוב מאוד להתקלח במים פושרים ולהימנע ממקלחות במים רותחים, שמגבירים את היובש בעור". גם לשימוש בסבון יש השפעה מכרעת על היובש שכן סבונים רבים גורמים לייבוש העור, "מומלץ להשתמש בסבונים בעלי דרגת חומציות PH 5.5, הקרובה לזו של העור. סבונים אלו אינם גורמים ליובש ולגירויים. עדיף להשתמש בסבון היפו־אלרגני או בסבון המכיל גם לחות. כשיש יובש קיצוני, מומלץ להשתמש בשמן מיוחד במקום בסבון גוף".